בריאות הציבור חדשות בריאות רפואת עור

יתושים, טיפים ועצות שישמרו מעקיצותיהן | יום היתוש הבינלאומי

לרגל יום היתוש הבינלאומי שחל היום ה-20.8, כל הטיפים והעצות שישמרו עליכם מפני היתושים. נכון או לא נכון; אם יש לכם את ה"לוק" הנכון - נכון או לא נכון;  אוהבת ללבוש שמלות אדומות בקיץ? מכור לטי שירט השחורה והנוחה שלך? גם ה-יתושות! קחו בחשבון שצבעים כהים הופכים אתכם לבולטים יותר ובכך לטרף קל יותר ליתושות. נסו ללבוש צבעים בהירים יותר. נכון או לא נכון; טמפרטורת הבטן הגבוהה שלהן בחודשי ההיריון, מושך אליהן לא מעט התעניינות.
0
0
דר' להבית אקרמן, מומחית לרפואת העור ברקע: יתוש עוקץ בעור | עיבוד צילום ממחושב: שולי סונגו©
דר’ להבית אקרמן

יום היתוש הבינלאומי (International Mosquito Day) שחל היום הזה ה-20 באוגוסט, נועד להנציח את תגליתו של הרופא הבריטי פרופסור למחלות טרופיות סר רונלד רוס (Ronald Ross) אשר גילה בשנת 1897, שיתושים ממין נקבה מעבירים את מחלת מלריה בין בני האדם. סר רוס, בשנת 1902, זכה ב’פרס נובל’ על מחקריו יוצאי הדופן על מחלת המלריה.

רוצים עוד עדכונים? הצטרפו אלכאן ישראל | כאן נעים | אתר החדשות המקומיות הוותיק של כל המדינה’ בפייסבוק’ או בטוויטר.

רוס נולד באלמורה שבהודו. בגיל 8, נשלח להתחנך באנגליה. סיים תואר ברפואה בבית החולים סנט ברטולמיו בלונדון ב-1880 והצטרף לשורות השירות הרפואי ההודי.

רוס, עבר במקומות שונים בהודו כאשר חקר את מחלת המלריה ואף לקה בה בעצמו.

במחקריו, גילה כי טפיל המלריה מועבר על ידי זן ספציפי של יתוש, האנופלס ואף הצליח להדגים את גלגול החיים המלא של הטפיל כולל הימצאותו בבלוטות הרוק של היתוש.

המתמטיקאי, אפידמיולוג, משורר, מחבר רומנים, מלריולוג, מיקרוביולוג, זואולוג, פתולוג סר רוס, הבחין, כי התחלואה גבוהה יותר ליד ביצות ומקווי מים מתוקים, וחשד, כי יתושים מעורבים בהדבקה של בני אדם בטפיל.

הוא עשה כמה ניסויים שבהם השקה מתנדבים במים המכילים זחלי יתושים. איש מהמתנדבים לא נדבק כך במלריה והמחקר קרטע.

בשנת 1894, נפגש רוס בלונדון עם דר’ פטריק מנסון, רופא שעמד בראש יחידה צבאית לטיפול במחלות טרופיות ועסק רבות במחקר בתחום.

סר רונלד רוס ( 13 במאי 1857 - 16 בספטמבר 1932) שגילה מנגנון ההידבקות במחלת המלריה | צילום: ויקיפדיה
סר רונלד רוס

מנסון, הנחשב “אבי הרפואה הטרופית” חשף במחקריו, כי יתושים הם שמעבירים את הפילריה – תולעת טפילית זעירה הגורמת למחלות שונות וחשד, כי הם מעבירים באופן דומה גם את ‘טיפל המלריה‘.

הפגישות בין שני הרופאים הוביל לשתפ מדעי, שהתפתח לכדי ידידות אישית עד לרגע בו זכה רוס בשנת 1902 ב’פרס נובל‘ על מחקריו יוצאי הדופן על מחלת המלריה.

רוס, שנחשב כאדם שחצן ורגיש, הוסיף לעשות וחקר את התפשטות המחלה במדינות שונות בעולם ופרסם מודלים מתמטיים שתיארו את ההתפשטות האפידמיולוגית של המחלה.

כאשר שב רוס לאנגליה כפרופסור למחלות טרופיות, על שמו נקראים רחובות רבים בהודו, ו-בית חולים למחלות טרופיות בהיידרבד, ובלונדון נוסד על שמו “מכון רוס” למחלות טרופיות והיגיינה.

