הרשות הפלסטינית חדשות כאן ישראל צבא | משטרה | ביטחון

המהוּמות ברח’ הפלסטיני – האם זו הצצה ליום שאחרי אבוּ מאזן?

דר' קובי מיכאל, חוקר בכיר במכון למחקרי ביטחון לאומי ועורך כתב העת "עדכן אסטרטגי"; הציבור הפלסטיני יחוש שישראל, מנסה לקבע מציאות של שלטון אוטוריטארי ונצלני, מושחת ולא יעיל והכול רק כדי לשמור על האינטרסים החיוניים שלה... מרחב התמרון של ישראל, מצומצם מאוד ונכון יהיה מבחינתה להיערך לתרחישים שונים של קריסת הרשות או חוסר יכולתה לתפקד ולמשול".
0
0

“המחאות העממיות הרחבות בגדה המערבית נגד הרשות הפלסטינית, מנגנוני הביטחון ואבו מאזן, בעקבות הריגתו של מבקר השלטון ניזאר בנאת מהעיר חברון, מסכנות את יציבות הרשות, מאיימות על מעמדו של אבו מאזן, המעורער ממילא, ושוחקות את הלגיטימיות של מנגנוני הביטחון ושיתוף הפעולה הביטחוני עם ישראל” כך כותב דר’ קובי מיכאל, חוקר בכיר באתר ‘המכון למחקרי ביטחון לאומי’.

 ■ רוצים עוד עדכונים? הצטרפו ל’כאן ישראל | כאן נעים | אתר החדשות המקומיות של כל המדינה ב’פייסבוק’ או בטוויטר.

המנהיג פלסטיני מחמוד עבאס הידוע בכינוי אבו מאזן ברקע מפגינים נגדו ברשות הפלסטינית | עיבוד צילום: שולי סונגו ©
אבו מאזן, מפגינים

ניזאר חליל מוחמד בנאת (نزار بنات) 27 באוגוסט 1978 – 24 ביוני 2021) היה פעיל פוליטי וזכויות האדם פלסטיני, שפעל בנושאי זכויות האדם ברשות הפלסטינית ודמוקרטיה. האיש היה ידוע כמבקר השלטון של הרשות הפלסטינית ונהג לתקוף אותה בנושאי מדיניות ועל אנשים שהוא תיאר כמושחתים, וכן עמד בראש “רשימת החירות והכבוד“.

כאמור, ניזאר בנאת נהרג לאחר מעצרו בידי כוח שירותי הביטחון של הרשות, דבר שעורר מהומות כנגד הרשות הפלסטינית.

“לא מן הנמנע, שהתפתחותן של המחאות היא למעשה תחילת ‘היום שאחרי אבו מאזן’” מוסיף דר’ קובי מיכאל וממשיך; “המערכות הישראלית והפלסטינית עוסקות ב”תרחישי היום שאחרי“.

כמו כן, מוטרדות ממנו בשל היעדר כל מנגנונים מוסכמים ומוסדרים להחלפתו, מה שמגביר את הסבירות ואת ההיתכנות להתכתשויות אלימות בין הטוענים לכתר ובין תנועת חמאס  (حماس) לתנועת הפַתְ”ח (حركة تحرير فلسطين) עד כדי ‘מלחמת אזרחים‘ ואולי אף התמוטטות או קריסה של ‘הרשוּת הפלסטינית‘.

דר’ מיכאל; “מרחב התמרון של ישראל, מצומצם מאוד ונכון יהיה מבחינתה להיערך לתרחישים שונים של קריסת הרשוּת הפלסטינית…

ישראל, מצויה על קרן הדילמה מכיוון שכל ניסיון לחזק את המנהיג פלסטיני מחמוד עבאס (محمود عباس) הידוע בכינוי אבו מאזן (أبو مازن) ואת הרשות הפלסטינית בעת הזו, כשהפופולריות והלגיטימיות שלהם בשפל המדרגה.

חמאס‘ מתבשמת מהישגיה התודעתיים בעקבות ‘מבצע שומר החומות‘ מבצע צבאי רחב-היקף של צהל ברצועת עזה (“יום ירושלים“, כ”ח באייר ה’תשפ”א, 10 במאי 2021) ומצליחה לתרגם אותם לאהדה ציבורית גוברת, יתקל בביקורת ובהתנגדות מצד הציבור הפלסטיני.

דר' קובי מיכאל, חוקר בכיר באתר 'המכון למחקרי ביטחון לאומי' ברקע מפגינים נגד אבו מאזן | עיבוד צילום: שולי סונגו ©
דר’ קובי מיכאל

אותו הציבור, יחוּש שישראל, מנסה לקבע מציאות של שלטון אוטוריטארי ונצלני, מוּשחת ולא יעיל והכול רק כדי לשמור על האינטרסים החיוניים שלה”.

לדעת דר’ קובי מיכאל; “מרחב התמרון של ישראל, מצומצם מאוד ונכון יהיה מבחינתה להיערך לתרחישים שונים של קריסת הרשוּת הפלסטינית או חוסר יכולתה לתפקד ולמשול.

אירועי הימים האחרונים הם בחזקת עדוּת נוספת לכך שבאופן פרדוקסלי, הרשות הלאומית הפלסטינית  (السلطة الوطنية الفلسطينية) שהוקמה כפלטפורמה למימוש העצמאות ולהקמת המדינה הפלסטינית, הופכת לפלטפורמה לריסוק חלום העצמאות הפלסטינית“. סיכם דר’ מיכאל שבין תחומי עניינו יישוב סכסוכים, אסטרטגיה, ביטחון לאומי, יחסי דרג מדיני-דרג צבאי, צבא-חברה, מדינות כושלות, מבצעי שמירת שלום ובניית מדינה, והסכסוך הישראלי הפלסטיני.

אל המכון למחקרי ביטחון לאומי.

0
0



אודות הכותב

משה נעים

עורך אתר כאן ישראל ("כאן נעים") בלי מורא ובלי משוא פנים. עיתונאי מגיל 14. עובד כיום באינטרנט. בן 70, אב לעורך דין אלירן נעים. לר' אביב נעים ול-חלי כהן-נעים, סבא מאושר ל-7 נכדים; רפאל, דוד, אוריאן, מילה שרה, אריאל, עלמה ו-אביגיל. המוטו; "אילו לחיים הייתה מהדורה שנייה, הייתי מתקן בה את כל השגיאות...".

ארכיון כתבות ‘כאן ישראל’

ברכת ראש הממשלה נתניהו ליום העצמאות ה-75

הדלקת המשואות ופתיחת חגיגות יום העצמאות

דבר ראש הממשלה ביבי נתניהו

דילוג לתוכן