גזענות | אפליה חדשות חינוך כאן רמלה מאזני הצדק מבזקים חדשות ‘כאן ישראל’

הסיוע המשפטי, תבע את עיריית רמלה ומנהלת אגף החינוך על הפליה

סירבו לרשום תלמיד לכיתה א', כי עיריית רמלה ומנהלת אגף החינוך בעירייה, חשדו כי אימו אינה יהודייה ◄ "במדינת ישראל שנת 2020 אין מקום לשיקולים מפלים בכלל ובפרט במתן שירות ציבורי" נאמר מתוך כתב התביעה ◄עורכת דין טיגיסט גטהון סמואל, ממונה תחום דיני עבודה ואפליה במחוז מרכז של הסיוע המשפטי; “למרבה הצער, בישראל שנת 2020, עדיין אנחנו נתקלים במקרים של ביטויי אפליה...".
0
0
עורכת דין טיגיסט גטהון סמואל, ממונה תחום דיני עבודה ואפליה במחוז מרכז של הסיוע המשפטי ברקע: עיריית רמלה | צילום משרד המשפטים | ויקיפדיה | עיבוד: שולי סונגו ©
עורכת דין טיגיסט גטהון סמואל

נגד עיריית רַמְלָה ונגד מנהלת אגף החינוך בעיר הוגשה היום (יום ראשון, ל’, תשרי, תשפ”א) בבית משפט השלום ברמלה, תביעה על ידי הסיוע המשפטי במשרד המשפטים והיחידה הממשלתית לתיאום המאבק בגזענות, בגין מה שמכונה; עבירות על חוק איסור הפליה, חוק איסור לשון הרע וחוק הגנת הפרטיות, בשמה של תושבת העיר רמלה אשר מנהלת אגף החינוך בעירייה, סירבה לרשום לבית ספר בעיר את בנה בן ה-6, בשל חשד, כי האם לא יהודייה ואף איימה להוציא מבית הספר את קרובי משפחתו אשר כבר לומדים במקום בשל כך.

■ רוצים עוד עדכונים? הצטרפו אל ’כאן ישראלכאן נעים | אתר החדשות המקומיות הוותיק של כל המדינה’ ב’פייסבוק’ או בטוויטר.

התביעה, הוגשה בשמה של תושבת רמלה, בת 26 ואם לילד בן 6, מסתכמת בדרישה לתשלום פיצויים בסך 265,867 ₪ וכן דרישה ל’התנצלות’ בפני האם ובנה.

האישה, עלתה לארץ ישראל ממדינת ’אזרבייג’ן’ לפני 19 שנה, זאת מכוח ‘חוק השבוּת’ תש”י–1950, המעניק לכל יהודי שהביע את רצונו להשתקע במדינת ישראל את הזכוּת לעלות לישראל ולקבל תעודת עולה, אלא; “אם נוכח שר הפנים שהמבקש – פועל נגד העם היהודי; או עלול לסכן בריאות הציבור או ביטחון המדינה; או בעל עבר פלילי העלול לסכן את שלום הציבור”.

זאת בהתאם לחוק האזרחות הישראלי ‘תעודת עולה‘ מזכה מיידית באזרחות ישראלית.

על פי חוק השבות נחשבת תושבת רמלה, יהודייה ובנה נחשב ל’יהודי’. על פי כתב התביעה, במהלך אוגוסט האחרון (2020) הגיעה האם אל משרדי העירייה לרשום את בנה לכיתה א’ לבית הספר שבחרה לו, בית הספר הממלכתי-דתי אשר נמצא בסמוך לביתה.

להפתעתה, בקשתה נדחתה בבושת פנים על ידי מנהלת אגף החינוך בעירייה, בטענה, כי הצהרתה שלפיה היא ‘יהודייה’ ובלשון המעטה, אינה נכונה ואי לכך, היא אינה זכאית, כי בנה, יירשם לבית הספר שבחרה עבורו, זאת ללא כל בסיס וסמכות חוקית, לעשות כן.

