אוניברסיטה | מכללה בעולם חדשות בריאות

דר’ ניר פינק על הפגיעות הגופניות הנגרמות מפיצוץ כמו בעיר ביירות

דר' ניר פינק, מרצה ב'מחלקה להפרעות תקשורת, אוניברסיטת אריאל'; במקרה של התראה מראש, כשיש סכנה לחשיפה ל'הדף' יש להקטין את שטח הפנים הבא במגע עם גל ההדף, כלומר; להימנע מעמידה, שתגביר את הפגיעה ולשכב על הרצפה. אם יש זמן, מומלץ גם לפתוח חלונות וכן דלתות, כדי לאפשר מעבר של "גל ההדף" ◄פגיעות הדף מתרחשות בפיגועים והן מועצמות כאשר הפיצוץ, מתקיים במקום סגור, כמו אוטובוס או במקרה של רקטה החודרת את דופן המבנה ומתפוצצת בתוך הבית ◄ במקרה זה, השפעות ההדף גדולות עוד יותר".
0
0
דר' ניר פינק מרצה באוניברסיטת אריאל ברקע פינוי פצוע בעקבות פיצוץ האמניום החנקתי בנמל ביירות | עיבוד צילום: שולי סונגו ©
דר’ ניר פינק

בפיצוץ שהתרחש אתמול (שלישי, טי”ד באב התש”פ, 5/8/20) בעיר ביירות בירת לבנון, נפגעי האירוע, חוו גל הדף, חלקיקי שנייה לפני ששמעו את הפיצוץ עצמו. דר’ ניר פינק, מרצה ב’מחלקה להפרעות תקשורת, אוניברסיטת אריאל’ אומר, כי; “זאת משום, שבסדר גודל של פיצוץ כזה, נוצר תחילה גל הדף, המתפשט במרחב במהירות הגדולה עד פי 20 ממהירות הקול”.

■ רוצים עוד עדכונים? הצטרפו אל ’כאן ישראל | כאן נעים | אתר החדשות המקומיות הוותיק של כל המדינה’ ב’פייסבוק’ או ב’טוויטר’.

דר’ פינק, בעל תואר שני ושלישי בהנדסה ביו – רפואית אוניברסיטת תל אביב, ראש תחום אקוסטיקה בחיל רפואה לשעבר מוסיף; “מי שנמצא בסביבת האירוע, אינו שומע תחילה דבר, הוא רק מרגיש את ההדף באוויר, חזית של גל אוויר שמתפרשת במרחב עצוּם.

ניתן לדמות את התחוּשה לחוויה של גל בים, המרים לגובה אדם העומד על קרקעית הים, אך פה מדובר באוויר ולא במים. היות ו-גל ההדף מהיר מאד, טרם שמיעת הפיצוץ, לא ניתן להתכונן אליו”.

דר’ ניר פינק, מבהיר, כי במקרה של התראה מראש, כשיש סכנה לחשיפה ל’הדף‘ יש להקטין את שטח הפנים הבא במגע עם גל ההדף, כלומר; להימנע מעמידה, שתגביר את הפגיעה ולשכב על הרצפה.

אם יש זמן, מומלץ גם לפתוח חלונות וכן דלתות, כדי לאפשר מעבר של “גל ההדף“.

פגיעות הדף מתרחשות בפיגועים, והן מועצמות כאשר הפיצוץ, מתקיים במקום סגור, כמו אוטובוס או במקרה של רקטה החודרת את דופן המבנה ומתפוצצת בתוך הבית. במקרה זה, השפעות ההדף גדולות עוד יותר”.

על פי דר’ פינק, מרצה במחלקה להפרעות תקשורת של אוניברסיטת אריאל, ישנן 5 סוגי פגיעות;

  • פגיעות הדף; פגיעה בתוך הגוף, באיברים שיש בהם חללי אוויר (כמו; ריאות, מעיים, סינוסים), בשל הפרשי לחץ האוויר בין איברים אלו והסביבה שמחוץ לגוף, עלולים להיווצר קרעים באברים פנימיים ואף לפגיעה בכלי דם העשויים לגרום לדימום פנימי ואף למוות בשל העובדה שאין סימנים חיצוניים לפגיעה.
  • טראומה פולשנית; פגיעה כתוצאה מחפצים ורסיסים שעפים באוויר בעוצמה רבה.
  • טראומה קהה; הגוף מוּטח בעוצמה, למרחק של עשרות מטרים, תוך התקלות בקירות, מכוניות וחפצים שונים.
  • פגיעה במערכת השמע; ככל שגל ההדף מתרחק ממקור הפיצוץ הוא דועך ומאט עד שהוא מגיע למהירות שהיא נמוכה ממהירות הקול, מה שעשוי להימשך חלקיקי שנייה. כלומר, אחרי ההדף שמעיף ומטיח את הגוף עשרות מטרים, ניתן לשמוע את הרעש ולחוות את הפגיעות הנלוות של מערכת השמע (קרע של עור התוף, פגיעה בעצמיות השמע ונזק לשבלול האוזן).
  • פגיעת זיהום; כל הפגיעות הללו מלוות ב;קרעים, חתכים, דימומים עשויים לגרום לזיהום.
  • תופעת יניקה; במהלך היום נצפו סרטונים בהם אנשים נזרקים קדימה בעוצמה רבה ואז לאחור. מדובר בתופעה המוסברת על ידי ואקום שנוצר כתוצאה מדחיפת האוויר דרך גוף האדם והסביבה ויצירת ריק (כמו בחלל) שגורם ליניקת אויר לאחור יחד עם כל מה שמצוי בתווך.

הובא לאתר כאן ישראל | כאן נעים | אתר החדשות המקומיות הוותיק של כל המדינה’ על ידי הגב’ מרב קליק לרנר, עוזרת דוברת אוניברסיטת אריאל.

0
0



אודות הכותב

משה נעים

עורך אתר כאן ישראל ("כאן נעים") בלי מורא ובלי משוא פנים. עיתונאי מגיל 14. עובד כיום באינטרנט. בן 70, אב לעורך דין אלירן נעים. לר' אביב נעים ול-חלי כהן-נעים, סבא מאושר ל-7 נכדים; רפאל, דוד, אוריאן, מילה שרה, אריאל, עלמה ו-אביגיל. המוטו; "אילו לחיים הייתה מהדורה שנייה, הייתי מתקן בה את כל השגיאות...".

ארכיון כתבות ‘כאן ישראל’

ברכת ראש הממשלה נתניהו ליום העצמאות ה-75

הדלקת המשואות ופתיחת חגיגות יום העצמאות

דבר ראש הממשלה ביבי נתניהו

דילוג לתוכן