אורן הלמן | טור נגיש נגישות כאן ישראל

החוק שמעניש נכים שיוצאים לעבוד | טור נגיש

מה המדינה רוצה מאותם אנשים שיש להם מוגבלות ובסך הכל רוצים לעבוד, להתפרנס ולתרום לכלכלה? לוקחים להם את הקצבאות "שולפים" להם חובות עבר עצומים, גורמים להם ללכת עם מחשבונים ולחשב כמה כסף הם יפסידו אם יקבלו משכורת כזו וכזו. פשוט מקומם! אז במסגרת 'הפחתת המסים' המבורכת שמתכננת הממשלה, חייבים לבטל את המס הזה, כלומר את חוק לרון. זה מאוד הגיוני לפעול לשילוב של אנשים עם מוגבלות בעבודה. המדינה תרוויח, אנחנו נרוויח, הכלכלה תרוויח וגם אנשים עם מוגבלות ירוויחו.
0
0
"חוק לרון" המס / החוק הזה, מאלץ אנשים עם מוגבלות לעבוד בתפקידים שהשכר בהם נמוך מאוד | איש עם מוגבלות בעבודה בשטח, הדמייה | עיבוד צילום: שולי סונגו©
“חוק לרון” המס / החוק הזה, מאלץ אנשים עם מוגבלות לעבוד בתפקידים שהשכר בהם נמוך מאוד | איש עם מוגבלות בעבודה בשטח, הדמייה | עיבוד צילום: שולי סונגו©

בימים האחרונים מדברים על שני דברים חשובים מאוד: הפחתת מסים וביטול השחיקה של קצבאות הנכות. חשוב מאוד וצריך לשבח את שר האוצר מר משה כחלון, על כך. אבל על דבר אחד שלא כל כך מדברים עליו הצורך בביטול מס שמוטל על כל ‘האנשים עם מוגבלות’ שיוצאים לעבוד. למס הזה קוראים; “חוק לרון“החוק לא השיג את יעודו, כשהתברר, כי לא התרחש כל גידול משמעותי ביציאה של מקבלי קצבאות נכות כללית אל שוק העבודה. יותר מזה; המס הזה, גורם לנכים שעובדים להפסיד את הקצבאות שלהם כשהם מרוויחים כסף ומתפרנסים.

רוצים עוד עדכונים? הצטרפו לכאן נעיםבפייסבוקאו בטוויטר.

מדובר על משכורות נמוכות מאוד, מ- 2,000 ₪ בערך וככל שהשכר עולה – הקצבה מופחתת עד שהיא נעלמת. מה שאנחנו (“סיכוי שווה“) דורשים, זה להפסיק את קיזוז קצבאות הנכות ל-אנשים עם מוגבלות אשר עובדים, בלי קשר לשכר שלהם.

החוק – המס, הזה פוגע קשות במוטיבציה של אנשים עם מוגבלות לעבוד. וחשוב לדעת שלא רק אנשים עם מוגבלות מפסידים. גם המשק מפסיד מיליארדים בכל שנה כתוצאה מכך. כן, ביטול של המס הזה, יביא לצמיחה ויכניס כסף רב לאוצר המדינה: בדין וחשבון משנת  2014, קבע מבקר המדינה, כי המשק, מפסיד כתוצאה מתת-העסקה של אנשים עם מוגבלות סכום של 5 מיליארד שקלים כל שנה.

יש עוד נזקים ש”חוק לרון” גורם. הוא בוחן אנשים עם מוגבלות לפי יכולת ההשתכרות שלהם, במקום להתייחס ל‘נכות’ שלהם. וזה מעוות; הרי הקצבאות אמורות לכסות את ההוצאות הגדולות שיש לאנשים עם צרכים מיוחדים בגלל מצבם הבריאותי; טיפולים, מכשור, תרופות ועוד. זו אחת מהסיבות לקבלת קצבת נכות. לא נכון לקשור בין גובה הקצבה לכושר ההשתכרות של אנשים עם מוגבלות.

