מבזקים חדשות ‘כאן ישראל’ מדינה ירוקה סביבה | אקולוגיה קהילה ירוקה

השרה גמליאל: אחריות ניקיון החופים מוטלת על רשויות מקומיות

האסון האקולוגי - "זפת בסערה" ממשיך להסעיר את תושבי ישראל. גילה גמליאל השר להגנת הסביבה של ישראל בהערכת המצב עם ראשי הרשויות; " יש לנו כרגע שליטה על האירוע, למרות שמדובר באירוע מורכב ביותר. אנו עושים הכול כדי למצוא את האחראי להרס החופים ולפגיעה האנושה בבעלי החיים".
0
0
השרה להגנת הסביבה גילה גמליאל ברקע: זפת בחוף חדרה שנתגלה למפקחי היחידה הימית של המשרד | צילום: דוברות | עיבוד צילום: שולי סונגו ©
השרה להגנת הסביבה גמליאל

“אנחנו מגייסים את המשאבים ‘הקרן למניעת זיהום ים’ כבר אישרה את הסיוע התקציבי ל’רשויות המקומיות’ ובימים הקרובים נעביר את הסיוע בפועל” – כך אמרה אמש מוצאי שבת (ט’ באדר התשפ”א) גילה גמליאל השרה להגנת הסביבה של ישראל בהערכת מצב עם נציגי הרשויות המקומיות, איגודי ערים לאיכות סביבה, עמותת אקואושן וכלל הגופים הרלוונטיים.

■ רוצים עוד עדכונים? הצטרפו אל ’כאן ישראל כאן נעים | אתר החדשות המקומיות הוותיק של כל המדינה’ ב’פייסבוק’ או בטוויטר.

האסון האקולוגי – “זפת בסערה” ממשיך להסעיר את תושבי ישראל. גם כב’ השרה להגנת הסביבה, הגב’ גילה גמליאל, שבאופן טבעי נדרשה לנושא, הגיעה אמש (מוצש) אל ‘חדר המצב של המשרד להגנת הסביבה‘ בעיר חיפה וקיימה יחד עם מנכל המשרד, מר דוד יהלומי, הערכת מצב עם נציגי הרשויות המקומיות, איגודי ערים לאיכות סביבה, עמותת אקואושן וכלל הגופים הרלוונטיים.

מטעם דוברות המשרד להגנת הסביבה – “זפת בסערה” נמסר, כי היחידה הימית של המשרד להגנת הסביבה, נמצאת בקשר עם גופים בין-לאומיים מאז תחילת אירוע נחיתת גושי הזפת בחופי ישראל, לשם איתור המקור לכך.

במסגרת זו, התקבל מידע ראשוני מהסוכנות האירופית EMSA (סוכנות הבטיחות הימית האירופית) ומ-REMPEC מ-מלטה (מרכז אזורי לתגובה לזיהומי ים בים התיכון) על אפשרות לזיהוי של כתם שמן שאירע לפני כ-10 ימים ב-11 בפברואר כתוצאה מפליטה מאונייה, מול אזור אשקלון, במרחק של כ-50 קילומטר מחופי ישראל.

כֶּתֶם חשוּד זה, הנמצא מחוץ למים הטריטוריאליים של ישראל, זוּהה באמצעות לוויין והוא נבדק על-ידי המשרד להגנת הסביבה כמקור אפשרי לזיהום, על-ידי שימוש במודל לחיזוי תנועת ים.

תוצאות המודל, מראות התאמה טובה למקור וחיבור שלו לגושי הזפת הנפלטים בימים האחרונים בחופים – הן מבחינת הזמן והן מבחינת המרחב שנפגע.

מִידּוּל - תנועת כתם שמן מתאריך 11-02-21אנשי היחידה הימית של המשרד להגנת הסביבה נמצאים בקשר עם הגורמים האירופים בניסיון לזהות את כלי השיט שהפליגו בקרבת מיקום הכתם במסגרת הזמן המתאימה, על-מנת לגלות את מקור הזיהום.

