הבחירות לכנסת ה-22 חינוך קהילה

כל 5 המנדטים של ישראל ביתנו בבחירות האחרונות מ’יוצאי בריהמ’

כך עולה מחקריו החדשים של של פרופ׳ זאב חנין, מרצה באוניברסיטה ומדען ראשי במשרד הקליטה, מ'אוניברסיטת אריאל' מגלים גם שלמרות נטייתם ימינה, דפוסי ההצבעה של 'המגזר הרוסי' דומים יחסית לדפוסי ההצבעה של 'המגזר היהודי' בכללותו ◄המפלגות, הבינו, כי יש לחזר אחר "הקול הרוסי" למרות שהם נמצאים בארץ, כבר... 30 שנה ◄ מהמחקר, עולה, כי העולים פחות מתעניינים בדת ומדינה, ויותר ב'יוקר המחיה'.
0
0
פרופ׳ זאב חנין, מרצה ב'אוניברסיטת אריאל' ומדען ראשי במשרד הקליטה ברקע: אנשי מפלגת 'ישראל ביתנו' | צילום: fotopapa.com, מתוך דף הפייסבוק של פרופ׳ חנין | עיבוד צילום: שולי סונגו ©
פרופ׳ זאב חנין

מי צריך להיות מודאג? מחקר חדש ב’אוניברסיטת אריאל’ של פרופ’ זאב חנין, מרצה באוניברסיטה ומדען ראשי במשרד הקליטה, העלה, כי בבחירות האחרונות, הלכו 40.2% מהקולות של עולי מדינות ‘ברית המועצות לשעבר’ – שהם קרוב ל-6 מנדטים –  ל’מפלגת ישראל ביתנו’ של אביגדור ליברמן. כלומר, מן הנתונים, מתברר, כי כל חמשת המנדטים שקיבל חבר כנת מר אביגדור ליברמן, הגיעו בסופו של דבר, מציבור העולים והוא לא זכה לכל תמיכה אלקטורלית מישראלים ותיקים.

■ רוצים עוד עדכונים? הצטרפו ל’כאן ישראל | כאן נעים | אתר החדשות המקומיות של כל המדינה’ ב’פייסבוק’ או בטוויטר.

על פי נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה מ‘בעלי זכות הבחירה בישראל’ עולה, כי 12%, הם יוצאי מדינות ברית המועצות לשעבר.

מדובר בכ-770 אלף קולות, מתוך 6.3 מיליון בעלי זכות בחירה במדינת ישראל, ששווים 15-16 למנדטים.

ל”שאלת מיליון הדולר” מה עומד מאחורי “הקול הרוסי” בבחירות לכנסת, מנסה פרופ’ חנין, להשיב במחקרו והמסקנה המעניינת, העולה ממנו היא, כי, כל 5 המנדטים של ‘ישראל ביתנו’ בבחירות האחרונות הגיעו מ”עולים, יוצאי ברית המועצות לשעבר” אשר העניקו 4 מנדטים למפלגת “הליכוד” ו-2.5 מנדטים למפלגת “כחול לבן“.

אין ספק, כי בבחירות האחרונות הבחירות לכנסת העשרים ואחת שנערכו ב- 9 באפריל 2019, אך הן לא הביאו לכינון ממשלה והכנסת פוזרה כחודש לאחר השבעתה, המפלגות, הבינו, כי יש לחזר אחר “הקול הרוסי” למרות שהם נמצאים בארץ, כבר… 30 שנה.

עוד עולה מהמחקר של פרופ’ זאב חנין, כי עולי מדינות ‘ברית המועצות לשעבר’ פחות מתעניינים בדת ומדינה, ויותר ב”יוקר המחיה“.

26.7% מקולות העולים, שהם כ-4 מנדטים, הלכו ל‘ליכוד’; 15.1% למפלגת ‘כחול לבן’ – כ-2.5 מנדטים; ו-5.8% למפלגת ‘כולנו’ קצת פחות מ-1 מנדט.

