בעלי כנף חדשות כאן ישראל סביבה | אקולוגיה

השרה להגנת הסביבה חתמה על צו לאיסור על ציד עד לסוף ינואר 2022

השרה להגנת הסביבה חתמה על ביטול הציד בעונה הנוכחית שנימקה; "זהו צעד הכרחי לעצירת ההתפרצות ולשמירה על בריאות האדם והחי. המהלך, ימנע את המשך התפשטות שפעת העופות ולצד זה, יסייע לשמור על בריאות הציידים מן המחלה המסוכנת והמדבקת" ◄ לפי חטיבת המדע ברשות הטבע והגנים, היקפי התחלואה והתמותה התקדימיים שנתגלו בהתפרצות בעמק החולה, בעיקר בעגורים, מוביל להנחת העבודה שתיתכן פגיעה גדולה בפרטים רבים ממספר רב של מיני עופות.
0
0

ציד ברחבי מדינת ישראל, אסור לחלוטין מעתה עד עד לסוף ינואר 2022. כך הודיעו היום (שני, א’ בשבט התשפ”ב) בהודעה משותפת משרד להגנת הסביבה ו’רשות הטבע והגנים’ זאת עקב התפרצות שפעת העופות החמוּרה מאד.

■ רוצים עוד עדכונים? הצטרפו אל ’כאן ישראל | כאן נעים | אתר החדשות המקומיות הוותיק של כל המדינה’ ב’פייסבוק’ או ב’טוויטר’.

תמר זנדברג השרה להגנת הסביבה חתמה על ‘צו לאיסור על ציד‘ עד לסוף החודש הזה, ינואר 2022.

זנדברג, הבהירה, כי; “התמוּתה הגבוהה של העגוּרים ועופות נוספים שנמצאו כנגוּעים ב’שפעת העופות‘ מעידה על התפרצות חמוּרה וחריגה, ועלינו לפעול באופן מיידי, כדי לצמצם למינימום את המגע בין עופות הבר לבני אדם, ולמנוע התפשטות נוספת.

נוכח נתונים מטרידים אלו, חתמה היום (שני) השרה להגנת הסביבה על ביטול הציד בעונה הנוכחית שנימקה; “זהו צעד הכרחי לעצירת ההתפרצות ולשמירה על בריאות האדם והחי.

המהלך, ימנע את המשך התפשטות שפעת העופות ולצד זה, יסייע לשמור על בריאות הציידים מן המחלה המסוכנת והמדבקת“. אמרה השרה להגנת הסביבה.

מנכלית רשות הטבע והגנים הגב’ רעיה שורקי, אמרה בנושא; “בחודשיים האחרונים, זוּהתה מחלת שפעת העופות במספר משקים באזורים שונים.

הנגיף, מותאם אמנם לעופות, אך בתנאים מסוימים מסוגל להדביק בעלי חיים נוספים כחתולים, סמוריים (Mustelidae) ו-חזירים ובמקרים חריגים גם את בני האדם.

אני מודה לתמר זנדברג שרת הגנת הסביבה שחתמה היום על ‘תקנות עצירת עונת הציד‘ עד לסוף עונת הציד בסוף ינואר 2022.

עצירת עונת הציד הכרחית בתקופה זאת על מנת למנוע התפשטות שפעת העופות לרחבי הארץ”. סיכמה מנכלית רשות הטבע והגנים הגב’ שורקי,

השרה להגנת הסביבה, תמר זנדברג, חותמת על הוראת שעה לאיסור ציד לעונת הציד הנוכחית | עיבוד צילום: שולי סונגו ©
זנדברג, חותמת על איסור ציד

כאמור, השרה להגנת הסביבה, תמר זנדברג, חתמה היום (ב’) על הוראת שעה לאיסור ציד לעונת הציד הנוכחית המסתיימת ב-31 בינואר 2022, לאחר הפרסום והמעבר על הערות הציבור.

זאת, לשם מניעת סכנה לאדם ולחי ולמניעת מחלות מידבקות בהם, ולצורך מתן מענה דחוף למניעת התפשטות מחלת שפעת העופות ושכיחותה על רקע פעילות הציד של חיות הציד על-ידי בעלי רישיונות ציד.

בחודשיים האחרונים, התגלתה מחלת שפעת העופות במשקים באזורים שונים בארץ. לאחרונה, התפשטה המגפה לעופות בר, כאשר באגמון החולה התגלתה תמוּתה חריגה באוכלוסיית העגורים.

דגימות שנלקחו מהשטח אימתו את החשד, כי אלו מצאו את מותם על רקע מחלת שפעת העופות. בהמשך התגלה, כי חמישית מאוכלוסיית העגורים בישראל, נפגעה עד כה משפעת העופות.

הערכה היא, כי מדובר על זן אלים במיוחד של נגיף שפעת העופות הגורם לתמותה מסיבית בקרב עופות נגועים, כפי שנצפה בעגורים באגמון החולה.

היקפי התחלואה והתמותה התקדימיים שנתגלו בהתפרצות בעמק החולה, בעגורים ובימים האחרונים גם בעופות בר נוספים, באזורים נוספים בישראל, מוביל להנחת העבודה שתיתכן פגיעה גדולה בפרטים רבים ממספר רב של מיני עופות – בהם ברווזים ויונים ומינים נוספים המותרים לציד בישראל.

