מופעים שירה

‘הסלוניקאית’ מופע לציון 100 שנים להולדת סטלה חסקיל

במהלכו של המופע המסקרן והמעניין, ב'בית אבי חי' יבוצעו ביצועים חדשים לשיריה של סטלה חסקיל שהייתה זמרת יהודיה-יווניה ונחשבה לאחת מזמרות 'הרבטיקו' הגדולות ביותר של יוון ויסופר סיפור חייה האישי, שהוא גם סיפורה של 'יהדות סלוניקי' ברגעיה היפים והקשים בהנחיית שמעון פרנס ובהשתתפות תומר כץ שישיר וינגן על בוזוקי, הזמרת מור קרבסי ועוד (יום רביעי, כ"ט שבט, ה'תשע"ח, 14/2).
0
0
שמעון פרנס, צילום: מאירה יסמין, הזמרת מור קרבסי | צילום: דניאל קמינסקי
שמעון פרנס, צילום: מאירה יסמין, הזמרת מור קרבסי, צילום: דניאל קמינסקי

ביום רביעי הבא, כ”ט שבט, ה’תשע”ח (14/2), יתקיים בבית אבי חי, מופע המציין מאה שנים להולדת סטלה חסקיל הזמרת הייחודית שבמהלכו יבוצעו ביצועים חדשים לשיריה של סטלה חסקיל ויסופר סיפור חייה האישי, שהוא גם סיפורה של ‘יהדות סלוניקי’ ברגעיה היפים והקשים.

■ רוצים עוד עדכונים? הצטרפו ל’כאן ישראל | כאן נעים | אתר החדשות המקומיות של כל המדינה ב’פייסבוק’ או בטוויטר.

את הערב ינחה שמעון פרנס, וישתתפו בו תומר כץ שישיר וינגן על בוזוקי, הזמרת מור קרבסי, האקורדיוניסט נועם אוקסמן, הגיטריסט עידן אלמלם, הקונטרבסיסט ליעד מור ועל כלי ההקשה ינגן איוון צ’רשנש.

סטלה חסקיל (1918 – 1954), המכונה “הסלוניקאית“, הייתה זמרת יהודיה-יווניה, שנחשבה לאחת מזמרות הרבטיקו הגדולות ביותר של יוון.

היא נודעה כמבצעת ייחודית של שירי רבטיקו והיא הקליטה 137 שירים של מוזיקת הרבטיקו שזכתה לעדנה לאחר מלחמת העולם השנייה.

למרות חשיבותה והחותם שהשאירה בקרב בני הדור שלה, שמה ותרומתה כמעט נשכחו. אך לפני כמה עשורים, נחשף הקהל היווני ו‘שוחרי המוסיקה היוונית’ לקולה הייחודי הקטיפתי בכמה מההקלטות הראשונות של להיטים אהובים, בהן הזמרת נשמעת לצד זמרים ויוצרים, כמו; וסיליס ציצאניס, אפוסטולוס קלדארס, יורגוס מיצאקיס, ואחרים.

רמבטיקו | רבטיקו

סטלה חסקיל זמרת יהודיה-יווניה
סטלה חסקיל זמרת יהודיה-יווניה

סטלה חסקיל נולדה למשפחה יהודית מסלוניקי. בזמן הכיבוש הגרמני,  כאשר הגרמנים, חיסלו כמעט כליל את קהילת יהודי סלוניקי, ברחה המשפחה לעיר אתונה והשתקעה בה.

בימי הכיבוש הנאצי באתונה, חיה סטלה תחת חסותה של משפחה גרמנית שניהלה מועדון לילה על יד כיכר אומוניה ושבו הועסקה כזמרת.

במהלך אותן שנים היא נישאה ליעקב חסקיל (יחזקאל). לזוג חסקיל, לא נולדו ילדים וסטלה, נפטרה בטרם עת בעקבות מאבק במחלת הסרטן בעודה בת 36 בלבד.

*רמבטיקו (נהגה; רבטיקו) היא שם כוללני לכמה סוגים של מוזיקה עירונית יוונית שהתפתחו החל משלהי המאה ה-19 באסיה הקטנה, בטורקיה של היום ופרחו בהתחלת המאה ה-20 בעיקר בטברנות שבשכונות העוני של ערי הנמל ביוון, כמו; פיראוס, סלוניקי או וולוס. בהמשך נפוצו גם לערים נוספות.

