הריון | לידה | תינוקות חדשות בריאות

חרדה לקראת לידה – התמודדות בשירות ליולדות בביהח הלל יפה

ב'מרכז הרפואי הלל יפה' בעיר חדרה, מציעים ל"הריוניות" תכניות לעיבוד לידה שתונהג מעתה במטרה לסייע להן בהתמודדות המורכבת עם החרדה לקראת הלידה (טוקופוביה שניונית -פחד פתולוגי מהריון) ◄ תניה לוי, אחות אחראית חדרי לידה במרכז הרפואי הלל יפה: "דרך מפגשים אישיים וליווי פרטני של מיילדות שהוכשרו לכך, המטופלות מקבלות כלים מעשיים וטכניקות להרגעה עצמית שמסייעים להן להתגבר על החששות, הסימפטומים ותחושות הדחק שמציפים אותן".
0
0
המיילדת אלונה סלומונוב עם אישה בהריון במסגרת עיבוד לידה במרכז הרפואי הלל יפה - הקשבה והכלה של היולדת החוששת מפני לידה | צילום דוברות הלל יפה | עיבוד צילום: שולי סונגו ©
מיילדת אלונה סלומונוב

טיפול פסיכותרפי לשינוי דפוס החשיבה הקוגניטיבי של האישה, יכול להפחית את עוצמת החרדה ולאמץ מחשבות חיוביות לגבי הלידה הבאה, כך הוכיחו מחקרים וב’אגף אימהות של המרכז הרפואי הלל יפה – חדרה’ מצעים מעתה חדש לנשים החוששות מפני לידה; טיפול CBT – טיפול פסיכותרפי קוגניטיבי התנהגותי, קצר מועד וממוקד מטרה, על ידי מיילדות שהוכשרו לכך, בו המטופלות מקבלות כלים מעשיים וטכניקות להרגעה עצמית במטרה לסייע להן להתגבר על החששות והסימפטומים בכל הקשור להריון ולידה.

■ רוצים עוד עדכונים? הצטרפו אל ’כאן ישראל | כאן נעים | אתר החדשות המקומיות הוותיק של כל המדינה’ ב’פייסבוק’ או ב’טוויטר’. 

על חשש משמעותי מה’לידה‘ על כל הקשור בה, מדווחות כ- 13% מן הנשים. נתון זה, מאגד בתוכו נשים ש”טרם חוו לידה” אבל גם נשים שזו הלידה השנייה, השלישית שלהן ואף יותר מזה.

ישנן נשים, שיזכרו את הלידה כאירוע מכונן וחיובי וישנן כאלו שהלידה, תיזכר אצלן כאירוע טראומתי – טוקופוביה שניונית (פחד פתולוגי מהריון, העשוי להוביל לרצון להימנעות מלידה.

ההפרעה, יכולה להיות ‘הפרעת טוקופוביה ראשונית‘ – שהינה פַּחַד מוֹרְבִּידִי – העוסק במוות ובחולי) מחוויית הלידה, ללא ניסיון בלידות קודמות.

לעומת זאת, ישנה ‘הפרעת טוקופוביה שניונית‘ שעשויה לעלות מפאת חוויה קשה וטראומטית בלידה קודמת. החשש מלידה, עשוי להתחיל מגיל ההתבגרות או הבגרות הצעירה.

ל-טוקופוביה, השפעה לא מבוטלת על כל מהלך הפריון והלידה – החל מהימנעות מכניסה להריון ועד חשש מוגבר מלידה והעדפת ניתוח קיסרי על פני לידה וגינאלית.

ב’מרכז הרפואי הלל יפה‘ בעיר חדרה, מציעים ל”הריוניות” תכניות לעיבוד לידה במטרה לסייע להן בהתמודדות המורכבת עם החרדה לקראת הלידה.

תניה לוי, אחות אחראית חדרי לידה במרכז הרפואי הלל יפה, מבהירה; “לא פעם אנו נתקלות בנשים אשר חרדות לקראת הלידה, בין אם מדובר ב-לידה הראשונה שלהן ובין אם ב-לידה חוזרת.

לידות קודמות עם תפיסת החוויה כשלילית על ידי היולדת, עלולות ליצור פוסט-טראומה בקרב אותן נשים ולהשפיע באופן ישיר גם על הסובבים אותן”.