אותו מכון , מקיים בכל שנה ב-20 באוגוסט, החל משנת 1930, חגיגות לרגל ‘יום היתוש‘ היום שאותו ביקש פרופסור רוס שיציינו בעתיד מדי שנה. היום המיוחד ליתושים, כולל אירועים, כגון; מסיבות ותערוכות.

רוס עצמו קיבל ב-1902 את ‘פרס נובל ברפואה על התגלית, בתום עימות מכוער עם החוקר האיטלקי ג’ובאני בטיסטה גראסי (Grassi).

ועדת הפרס, התכוונה לחלקו בין רוס, שהוכיח, כי היתוש הוא מעביר המחלה לבין גראסי, שגילה פרטים רבים על מחזור החיים של כמה ממיני הטפילים הגורמים למלריה.

כשנודע על כך לרוס הוא זעם וכינה את גראסי נוכל וטפיל הנסמך על עבודתם של אחרים. האיטלקי לא נשאר חייב והשיב במילים חריפות. בסופו של דבר, החליטה הוועדה להעניק את הפרס לרוס בלבד.

מה נכון או לא נכון בכל הקשור ליתושים?

מומחי חברת אס.סי ג’ונסון, המייבאת ומשווקת בישראל את המותגים הבינלאומיים אוטן  (Autan) ו-רייד RAID) להגנה מפני יתושים ריכזו לרגל “יום היתוש הבינלאומי” את כל מה שמעניין על היתושים;

ציור של יתוש

נכון או לא נכון; אנשים עם עור בהיר נעקצים יותר – זהו לא סוד, שלאחר העקיצה נוצרת ריאקציה בעור המתבטאת בבליטות אדומות ומגרדות בגלל חומר המופרש על ידי היתוש אשר מונע מהדם להיקרש על מנת שיוכל לשתות אותו.

הסיבה לכך שאנשים בעלי עור בהיר מניחים שיתושים “אוהבים” אותם יותר היא מהסיבה הפשוטה שהראקציה שלהם לעקיצה היא חזקה יותר.

אולי זה רק נראה שאנשים בעלי עור בהיר נעקצים יותר אבל בעצם זה פשוט יותר בולט.

ציור של יתושנכון או לא נכון; יתושים יעקצו כל אדם, בלי קשר לגודלו – יתושים, דווקא כן, מעדיפים גדולים על קטנים, לכן מבוגרים נעקצים יותר מילדים וגברים יותר מנשים. הסיבה היא שאנשים גדולים פולטים כמויות גבוהות יותר של פחמן דו חמצני וחום גוף וזה מה שמושך יתושים מלכתחילה.

בנוסף, אנשים גדולים יותר יכולים לספק שטח גדול יותר עבור משתה היתוש, זו אותה הסיבה לעקיצות מרובות של נשים בהריון.

ציור של יתושנכון או לא נכון; יתושים מעבירים מחלות – כאמור, יש יותר מ- 3000 זנים של יתושים ורק חלק מבניהם, אכן, מעבירים מחלות ומגיפות. חלקם אפילו אינם עוקצים בני אדם.

היתושים שאכן עוקצים ומעבירים מחלות חיים באזורים ספציפיים. בישראל חיים זנים בודדים ונדירים של יתושים שמעבירים מחלות, כגון; מלריה וקדחת, על פי נתוני משרד הבריאות הישראלי והמשרד להגנת הסביבה.

ציור של יתושנכון או לא נכון; יתושים מעדיפים אנשים מתוקיםמדענים זיהו מספר חלבונים הנפלטים מעור הגוף שלנו ומשמשים כמושכי יתושים. סוכר הוא לא אחד מהם. חלבונים אלה מיוצרים על ידי התהליכים הטבעיים של הגוף בהם: כמות הפחמן הדו חמצני בנשימה, סממני הריון, טמפרטורת גוף, אלכוהול וסוג דם.

כל אלה עשויים למשוך את היתושים דווקא אליכם בזמן שהחברים שלכם יישארו נקיים מעקיצות.

יותר מזה, חוקרים בריטים, גילו מה דוחה יתושיםלחץ. מחקר מבריטניה, גילה שאנשים לחוצים מפרישים חומרים כימיים על פני עורם אשר דוחים עקיצות יתושים.

ציור של יתושנכון או לא נכון; יתושים חיים בקיץ – יתושים חיים כל השנה, גם בחורף. על פי האתר למידע על יתושים של אוניברסיטת פלורידה, היתושים משלימים מעגל חיים בתקופה שבין שבועיים לחודשים.

ישנם זנים ששורדים את תקופת החורף והם יהיו למעשה הראשונים שיצאו בימים החמים הראשונים ויתחילו בשמחה את הקיץ.