יתר הקולות התחלקו בין מפלגת העבודה (2.3%); הימין החדש (3.2%); שס, שקיבלה תמיכה מיוצאי מדינות הקווקז ואסיה המרכזית (1.5%); ומפלגת זהות (4%), שקיבלה מהעולים, הרבה יותר תמיכה מאשר מהציבור הכללי.

הסקרים, שערך פרופ’ חנין, התבססו על מדגמים של 1,000 איש והם נערכו בשיטת התשאול פנים מול פנים.

דפוסי ההצבעה והעמדה האידאולוגית של העולים, הם דווקא תוצאה של “ניסיון ישראלי” – ולא תוצאה של “ניסיון סובייטי“.

על פי פרופ’ חנין, מן הנתונים, עולה, עוד, כי אין הבדל גדול בין דפוסי ההצבעה של ‘המגזר הרוסי בבחירות 2015’ לעומת בחירות אפריל 2019.

חלוקת קולות העולים בין “ישראל ביתנו” למפלגת הליכוד בבחירות 2015, הייתה דומה.

מי שאיבדה את “קולות רוסים” רבים בשנים האחרונות היא ‘מפלגת העבודה‘ שבבחירות 2015, השיגה מה“עולים” סך של 6.3% מהקולות (כמנדט) ובבחירות באפריל 2019, זכתה לתמיכה בשיעור של 2.3% בלבד.

מחקריו של פרופ’ חנין, מגלים גם שלמרות נטייתם ימינה, דפוסי ההצבעה של ‘המגזר הרוסי’ דומים יחסית לדפוסי ההצבעה של ‘המגזר היהודי‘ בכללותו.

לפי הממצאים שאסף פרופ’ חנין, 8% מן העולים ממדינות ברית המועצות לשעבר, מצביעים לשמאל, בהשוואה ל-14% מהישראלים היהודים הוותיקים, 29% מגדירים עצמם כמצביעי מרכז, בהשוואה ל-26% מהאוכלוסייה היהודית הוותיקה; ואילו 54% מן “העולים” הם מצביעי ימין, בהשוואה ל-55% מהאוכלוסייה היהודית הוותיקה.

בנוסף, עולה, כי שנת העלייה, של עולי מדינות ‘ברית המועצות לשעבר’ למעשה אינה משפיעה משמעותית על דפוסי ההצבעה.

לפי פרופ’ חנין, העלייה של השנים האחרונות, המכונה; “העלייה של פוטין” – אנשים פרו מערביים וליברליים שהגיעו לישראל מהערים הגדולות – הייתה לתקווה הגדולה של השמאל הישראלי, אך גם הם הלכו ימינה.

בנוסף, דפוסי ההצבעה והעמדה האידאולוגית של העולים, הם דווקא תוצאה של “ניסיון ישראלי” – ולא תוצאה של “ניסיון סובייטי“.

בסקרים, נמצא, כי רובם המכריע של ‘העולים‘ מצפה מהמנהיגים להתרכז בנושאים של ביטחון לאומי, אך הנושאים שמעניינים את דוברי הרוסית הם; רווחה וכלכלה, פתרונות דיור ומחירי שכירות, וכן שיפור רמת החינוך וההשכלה בישראל.

על פניו מדובר בנושאים שמעניינים את כלל החברה הישראלית, אך על פי פרופ’ זאב חנין, מרצה ב‘אוניברסיטת אריאל’ ומדען ראשי ב-משרד הקליטה – עבור העולים מדובר בבעיות חמורות ואקוטיות הרבה יותר.

0
0



אודות הכותב

כתב כאן ישראל

כתב כאן ישראל | כאן נעים, הוא חבר מערכת ו/או מידע שהובא / נשלח על ידי פרטיים ואו מוסדות ואו על ידי כותב שבחר להישאר בעילום שם ונבדק לפני פרסומו על ידי מערכת האתר. פניות בדואר האלקטרוני אל כתב אתר כאן נעים: kanisrael2018@gmail.com

ארכיון כתבות ‘כאן ישראל’

ברכת ראש הממשלה נתניהו ליום העצמאות ה-75

הדלקת המשואות ופתיחת חגיגות יום העצמאות

דבר ראש הממשלה ביבי נתניהו

דילוג לתוכן