חדשות כסף מדבר ציון לגנאי - קהילה צרכנות

הסיוע המשפטי, מתריע – גידול ב-מנותקי החשמל והרעה במצבם

חברת חשמל, נראה, אינה מציעה 'הסדרי חוב חריגים' למרות ה'זכאות' בדין בכך, היות ולא העבירה נתונים על הסדרי חוב חריגים◄כ- 3,000 לקוחות (למעלה מ- 10% מלקוחות המונה תשלום מראש לצריכת חשמל, אשר צורכים באמצעותו חשמל) משלמים פריסת תשלומים שהיא גבוהה מ- 20% מסכום ההטענה ולא ברור, האם צרכנים אלו, מודעים לזכותם ליהנות מפריסת תשלומים נמוכה יותר.
0
0
מונה חשמל המודד את צריכת זרם החשמל של צרכן חשמל ביתי | עיבוד ממחושב: שולי סונגו©
מונה חשמל

לאנשי רשות החשמל ו-חברת החשמל, ככל הנראה, בשל הקור העז, קפא הלב; מסמך שהוגש על ידי הסיוע המשפטי לבגצ, מגלה תמונה עגוּמה, מדאיגה ועצוּבה; חרף התחייבות לירידה משמעותית במספר ניתוקי החשמל של צרכנים קשיי יום, בשנת 2018, נרשם גידול בשיעור מנותקי החשמל וגם חלה הרעה במצבם.

■ רוצים עוד עדכונים? הצטרפו אל ’כאן ישראל | כאן נעים | אתר החדשות המקומיות הוותיק של כל המדינה’ ב’פייסבוק’ או בטוויטר.

כזכור בשנה שעברה (2018) נרשמה החרפה משמעותית במצבם של ‘מנוּתקי החשמל בישראל’ זאת ועוד; מספרם אף הוא גדל, זאת חרף התחייבות של ‘חברת החשמל’ וכמוה ‘רשוּת החשמל‘ כי ישפרו את את הכללים ואמות המידה הנוגעות ל‘ניתוּק חשמל’.

‘הסיוע המשפטי במשרד המשפטים’ הגיש מסמך במשרד המשפטים אל בית המשפט הגבוה לצדק, בשבוע שעבר (בגץ 4988/19) כחלק מבקשתו להצטרף כ”ידיד בית המשפט” בעתירה שהוגשה נגד רשות החשמל וחברת החשמל בדרישה לשינוי הפְּרַקְטִיקָה (דרך הפעולה המקובלת) הנהוגה כלפי צרכני חשמל בישראל.

כידוע, הסיוע המשפטי שבמשרד המשפטים, מעניק סיוע משפטי בנושאים אזרחיים למבקשים מעוטי יכולת, שזכאים לכך בהתאם להוראות הדין. הסיוע, כולל ייעוץ משפטי ובעיקר ייצוג בפני ערכאות משפטיות, על ידי עורכי דין הממונים על ידי הסיוע המשפטי.

ראשיתו של הסיפור או הרקע העצוב לצרכנים ‘מנוּתקי החשמל בישראל’ החל במסגרת עתירה קודמת שהוגשה בינואר 2017, נגד רשות החשמל וחברת החשמל על ידי ‘האגודה לזכויות האזרח’ אליה ביקש הסיוע המשפטי להצטרף כ‘ידיד בית המשפט’.

נטען, כי יש להפסיק את הפרקטיקה הנהוגה בנוגע ל’ניתוק צרכנים ביתיים’ רבים הנתונים במצוקה כלכלית קשה ואשר בשל כך, צברו פיגורים בתשלום חשבון החשמל.

בקשת ההצטרפות, הוגשה, בין היתר, היות והסיוע המשפטי הוא המייצג העיקרי של צרכנים ב-הליכי ניתוק מחשמל בערכאות משפטיות בישראל.

העתירה הקודמת, נמחקה בהסכמה, עוד בטרם נדונו הטענות לגופן, לאחר שהמדינה, הודיעה, כי תתקן ותשפר את אמות המידה הנוגעות לניתוק מחשמל.

אולם, כפי שהתברר, לאחרונה, מתוך נתוני חברת החשמל, עצמה, באמצעות בקשת חופש מידע שהוגשה לחברת החשמל על ידי ‘הקליניקה לחופש המידע של המכללה למינהל‘ לבקשת הסיוע המשפטי.

“למרות שתיקון אמות המידה נועד לשפר את מצב המנותקים ובפרט את מצב הצרכנים הנזקקים, מצבם הורע באופן משמעותי”. 

אמות המידה המתוקנות שהותקנו לא רק שלא שיפרו את מצב הצרכנים אלא שמצבם אף הורע, דבר הבא לידי ביטוי, בין היתר, בעליה בכמות הניתוקים.