ציור של יתושנכון או לא נכון; יתושים פעילים יותר בלילה של ירח מלא – בהחלט כן – ירח מלא, יכול להגביר את פעילותם של היתושים בכ-500%.

מדוע דווקא אתם נעקצים?

מומחית לרפואת עור מטעם חברת אס.סי ג’ונסון, דר’ להבית אקרמן, מסבירה; “למרות הדעה הרווחת, האמת היא שההבדלים בין אלו שנעקצים יותר לאלו שנעקצים פחות אינם קשורים לרמת המתיקות של הדם, אלא לגורמים רבים שרק אחד מהם קשור לסוג הדם.”

לדבריה של דר’ אקרמן; “כשאנחנו מזיעים אנחנו מפרישים חומצה לקטית, אמוניה ותרכובות נוספות. הריח, מושך אלינו את היתושות כפי שאנחנו נמשכים לריח של מאכל טעים למשל. לכן, חשוב להימנע מפעילות גופנית לפני השינה”

ציור של יתושנכון או לא נכון; סיבות נוספות לעקיצות על ידי יתושים: חובבי הבירה – על פי מחקר שנערך בשנת 2002 על ידי היפנים מסתבר שיתושות אוהבות בירה בדיוק כמו בני אדם. החוקרים, הניחו, כי הסיבה לכך טמונה בגידול באתנול בזיעה – תרכובת כימית המצויה במשקה האהוב, ובהעלאת טמפרטורת הגוף כתוצאה מהאלכוהול.

ציור של יתושהריון נכון או לא נכון; חוקרים מאפריקה, מצאו, כי נשים הרות נמצאות בסיכון מוגבר פי שתיים למשוך אליהן את היתושות, שמחפשות את החלבונים שבדם בכדי לגדל גם את הצאצאים שלהן.

זאת, על פי ההשערות שלהם, כתוצאה מהגברה בפליטת הפחמן הדו חמצני בתקופה זו. במחקר הם גילו שנשים הרות פולטות עוד 21 אחוזים של פחמן דו חמצני בהשוואה לנשים אחרות.

בנוסף, הם גילו, כי גם כי טמפרטורת הבטן הגבוהה שלהן בחודשי ההיריון, מושך אליהן לא מעט התעניינות.

ציור של יתושאם יש לכם את ה”לוק” הנכוןנכון או לא נכון;  אוהבת ללבוש שמלות אדומות בקיץ? מכור לטי שירט השחורה והנוחה שלך? גם ה-יתושות! קחו בחשבון שצבעים כהים הופכים אתכם לבולטים יותר ובכך לטרף קל יותר ליתושות. נסו ללבוש צבעים בהירים יותר.

וכן – סוג הדם שלכםנכון או לא נכון; מחקר שפורסם בכתב העת Journal of Medical Entomology, מצא, כי יתושות נמשכות לאנשים עם סוג דם O פי 2 יותר מלאנשים עם סוג דם A. סוג דם B, נמצא במקום טוב באמצע, ולא ברור מה מצבם של אנשים עם סוג דם AB .

ציור של יתושנכון או לא נכון; עוד נתון מעניין הוא ש-85 אחוזים מאתנו מפרישים חומר שמאפשר ליתושים לזהות מהו סוג הדם שלנו. המחקר, הראה, כי היתושים, יעדיפו אנשים אלו – ללא קשר לסוג הדם שלהם.

מותגי אוטן ו-RAID הינם מוצרים אשר נבדקו ונבחרו על ידי צרכנים רבים ברחבי העולם ומשווקים בישראל על ידי חברת אס. סי. ג’ונסון, שהינה חברה בינלאומית המשקיעה רבות במחקר ופיתוח ומשווקת בעשרות מדינות ברחבי העולם.

◄עוד בנושא; 13 עובדות שאולי לא ידעתם על יתושים.

0
0



אודות הכותב

כתב כאן ישראל

כתב כאן ישראל | כאן נעים, הוא חבר מערכת ו/או מידע שהובא / נשלח על ידי פרטיים ואו מוסדות ואו על ידי כותב שבחר להישאר בעילום שם ונבדק לפני פרסומו על ידי מערכת האתר. פניות בדואר האלקטרוני אל כתב אתר כאן נעים: kanisrael2018@gmail.com

ארכיון כתבות ‘כאן ישראל’

ברכת ראש הממשלה נתניהו ליום העצמאות ה-75

הדלקת המשואות ופתיחת חגיגות יום העצמאות

דבר ראש הממשלה ביבי נתניהו

דילוג לתוכן