הרבה מנציגיה של המוזיקה העירונית היוונית, היו בני משפחות של פליטים מאסיה הקטנה. ב‘רמביטקו’ ישנן מספר אסכולות, ביניהם אלו מאיזמיר ומפיראוס.

עוד בהרחבה על רמבטיקו.

מנהלת יחסי ציבור של בית אבי חי הגב’ ורד ליון-ירושלמי, מסרה לפורטל כאן ישראל | כאן נעים אתר החדשות המקומיות של כל המדינה, כי; “הסלוניקאית” יתקיים בשבוע הבא, יום רביעי, כ”ט בשבט, 14.2, בשעה 20:30 ב“בית אבי חי”.

מחיר; 50 ₪, לסטודנטים; 30 ₪. פרטים נוספים באתר האינטרנט של בית אבי חי.

בית אבי חי

בית אבי חי נמצא ברחוב המלך ג’ורג’ 44, פינת רחוב קק”ל, ירושלים, המקום משמש מרכז תרבות ירושלמי מיסודה של ‘קרן אבי חי‘ העוסק בנושאים מרכזיים בתחומי המחשבה והיצירה בחברה היהודית והישראלית.

בית אבי חי, מקיים מדי חודש עשרות אירועים אשר מזמינים את המשתתפים בהם ליהנות משפע של יצירה, אמנות ומהזדמנויות להרחבת אופקים בתחומים שונים ומגוונים.

המרכז, ממוקם בין שכונת רחביה למרכז העיר ירושלים ומשתלב בפסיפס הישראלי והיהודי הקיים באזור; מוסדות הסוכנות היהודית; בית הכנסת הגדול; בית ראש הממשלה; ומגוון רחב של מוסדות תרבות; תיאטרון ירושלים, בית הכנסת ישורון, בית שמואל, בית שוקן, יד בן צבי, מכון ון ליר ואחרים.

מטרת ’בית אבי חי’ להיות מרכז לעיסוק בפניה השונים של תרבות עם ישראל ומסורתו, תוך התמקדות בזיקה בין היהדות לישראליות. בין תחומי הפעילות של בית אבי חי; מפגש בין תרבויות ותפיסות עולם שונות, דתיות וחילוניות כאחד.

המרכז בית אבי חי, מאפשר מפגש בין בני קהילות שונות בציבור היהודי בישראל ובתפוצות. בית אבי חי, מקיים פעילויות של; מרצים, אמנים, הוגים ואחרים ומכוון את פעילויותיו לקהל רחב ומגוון. בית אבי חי, מקיים פעילות אינטרנטית רחבה הכוללת כתבות, סרטונים, שידורים ישירים, תערוכות מקוונות ו-ערוץ VOD.

המרכז, נוסד על ידי קרן אבי חי בשנת 2007 ופועל בירושלים וברחבי הארץ. מרכז ’בית אבי חי’ מארגן פעילויות תרבות ואמנות, תערוכות, הרצאות וכן, מופעי מוזיקה שעוסקים בתחומים כמו; פיוט או מוזיקה יהודית ב-לדינו וב-יידיש.

מידע ופרטים נוספים באתר האינטרנט של  בית אבי חי.

0
0



אודות הכותב

כתב כאן ישראל

כתב כאן ישראל | כאן נעים, הוא חבר מערכת ו/או מידע שהובא / נשלח על ידי פרטיים ואו מוסדות ואו על ידי כותב שבחר להישאר בעילום שם ונבדק לפני פרסומו על ידי מערכת האתר. פניות בדואר האלקטרוני אל כתב אתר כאן נעים: kanisrael2018@gmail.com

Add Comment

Click here to post a comment

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.

ארכיון כתבות ‘כאן ישראל’

ברכת ראש הממשלה נתניהו ליום העצמאות ה-75

הדלקת המשואות ופתיחת חגיגות יום העצמאות

דבר ראש הממשלה ביבי נתניהו

דילוג לתוכן