עוד עולה מתוך כתב התביעה, כי כאשר הגיעה האם למשרדי העירייה היא התבקשה לחכות במסדרון הסמוך למשרד ובשלב מסוים ניגשה אליה מנהלת אגף החינוך וביקשה ממנה את תעודת הזהות שלה ושאלה לאיזה בית ספר היא מעוניינת לרשום את בנה.

כשהאם, שהשיבה, כי היא מעוניינת לרשום את בנה לבית הספר הסמוך למקום מגוריה, המנהלת אמרה לה באופן פומבי ליד הנוכחים במקום; “האם את יהודייה?”.

האם הופתעה מהשאלה וענתה מיד; “כן” אולם לא הבינה מדוע נשאלת שאלה זו שאינה רלוונטית כלל לרישום וזאת עוד במסדרון הכניסה למשרד.

לאחר מספר דקות שבה המנהלת למקום בו המתינה האם והצהירה לאזני כל הנוכחים, כי; “בדקתי, את לא יהודייה, ולכן אינך יכולה לרשום את בנך שלך לבית הספר”.

האם, שהייתה נסערת והמומה מדברי המנהלת, הדגישה, כי היא יהודייה והטענות הללו, אינן נכונות, ואף ציינה, כי לבנה, יש קרובי משפחה שלומדים בבית ספר הזה ולכן, תמוהה ההתנגדות של המנהלת וזו האחרונה, השיבה לה כי; “אם צריך, נוציא גם את הילדים האלה שלא ילמדו שם”.

האם ביקשה בהמשך לכך, לדעת מדוע יהדוּתה מוטלת בספק והמנהלת השיבה, כי קיימים מסמכים וחוקים אשר לפיהם כל מי ש-אינו יהודי אינו יכול ללמוד במסגרת החינוכית הנזכרת לעיל, אולם סירבה לספק את המסמכים הללו לאם.

הסיוע המשפטי, פועל לייצג אזרחים שחווּ אפליה ועושה כן באמצעות הגשת תביעות לפי חוק איסור אפליה.

לאחר זמן המתנה נוסף, האם עזבה את המקום ושבה לביתה כשהיא חשה מושפלת ופגועה לאחר שנמנעה ממנה זכותה הבסיסית – לרשום את בנה למסגרת חינוך ממלכתי דתי שבחרה לו, כך על פי כתב התביעה.

“התנהלות חמורה זו”, נכתב בתביעה, “עולה כדי אפליה פסולה ואסורה בהתייחס לדתה או מוצאה של התובעת. התנהלות זו, אף עולה, כדי לשון הרע.. ומהווה פגיעה בכבודה של התובעת ובזכוּתה לשוויון ופרטיות”.

בעקבות האירועים האם פנתה ליחידה הממשלתית לתיאום המאבק לגזענות במשרד המשפטים והגישה תלוּנה נגד עיריית רמלה בגין הסירוב לרשום את בנה לכיתה א’.

ראש היחידה הממשלתית לתיאום המאבק בגזענות, עורך דין אווקה (קובי) זנה
עורך דין אווקה (קובי) זנה

עם קבלת התלונה היחידה פנתה אל גורמי המקצוע של משרד החינוך בהם הממונה למניעת גזענות והיועצת המשפטית של משרד החינוך ודרשו את התערבותם לצורך רישום הילד למסגרת החינוכית.

במקביל, היחידה הפנתה את האם לסיוע המשפטי במטרה לבחון אפשרות להגשת תביעה בעניין זה. ככל הנראה, בעקבות דברים אלו, ביום 31.8.2020, ערב לפני פתיחת שנת הלימודים בשעה 20:20, קיבלה האם טלפון ממנהלת אגף החינוך אשר הודיעה לה, כי בנה, יוכל להגיע לבית הספר בבוקר למחרת.