בעמדת הסיוע המשפטי, הנוכחית נטען, כי אמות המידה המתוקנות, אינן נותנות מענה לפגיעה הקשה באוכלוסיית החייבים העניים אשר מתמודדים עם חובות רבים ובכללם בגין צריכת חשמל.

את עמדת הסיוע המשפטי, הגישו עורכי הדין ערן נריה ו-מרק שיבק.

איש חברת חשמל בודק צריכת החשמל בדירה | עיבוד ממחושב: שולי סונגו©
בודק צריכת החשמל

דובר היחידות המקצועיות באגף דוברות הסברה ותקשורת של משרד המשפטים מר יובל גורן, מסר לפורטל ’כאן ישראל כאן נעים | אתר החדשות המקומיות של כל המדינה ב’פייסבוק כי בין היתר, ניתוח המידע החדש שנמסר מ‘חברת החשמל’ מעלה, כי;

  • בשנה שבה נכנסו לתוקף אמות המידה המתוקנות (2018) עלה שיעור ה‘ניתוקים‘ בשל אי תשלום במועד ב-13%  (לכדי 46,437 ניתוקים).

בתוך כך, שיעור הניתוקים לזכאים להנחה בחשמל (לקוחות ביטוח לאומי ונכות – כהגדרת חברת החשמל)  עלה באופן חד ב- 87% (לכדי 1,877 ניתוקים).

כלומר, למרות שתיקון אמות המידה נועד לשפר את מצב המנותקים ובפרט את מצב הצרכנים הנזקקים, מצבם הורע באופן משמעותי.

  • מספר התקנות ה’מתמ‘ (מונה תשלום מראש לצריכת חשמל, ‘טוקמן’) ירד בשנת 2018 ב- 14% (611 התקנות), למרות הרפורמה שאמורה הייתה לעודד ולהרחיב פתרון זה, שהוא פתרון חלופי לניתוק מחשמל, כדי להפחית את מספר ניתוקי החשמל.
  • מספר מנותקי החשמל, עדיין גדול בהרבה ממספר לקוחות המונה תשלום מראש לצריכת חשמל והיחס ביניהם אף גדל בשנת 2018 ב- 7% נוספים (מול כל –  100 מנותקי חשמל, יש רק 70 צרכנים מחוברים למתמ).

זאת, למרות שהרפורמה, אמורה, הייתה לספק את פתרון המתמ כ-חלופה לניתוק, וניתן היה לצפות שמספר מנותקי החשמל, יפחת ומספר לקוחות המתמ, יגדל.

  • בשנת 2018 כ- 4,000 לקוחות  (למעלה מ- 12% מלקוחות המתמ) לא צרכו כלל חשמל במשך חודשיים או יותר ומכאן, כי עבור אותם לקוחות, פתרון זה, שככל הנראה, נכפה עליהם, אינו משרת אותם ואינו מצליח לסייע להם בצריכה.
  • נראה, כי חברת חשמל, אינה מציעה ‘הסדרי חוב חריגים’ למרות ה‘זכאות’ בדין בכך, היות ולא העבירה נתונים על הסדרי חוב חריגים.
  • כ- 3,000 לקוחות (למעלה מ- 10% מלקוחות המונה תשלום מראש לצריכת חשמל, אשר צורכים באמצעותו חשמל) משלמים פריסת תשלומים שהיא גבוהה מ- 20% מסכום ההטענה ולא ברור האם צרכנים אלו, מודעים לזכותם ליהנות מפריסת תשלומים נמוכה יותר.
  • בין 657 המוגדרים ‘חסיני הניתוק’ שמנצלים את זכותם, אין כלל זכאים מקרב ‘נכי הרדיפות והמלחמה בנאצים‘ למרות זכאותם הקבועה באמות המידה ולא ברור האם חברת החשמל, כלל מיידעת אותם בדבר זכויותיהם.

בהקשר, יוער, כי ייתכן שיש צרכנים נכי רדיפות ומלחמה בנאצים שהמודעוּת לזכותם לחסינות מפני ניתוק, הייתה מאפשרת להם שלא לקצץ בהוצאות חיוניות אחרות, על מנת שלא להתנתק מחשמל.

0
0



אודות הכותב

משה נעים

עורך אתר כאן ישראל ("כאן נעים") בלי מורא ובלי משוא פנים. עיתונאי מגיל 14. עובד כיום באינטרנט. בן 70, אב לעורך דין אלירן נעים. לר' אביב נעים ול-חלי כהן-נעים, סבא מאושר ל-7 נכדים; רפאל, דוד, אוריאן, מילה שרה, אריאל, עלמה ו-אביגיל. המוטו; "אילו לחיים הייתה מהדורה שנייה, הייתי מתקן בה את כל השגיאות...".

ארכיון כתבות ‘כאן ישראל’

ברכת ראש הממשלה נתניהו ליום העצמאות ה-75

הדלקת המשואות ופתיחת חגיגות יום העצמאות

דבר ראש הממשלה ביבי נתניהו

דילוג לתוכן