עולה, כי בשלב זה, בדיקת המשרד להגנת הסביבה, מעלה אפשרות לשיוך של לפחות 10 אוניות שחלפו בזמן ובמקום המתאימים להיווצרות כתם השמן.

השרה להגנת הסביבה, הגב’ גילה גמליאל; “מרגש מאוד לראות את המתנדבים היום (שבת) שהשתתפו במבצעי הניקיון.

אני רוצה לציין שיש לנו כרגע שליטה על האירוע, למרות שמדובר באירוע מורכב ביותר.

טיסת הסיור שהוצאנו אתמול, בבוקר, גילתה שלא נראו יותר כתמי זֶפֶת בים שזה מצב מעודד.

טיסת הסיור, הראתה, כי בכלל המקומות הים נקי וכל עוד לא מתחוללת סערה נוספת אין עוד כתמי זיהום הניכרים לעין בשלב זה.

אנחנו מגייסים את המשאבים ‘הקרן למניעת זיהום ים’ כבר אישרה את הסיוע התקציבי ל’רשויות המקומיות‘ ובימים הקרובים נעביר את הסיוע בפועל.

מכיוון שמדובר באירוע שבו הזיהום הוא בצורת ‘זֶפֶת חצי מוצקה’ או ‘זֶפֶת מוצקה לגמרי’ הדרך הנכונה לפינוי הפסולת מהחופים היא ב-ניקוי ידני, תוך הפרדה, ככל הניתן בין הפסולת השמנית לחול ולפסולת הרגילה.

“היום הפעלנו באמצעות המערך שהכשרנו עם ‘עמותת אקואושן’ כ-4,000 מתנדבים, שפעלו כולם לפי ההנחיות שלנו.

גם אנחנו וגם יתר הגופים קראנו למתנדבים לפעול, אך ורק בתיאום בשלוש דרכים; או דרך הרשויות המקומיות, או דרך רשות הטבע והגנים או דרך עמותת אקואושן בשיתוף עם המשרד.

“אני יודעת – הוסיפה גמליאל בשביעות רצון לא מוסתרת – שכולם רוצים לסייע, אבל זֶפֶת היא חומר מסוכן! חובה לפעול בזהירות ובאחריות“.

בהערכת המצב, הציגו אנשי המקצוע תחזית שלפיה ביום שלישי הקרוב, תתחיל סערה נוספת עם גלים גבוהים.

משום כך, יתכן מצב בו גוּשי זֶפֶת שנמצאים כעת על הסלעים בחוף, יינתקו ויוסעו עם הזרמים לחופים סמוכים.

האחריות לניקיון בחופים מוטלת על הרשויות המקומיות, והמשרד להגנת הסביבה ציין בהערכת המצב, כי הוא לרשותן כדי להנחות ולתת ביטחון וכן לארגן תקציבים למימון הפעולות.

בשלב זה הפסולת שנאספה ממתינה במשטחים ייעודיים בעורף החופים ואנו בוחנים פתרונות שונים לטיפול בפסולת, גם באמצעות ‘החברה הממשלתית לשירותי איכות הסביבה’.

המשרד, יעשה כל מה שניתן, כדי לקדם פתרונות סביבתיים מהירים.

השרה גמליאלי; “זפת היא חומר מסוכן! האירוע לא יסתיים בימים הקרובים, אנחנו נערכים לעבודה קשה וארוכה”.

בשבת בבוקר, זיהה המשרד להגנת הסביבה ב‘טיסת סיור’ שערך כתמי זיהום בים, מול מספר חופים ב-חיפה שחשפו את גודל ממדיו של אירוע נחיתת גושי הזפת, הולכים ומתבררים ככל שהסערה נרגעת.

התגלו כתמי זיהום בים, הנעים לכיוון היבשה מול מספר חופים בישראל; חוף הגולשים – בת גלים חיפה, החוף השקט בחיפה, מול פארק הכט בחיפה. הכתמים, נצפו בים, במרחק 200-500 מטרים מהחוף.