כאמור, בעקבות השתלשלות המקרים המתוארת הגיש הסיוע המשפטי (מחוז מרכז) תביעה בשמם של האם ובנה נגד עיריית רמלה ונגד מנהלת אגף החינוך לפי חוק איסור הפליה, לפי חוק איסור לשון הרע ולפי חוק הגנת הפרטיות דרישה לפיצויים בסך 263,867 ₪ וכן בדרישה להתנצלות בפני האם ובנה ולוּ למען אי הישנות מקרים, כגון אלו בעתיד.

דובר היחידות המקצועיות אגף דוברות הסברה ותקשורת | משרד המשפטים, מר יובל גורן, מסר לאתר ’כאן ישראלכאן נעים | אתר החדשות המקומיות הוותיק של כל המדינה’ כי התביעה הוגשה על ידי עורכות הדין טיגיסט גטהון סמואל ועורכת דין דקלה צרפתי-דלג’ו מ-מחוז מרכז של הסיוע המשפטי, במשרד המשפטים.

עורכת דין טיגיסט גטהון סמואל, ממונה תחום דיני עבודה ואפליה במחוז מרכז של הסיוע המשפטי; “למרבה הצער, בישראל שנת 2020, עדיין אנחנו נתקלים במקרים של ביטויי אפליה.

גם במקרה זה חוותה הלקוחה אפליה חמורה ופסולה, כאשר רשות מקומית ומנהלת אגף החינוך, נהגו כלפיה, אם יחידנית, אשר כל רצונה היה להעניק שוויון הזדמנויות לה ולבנה בבחירת החינוך עבורו, ביחס שונה ומפלה וזאת ללא כל סיבה ורק על בסיס חשד לגבי מוצאה ודתה.

לא זו בלבד שלחשדות אלה לא היה כל מקום בביצוע הרישום, אלא שגם ממילא לא היה להן כל בסיס. ברור, כי אין מקום לשיקולים מפלים במתן שירותים ובפרט במתן שירות ציבורי כמו שירותי חינוך ויש להוקיע התנהגויות, כגון דא.

הסיוע המשפטי, פועל לייצג אזרחים שחווּ אפליה ועושה כן באמצעות הגשת תביעות לפי חוק איסור אפליה.

חשוב להדגיש, כי במטרה לקעקע התנהגויות מפלות ופוגעניות, ניתנה לסיוע המשפטי במשרד המשפטים הסמכות לייצג בתביעות אפליה לקוחות ללא צורך בבחינת זכאות כלכלית”.

ראש היחידה הממשלתית לתיאום המאבק בגזענות, עורך דין אווקה זנה; “עם קבלת התלוּנה, פעלנו במהירות ובשיתוף פעולה עם הסיוע המשפטי ועם גורמי המקצוע של משרד החינוך לביטול ההחלטה המפלה ורישום הילד למסגרת המבוקשת.

בשל האפלייה והפגיעה החמוּרה בילד בניגוד לחוק, הוגשה תביעה אזרחית נגד הרשות המקומית, וכך אכן היה ראוי לעשות במקרה. נמשיך לפעול בנחישות למיגור הגזענות ואפליה בשירות הציבורי ללא הבדל לאום, דת, מוצא ומין”.

אל תביעה – עיריית רמלה – ללא פרטים מזהים.

0
0



אודות הכותב

משה נעים

עורך אתר כאן ישראל ("כאן נעים") בלי מורא ובלי משוא פנים. עיתונאי מגיל 14. עובד כיום באינטרנט. בן 70, אב לעורך דין אלירן נעים. לר' אביב נעים ול-חלי כהן-נעים, סבא מאושר ל-7 נכדים; רפאל, דוד, אוריאן, מילה שרה, אריאל, עלמה ו-אביגיל. המוטו; "אילו לחיים הייתה מהדורה שנייה, הייתי מתקן בה את כל השגיאות...".

ארכיון כתבות ‘כאן ישראל’

ברכת ראש הממשלה נתניהו ליום העצמאות ה-75

הדלקת המשואות ופתיחת חגיגות יום העצמאות

דבר ראש הממשלה ביבי נתניהו

דילוג לתוכן