צבא | משטרה | ביטחון

חיל האוויר כשל בהבנת סיכונים במצב נחיתה

4 חודשים חלפו מאז התרסקות "מטוס הסופה" בבסיס רמון במהלכה נספה רב-סרן אוהד כהן נוב ז"ל, מפקד חיל-האוויר, אלוף אמיר אשל, סיכם את דו"ח התחקיר וקבע הנחיות להמשך. מן התחקיר ה צבאי ל'תאונת מטוס הסופה' עולה, כי צוות המטוס פעל על פי ההנחיות ובחיל היה מידע חסר ובלתי מספק בתחום הנחיתה הא-סימטרית.
0
0
רב-סרן אוהד כהן נוב זכרו לברכה, שנספה בתאונת 'מטוס הסופה' לפי 4 חודשים בבסיס רמון
רב-סרן אוהד כהן נוב זכרו לברכה, שנספה בתאונת ‘מטוס הסופה’ לפי 4 חודשים בבסיס רמון | צילום חיל האוויר, דובר צה”ל

חיל האוויר הישראלי מחילות האוויר הטובים בעולם, יודע להודות בטעויותיו ומחדליו וגם מפרסם אותם, מסיכום של תחקיר צבאי ל’תאונת מטוס הסופה’ לפי 4 חודשים בבסיס רמון ובה נספה רב-סרן אוהד כהן נוב זכרו לברכה, עולה, כי; חיל האוויר, לאורך השנים, הבין באופן בלתי מספק את הסיכונים הטמונים בתפעול מצבי נחיתה בתצורה א-סימטרית. בדיעבד, הוראות החיל וההכשרות שהתקיימו, לא היו בהלימה מספקת לפוטנציאל הסיכון.

■ רוצים עוד עדכונים? הצטרפו ל’כאן נעים’ ב’פייסבוק’ או בטוויטר.

אם לא די בכך מפקד חיל האוויר אלוף אמיר אשל, הודיע, כי קיבל את מסקנות צוות התחקיר וציין, כי מדובר ב‘תאונה קשה’ וקבע הנחיות להמשך. כזכור, השבוע, לפני ארבעה חודשים לאחר התאונה הקטלנית בבסיס רמון בה נהרג רב-סרן אוהד כהן נוב ז”ל, הציג צוות התחקיר הצבאי את הדו”ח המסכם למפקד חיל האוויר.

מטרת התחקיר היא להציג את האירוע במלואו, לסכם את הסיבות שהובילו לתאונה, ולקבוע המלצות למניעת תאונות דומה בעתיד.

מטוס 'סופה' דומה אשר התרסק בתאונה בבסיס רמון לפני 4 חודשים | צילום: ויקיפדיה
מטוס ‘סופה’ דומה אשר התרסק בתאונה בבסיס רמון לפני 4 חודשים | צילום: ויקיפדיה

התאונה ארעה בעת “הליכה סביב“, לאחר נחיתה בתצורה א-סימטרית בתום גיחה מבצעית. מממצאי התחקיר, התברר, שלמרות שהצוות פעל על פי ההנחיות המקצועיות המוגדרות ולא נמצא כשל טכני, התפתח חוסר יכולת שליטה במטוס. הצוות נטש את המטוס והטייס, רב-סרן אוהד כהן נוב זכרו לברכה, נספה במהלך נטישת המטוס.

 למרות שהצוות פעל על פי ההנחיות המקצועיות המוגדרות ולא נמצא כשל טכני, התפתח חוסר יכולת שליטה במטוס

בסיכום חקירת האירוע, הנחה מפקד חיל האוויר על שינוי נקודת העבודה בנושא נחיתה בתצורות א-סימטריות על-ידי הגדלה משמעותית של שולי הבטיחות. משמעות השינוי היא בחינה מקצועית הנדסית, ניסויי טיסה והתאמת כשירות אנשי צוות האוויר. עד השינוי, ימשיך חיל האוויר לטוס במגבלות שנקבעו מיד לאחר התאונה.

בנוסף, ציין מפקד חיל האוויר אלוף אמיר אשל, כי חיל האוויר, ימשיך לפעול לשיפור תהליכי הלמידה בדגש על אירועי בטיחות.

עוד הנחה, כי הלקחים והמסקנות מאירוע זה, יוטמעו לכלל הלוחמים, גורמים נוספים רלוונטיים ואף יכללו בקורסי הכשרה פיקודיים בחיל, על מנת לחזק גישה ביקורתית אשר תסייע לאתר את שאינו מובן מאליו.

דובר צה”ל, הודיע, כי עיקרי התחקיר, כבר הועברו לידיעת המשפחה השכולה וכי אובדנו של רב-סרן אוהד כהן נוב זכרו לברכה, כואב למשפחתו ולצבא הגנה לישראל וכי הוא ימשיך וילווה את המשפחה השכולה.

0
0



אודות הכותב

משה נעים

עורך אתר כאן ישראל ("כאן נעים") בלי מורא ובלי משוא פנים. עיתונאי מגיל 14. עובד כיום באינטרנט. בן 70, אב לעורך דין אלירן נעים. לר' אביב נעים ול-חלי כהן-נעים, סבא מאושר ל-7 נכדים; רפאל, דוד, אוריאן, מילה שרה, אריאל, עלמה ו-אביגיל. המוטו; "אילו לחיים הייתה מהדורה שנייה, הייתי מתקן בה את כל השגיאות...".

ארכיון כתבות ‘כאן ישראל’

ברכת ראש הממשלה נתניהו ליום העצמאות ה-75

הדלקת המשואות ופתיחת חגיגות יום העצמאות

דבר ראש הממשלה ביבי נתניהו

דילוג לתוכן