צריך לשים את הדברים על השולחן; הקצבה מטפלת בצרכיהם המיוחדים. בנכות. היא לא קשורה לכמה נכים מרוויחים! המס / החוק הזה מאלץ אנשים עם מוגבלות לעבוד בתפקידים שהשכר בהם נמוך מאוד בכדי שישמרו על הקצבה שלהם (כאמור, מ- 2,000 ₪ מתחילים לאבד את הקצבה).

או יותר גרוע; הוא מדרבן נכים לעבוד “בשחור“, וזה אומר שהחוק, מאלץ אותם לשקר, ולעבוד בלי תנאים סוציאליים ובלי זכויות.

█ לא נכון לקשור בין גובה הקצבה לכושר ההשתכרות של אנשים עם מוגבלות

המס הזה שולח אנשים עם מוגבלות לתפקידים זוטרים ולא ומשמעותיים. הוא יוצר “תקרת זכוכית” לאנשים עם מוגבלות ומקשה עליהם להגיע לתפקידים בכירים, כי אז הם מתחילים לעשות חשבון של הפסד כספי. למעשה, החוק “תוקעאנשים עם מוגבלות בתחתית סולם הדרגות של ארגונים.

הקצבאות אמורות לכסות ההוצאות הגדולות שיש לאנשים עם צרכים מיוחדים בגין מצבם הבריאותי | נכה בבדיקה בגלל מצבו הבריאותי | עיבוד: שולי סונגו©
הקצבאות אמורות לכסות ההוצאות הגדולות שיש לאנשים עם צרכים מיוחדים בגין מצבם הבריאותי | נכה בבדיקה בגלל מצבו הבריאותי | עיבוד: שולי סונגו©

אני מקבל עשרות פניות של אנשים עם מוגבלות שמתחילים לעבוד ואז פתאום הביטוח הלאומי “נזכר” שהם חייבים לו עשרות אלפי שקלים, חובות שהצטברו להם במשך שנים רבות והם נדרשים להחזיר אותם לביטוח הלאומי.

אז תגידו – מה המדינה רוצה מאותם אנשים שיש להם מוגבלות ובסך הכל רוצים לעבוד, להתפרנס ולתרום לכלכלה? לוקחים להם את הקצבאות “שולפים” להם חובות עבר עצומים, גורמים להם ללכת עם מחשבונים ולחשב כמה כסף הם יפסידו אם יקבלו משכורת כזו וכזו. פשוט מקומם!

אז במסגרת ‘הפחתת המסים’ המבורכת שמתכננת הממשלה, חייבים לבטל את המס הזה, כלומר את חוק לרון. זה מאוד הגיוני לפעול לשילוב של אנשים עם מוגבלות בעבודה. המדינה תרוויח, אנחנו נרוויח, הכלכלה תרוויח וגם אנשים עם מוגבלות ירוויחו.

ועוד נתון חשוב מאוד; לפי סקר של הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה מחודש דצמבר 2016, עולה, כי 15% מאזרחי ישראל בגילאי 20 ומעלה הם עם מוגבלות תפקודית חמורה. בישראל חיים 880,000 אנשים עם מוגבלות בגילאי עבודה, ועוד 330,000 ילדים עם צרכים מיוחדים.

וזה בדיוק הרציונאל לחוק שיזמנו במסגרת הפעילות של “סיכוי שווה“, שנכנס לתוקף ב- 1.1.2017 ומחייב סיכוי שווה לשילוב של לפחות 5% עובדים עם מוגבלות בכל גוף ממשלתי שיש בו יותר מ- 100 עובדים.

0
0



אודות הכותב

אורן הלמן

הכותב הוא סמנכ"ל בחברת החשמל. מייסד דף הפייסבוק הפופלרי והלינק דין "סיכוי שווה" לשילוב אנשים עם מוגבלות בעבודה ובחברה | קהילה וירטואלית ללא מנגנון, לא למטרות רווח, מייסודו של אורן הלמן במטרה להנגיש הזדמנויות עבודה לאנשים עם מוגבלות וליצור סדר יום.

ארכיון כתבות ‘כאן ישראל’

ברכת ראש הממשלה נתניהו ליום העצמאות ה-75

הדלקת המשואות ופתיחת חגיגות יום העצמאות

דבר ראש הממשלה ביבי נתניהו

דילוג לתוכן