█  חרדה לקראת לידה; “אישה שמודעת לפחד קיים – רצוי שלא תשמור אותו לעצמה ותשתף את בן זוגה או סביבתה הקרובה ואף רצוי שתתייעץ עם גורם מקצועי”

“ב”הלל יפה” אנו מאפשרים להריוניות שמגיעות אלינו ‘טיפול CBT‘ – טיפול פסיכותרפי קוגניטיבי (cognitive) התנהגותי, קצר מועד וממוקד מטרה, אשר מציע פתרון נקודתי לבעיה ונחשב לטיפול מוצלח ויעיל במקרים של חרדה, דיכאון ופוסט-טראומה“, מסבירה תניה לוי, אחות אחראית חדרי לידה במרכז הרפואי הלל יפה.

“דרך מפגשים אישיים וליווי פרטני של מיילדות שהוכשרו לכך, המטופלות מקבלות כלים מעשיים וטכניקות להרגעה עצמית שמסייעים להן להתגבר על החששות, הסימפטומים ותחושות הדחק שמציפים אותן”. הוסיפה לוי.

אישה בהריון בשיחה עם רופאת נשים לקראת הלידה | צילום: Depositphotos | עיבוד צילום: שולי סונגו ©
שיחת רופאה עם אישה בהריון

דוברת המרכז הרפואי הלל יפה-חדרה, הגב’ דפנה נבו, הוסיפה ומסרה לפורטל ‘כאן ישראל | כאן נעים אתר החדשות המקומיות של כל המדינה‘ כי; מחקרים, הוכיחו, כי טיפול פסיכותרפי לשינוי דפוס החשיבה הקוגניטיבי של האישה, יכול להפחית את עוצמת החרדה ולאמץ מחשבות חיוביות לגבי הלידה הבאה.

“בהקשר זה” מוסיפה תניה לוי אחות אחראית חדרי לידה במרכז הרפואי הלל יפה; “חשוב לזכור, כי לידה שנתפסת בעייני המטופלת כטראומטית יכולה להשפיע גם על קשר אם-יילוד מכיוון שלתחושות אלו, ישנה השפעה נפשית ופיזית על האם.

עלולים להיווצר קשיים ב-הנקה או קושי של האם לספק את צרכיו הרגשיים של התינוק. אישה שזוכרת את לידתה באור שלילי, תתקשה להימנע מהפחד לקראת הלידה הבאה”.

אישה שמודעת לפחד קיים – רצוי שלא תשמור אותו לעצמה ותשתף את בן זוגה או סביבתה הקרובה ואף רצוי שתתייעץ עם גורם מקצועי. כיום, יש מודעות גבוהה יותר בקרב היולדות לתוכניות הכנה ללידה ועיבוד לידה.

גם לצוות חדר לידה תפקיד חשוב לא פחות; הסבר והכנה מוקדמת, שיתוף היולדת בהחלטות רפואיות, תמיכה צמודה של המיילדת תוך התייחסות לצרכי האישה – כל אלה, יכולים בהחלט להשפיע ולהרגיע משמעותית את היולדת ובכך להקטין את הסיכוי להתפתחות תסמינים פוסט טראומתיים.

נשים המעוניינות בטיפול CBT ו/או עיבוד חווית הלידה מוזמנות לפנות ל’מועדון יולדות של המרכז הרפואי הלל יפה‘ בכתובת; cluby@hymc.gov.il.

0
0



אודות הכותב

משה נעים

עורך אתר כאן ישראל ("כאן נעים") בלי מורא ובלי משוא פנים. עיתונאי מגיל 14. עובד כיום באינטרנט. בן 70, אב לעורך דין אלירן נעים. לר' אביב נעים ול-חלי כהן-נעים, סבא מאושר ל-7 נכדים; רפאל, דוד, אוריאן, מילה שרה, אריאל, עלמה ו-אביגיל. המוטו; "אילו לחיים הייתה מהדורה שנייה, הייתי מתקן בה את כל השגיאות...".

ארכיון כתבות ‘כאן ישראל’

ברכת ראש הממשלה נתניהו ליום העצמאות ה-75

הדלקת המשואות ופתיחת חגיגות יום העצמאות

דבר ראש הממשלה ביבי נתניהו

דילוג לתוכן