פלילים

לא כל הנוצץ זהב – פגמים של הפרקליטות בניהול תיק פלילי

נציב תלונות הציבור כב' השופט (בדימוס) דוד רוזן, קובע, כי תלונה שהוגשה לו נגד הפרקליטות נמצאה מוצדקת. בתלונה שהוגשה לנציבות התלונן בא כוח הנאשם על התנהלות הפרקליטות, במהלך משפט הוכחות בבית משפט מחוזי, בסיומו הורה ביהמש על זיכוי הנאשם מעבירת שוד. הנציב קבע, כי נפל פגם חמור בהתנהלות הפרקליטות באי חשיפתה את עצם קיומה של התצפית, שהינה, כאמור, בבחינת "ראיית הזהב" עבור ההגנה, כמו גם בהימנעותה מגביית עדויות השוטרים התצפיתנים.
0
0
כב' השופט (בדימוס) דוד רוזן
כב’ השופט (בדימוס) דוד רוזן

כב’ השופט (בדימוס) דוד רוזן נציב תלונות הציבור, המליץ לאחרונה בפני הגורמים הרלוונטיים במשטרת ישראל על רענון וחידוד הצורך ביישום פסיקת בית המשפט העליון בכל הקשור לתמורה המובטחת ל’מדובבים’ במסגרת ההסכמים הנערכים עמם – זאת בעקבות פגמים חמורים בהתנהלות הפרקליטות בניהול תיק פלילי בבית משפט מחוזי.

■ רוצים עוד עדכונים? הצטרפו ל’כאן ישראל | כאן נעים | אתר החדשות המקומיות של כל המדינה ב’פייסבוק’ או בטוויטר.

עולה, כי בתלונה שהוגשה לנציבות, התלונן עורך דין קובי סודרי ששימש כבא כוח הנאשם על התנהלות הפרקליטות, במהלך משפט הוכחות בבית משפט מחוזי, בסיומו הורה בית המשפט על זיכוי הנאשם מעבירת שוד.

הנציב, קובע בהחלטתו, כי הפגמים שנפלו בהתנהלות הפרקליטות בתיק, היו חמורים ועסקו בעיקר בהפעלת המדובב וכן בהסתרת ראיה מרכזית היא המכונה; “ראיית זהב” מההגנה.

ואלה עיקרי הממצאים;

 חיסוי “ראיית זהב” מההגנה;

בא כוח הנאשם עורך דין סודרי, גרס בתלונה, כי המדובב מטעם המשטרה, שיקר בבית המשפט ביחס לקיומם של סימוני ידיים מפלילים מצדו של הנאשם.

עובדת קיומה של ‘תצפית לתא המעצר‘ הוסתרה תחת תעודת חיסיון והפרקליטות נמנעה מלגבות עדויות מהשוטרים התצפיתנים, אשר אף לא אחד מהם ראה סימוני ידיים מפלילים מצדו של הנאשם, להם טען המדובב.

נציב תלונות הציבור על מייצגי המדינה בערכאות, קבע, כי נפל פגם חמור בהתנהלות הפרקליטות באי חשיפתה את עצם קיומה של התצפית, שהינה, כאמור, בבחינת; “ראיית הזהב” עבור ההגנה, כמו גם בהימנעותה מגביית עדויות השוטרים התצפיתנים.

 חיסוי מסירת מידע שגוי לבית המשפט ולהגנה;

טענה נוספת שנבדקה התמקדה בהחלטה שהוציא בית המשפט, שהורה לפרקליטות לגלות מידע בדבר קביעות מהימנות של בתי משפט ביחס למדובב במקרים קודמים.

תחילה הודיעה התובעת לסניגור, עורך דין קובי סודרי, כי: “בתיקים בהם העיד המדובב, לא נקבעו ממצאי מהימנות לגביו”.

בהמשך המשפט, כך על פי התלונה, מידע זה התברר כשגוי. בנסיבות אלה, הנציב, קבע, כי הטענה מוצדקת וכי נפל פגם בהתנהלות הפרקליטות בעניין זה.

 הימנעות הפרקליטות מלקיים אחר הוראות בית המשפט, מלהעביר חומר חקירה מהותי לידי ההגנה;

טענה אחרת נגעה להימנעות הפרקליטות מלקיים אחר החלטות בית משפט, אשר הורו על חשיפת נתונים אודות שיטת הפעולה של המדובב בעבר.

בירור התלונה, העלה עוד, כי חומר חקירה מהותי, שנתקבל במשרדי הפרקליטות, לא הועבר, כנדרש וכצריך להגנה.

דוברת היחידות המקצועיות של משרד המשפטים, עורכת דין שיר נוי פיינר, מסרה לפורטל כאן ישראל | כאן נעים | אתר החדשות המקומיות של כל המדינה, כי; נוכח הפגמים שהתגלו בבדיקת התלונה, המליץ נציב תלונות הציבור כב’ השופט (בדימוס) דוד רוזן, בהתאם לסמכותו, בפני פרקליט המדינה להפיק הלקחים המתאימים ולרענן ההנחיות הרלוונטיות למניעת הישנות מקרים דומים בעתיד.

כאמור,  לאור פגמים שנפלו במהות ההסכם שנחתם עם המדובב בתיק דנן, המליץ הנציב בפני הגורמים הרלוונטיים ב’משטרת ישראל‘ על רענון וחידוד הצורך ביישום ‘פסיקת בית המשפט העליון‘ בכל הקשור ל’תמורה המובטחת למדובבים‘ במסגרת ההסכמים הנערכים עמם.

אל פגמים חמורים בהתנהלות הפרקליטות בניהול תיק פלילי בבית משפט מחוזי – לקריאת תמצית ההחלטה המלאה.

0
0



אודות הכותב

משה נעים

עורך אתר כאן ישראל ("כאן נעים") בלי מורא ובלי משוא פנים. עיתונאי מגיל 14. עובד כיום באינטרנט. בן 70, אב לעורך דין אלירן נעים. לר' אביב נעים ול-חלי כהן-נעים, סבא מאושר ל-7 נכדים; רפאל, דוד, אוריאן, מילה שרה, אריאל, עלמה ו-אביגיל. המוטו; "אילו לחיים הייתה מהדורה שנייה, הייתי מתקן בה את כל השגיאות...".

ארכיון כתבות ‘כאן ישראל’

ברכת ראש הממשלה נתניהו ליום העצמאות ה-75

הדלקת המשואות ופתיחת חגיגות יום העצמאות

דבר ראש הממשלה ביבי נתניהו

דילוג לתוכן