בימים האחרונים, התגלו מוקדי התפרצות נוספים בקרבת בתי גידול לחים טבעיים או מלאכותיים (כמו; מאגרים, בריכות דגים) שבהם מתרכזים מספרים גדולים של עופות מים ואיתם מינים הניזונים מהם או משאריהם (עופות דורסים ויונקים טורפים).

  אל; תקנות להגנת חיית הבר.

החוק להגנת חיית הבר, תשט”ו-1955

החוק להגנת חיית הבר, תשט”ו-1955, קובע, כי כל חיית בר היא מוגנת, אלא אם כן, השרה להגנת הסביבה, הכריזה, עליה, כי היא ציד, מזיק או חיית בר מטופחת.

במסגרת תקנה 1א לתקנות להגנת חיית הבר, הוכרזו מינים של חיות בר כציד, כולן בעלי כנף. משמעות ההכרזה על מין מסוים כחיית ציד היא התרת צידת הפרטים מהמין המוכרז על-ידי בעלי רישיונות ציד בעונת הציד (בין 1 בספטמבר ל-31 בינואר) ובמגבלות הקבועות בתקנות, ביניהן איסור ציד בלילה ובשיטות ואמצעים אסורים.

רעיה שורקי מנכלית רשות הטבע והגנים ברקע: ציפור שחלתה משפעת העופות |צילם: יניב כהן, רשות הטבע והגנים ​| צילום: depositphotos © | עיבוד צילום: שולי סונגו ©
רעיה שורקי

מדינת ישראל חתומה על מספר אמנות והסכמים לשימור עופות מים ובתי-גידולם. הסכמים ואמנות אלו מפרטים המלצות והנחיות למדינות החברות על שימור המינים בכלל והתמודדות נכונה אל מול איומים, כמו נגיף שפעת העופות, כולל המלצות להגבלת צייד ופעילות אחרת של מגע קרוב בין עופות לבני-אדם, כמו טיבוע ומחקר הדורש לכידה של עופות.

לפי חטיבת המדע ברשות הטבע והגנים, היקפי התחלואה והתמותה התקדימיים שנתגלו בהתפרצות בעמק החולה, בעיקר בעגורים, מוביל להנחת העבודה שתיתכן פגיעה גדולה בפרטים רבים ממספר רב של מיני עופות, אך גם ביונקים טורפים ואוכלי פגרים ממשפחות הכלביים, חתוליים והסמוריים,

וכן חזירי בר. בימים האחרונים נתגלו מוקדי תחלואה נוספים, בקרבת בתי גידול לחים טבעיים או מלאכותיים (מאגרים, בריכות דגים) שבהם מתרכזים מספרים גדולים של עופות מים ואיתם מינים הניזונים מהם או משאריהם (עופות דורסים ויונקים טורפים ואוכלי כל).

חשוב לציין, כי העופות החולים אינם חוששים ואפילו מתקרבים לבני אדם ולכן, הסיכוי לצוד עוף חולה גדולה. כמו כן, עופות ממינים בהם תסמיני הווירוס קלים, יכולים לעוף ולהתרחק ממוקד ההדבקה.

לכן, פעילות הצייד באופן כללי, ובפרט באזורים של בתי גידול לחים, טבעיים או מלאכותיים, עלולה לגרום להעצמת התחלואה

והעברתה למוקדים נוספים, שכן פעילות ירי בזמן הצייד בשטח מבריחה את העופות שבמקום וגורמת לתעופתם ולפיזורם במרחב. כך, הציד, עלול לסייע בהפצת הנגיף לגופי מים סמוכים ולהדבקה.

בנוסף, קיים חשש להעברה של הנגיף מאתר לאתר דרך שאריות לשלשת על צמיגי הרכב או על נעלי הצייד, דרך כלבים האוספים את הברווזים הניצודים מהמים ועוד.

רשות הטבע והגנים המשרד להגנת הסביבה, ימשיכו לעקוב אחר התפרצות שפעת העופות, ויסייעו לגורמים הרלוונטיים לטפל במגפה ולבלום אותה בכלל הכלים שברשותם.

0
0



אודות הכותב

משה נעים

עורך אתר כאן ישראל ("כאן נעים") בלי מורא ובלי משוא פנים. עיתונאי מגיל 14. עובד כיום באינטרנט. בן 70, אב לעורך דין אלירן נעים. לר' אביב נעים ול-חלי כהן-נעים, סבא מאושר ל-7 נכדים; רפאל, דוד, אוריאן, מילה שרה, אריאל, עלמה ו-אביגיל. המוטו; "אילו לחיים הייתה מהדורה שנייה, הייתי מתקן בה את כל השגיאות...".

ארכיון כתבות ‘כאן ישראל’

ברכת ראש הממשלה נתניהו ליום העצמאות ה-75

הדלקת המשואות ופתיחת חגיגות יום העצמאות

דבר ראש הממשלה ביבי נתניהו

דילוג לתוכן