כ-160 קילומטרים של חופי ישראל, מראש הנקרה ועד לחוף אשקלון, זוּהמו באופן משמעותי ב’זפת‘. נקבע, כי מקור הזיהום אינו ידוע, אך על פי סוג הזפת ומרקמה, נראה, כי מדובר בפליטה של שמנים או נפט מכלי שיט שעבר מול חופי ישראל.

עם היוודע דבר ‘האסון האקולוגי – “זפת בסערה”‘ העביר המשרד להגנת הסביבה, הודעה מיידית ל’איגוד ערים חיפה‘ כדי שיזהירו את הציבור מכניסה לחופים. המשרד, בחן ובוחן עדיין אמצעי טיפול מתאימים טרם הגעת הזיהום לחופים.

השרה להגנת הסביבה גילה גמליאל ומנכל המשרד, דוד יהלומי בסיור בחוף בחיפה בעקבות זיהום הזפת | צילום: דוברות | עיבוד צילום: שולי סונגו ©השרה להגנת הסביבה חברת כנסת גילה גמליאל, קיימה בסוף השבוע החולף (שישי) הערכת המצב עם ראשי הרשויות החופיות ועדכנה, כי בהמשך להנחייתה, חברי הנהלת ‘הקרן לזיהום ים’ אישרו באופן עקרוני תמיכה ברשויות המקומיות לטיפול ב‘נזקי הזפת’ שנחתה בחופים שבתחומן.

השרה גמליאל, הוסיפה; “זֶפֶת היא חומר מסוכן! האירוע לא יסתיים בימים הקרובים, אנחנו נערכים לעבודה קשה וארוכה. יש מקומות שכלים הנדסיים, לא יועילו ולכן, השיטה להסרה של הזפת היא באמצעות ידיים עובדות.

אנחנו זקוקים למתנדבים ומקבלים פניות רבות מאזרחים שרוצים לסייע, והם יוכלו לעשות זאת דרך הרשויות המקומיות“.

אישרנו העברת תקציבי חירום לרשויות המקומיות לטובת באירוע ובקרוב נקדם את הנושא, כדי שתקבלו את הכספים הדרושים למשימה” – התחייבה וסיכמה השרה גמליאל.

הסערה הגיעה ואיתה כמויות עצוּמות של זפת שנפלטה לחופי הארץ מראש הנקרה שבצפון ועד ניצנים בדרום. הרשת הארצית של מתנדבי חירום ים בהובלת עמותת אקואושן והמשרד להגנת הסביבה בכוננות לסיוע בניקוי הזפת.

אנשי המשרד להגנת הסביבה, ממליצים לצאת לאירועי ניקוי עם קבוצות מאורגנות מטעם הרשויות המקומיות או ארגוני הסביבה ולא באופן עצמאי!

למעוניינים טופס הרשמה למתנדבים לפרויקט “זפת בסערה”

אקואושן היא עמותה שהוקמה על ידי משפחת וייל וקבוצה של מדענים ישראלים בשנת 2002. מטרת הארגון היא לקדם את שמירת הסביבה הימית והחופית באמצעות מחקר, חינוך ופעילות קהילתית נרחבת.

0
0



אודות הכותב

משה נעים

עורך אתר כאן ישראל ("כאן נעים") בלי מורא ובלי משוא פנים. עיתונאי מגיל 14. עובד כיום באינטרנט. בן 70, אב לעורך דין אלירן נעים. לר' אביב נעים ול-חלי כהן-נעים, סבא מאושר ל-7 נכדים; רפאל, דוד, אוריאן, מילה שרה, אריאל, עלמה ו-אביגיל. המוטו; "אילו לחיים הייתה מהדורה שנייה, הייתי מתקן בה את כל השגיאות...".

ארכיון כתבות ‘כאן ישראל’

ברכת ראש הממשלה נתניהו ליום העצמאות ה-75

הדלקת המשואות ופתיחת חגיגות יום העצמאות

דבר ראש הממשלה ביבי נתניהו

דילוג לתוכן