חדשות בריאות צרכנות

ג’ני צ’רוואני תקנס ב-210,000 ₪ על שיווק תכשירים שיצרה כרפואיים

הרשות להגנת הצרכן ולסחר הוגן, הודיעה על כוונתה להטיל קנס של למעלה מ- 200,000₪ על הדוגמנית ג'ני מאנה צ'רוואני שעוסקת בייצור ושיווק תכשירים שהוצגו כבעל יכולות לריפוי, זאת ללא תימוכין וביסוס מדעי ורפואי באשר לסגולות הרפואיות של התכשירים ◄ שיווק המוצרים נעשה באמצעות הפייסבוק והאינסטגרם תוך הטעיית הצרכנים באשר לסגולות טיפול\ריפוי והבטחות שונות למוצרים ◄ההפרה נוגעת לקהל נרחב של צרכנים ומהווה הפרה בנסיבות מחמירות.
0
0
ג'ני מאנה צ'רוואני הדוגמנית ו-אניטה יצחק סגנית הממונה על הרשות וראש אגף חקירות ומודיעין הרשות להגנת הצרכן | צילום: הרשות ופייסבוק | עיבוד צילום: שולי סונגו ©
ג’ני מאנה צ’רוואני ו-אניטה יצחק

ג’ני צ’רוואני (הידועה כ- יבגניה מאנה ו/או ג’ני מאנה צ’רוואני) הדוגמנית (39) שנפרדה בפברואר 2020 מבן זוגה איש העסקים רוני מאנה (62), עלולה כמעט בוודאות להיפרד מ-210,000 ₪ בעקבות כוונת ‘הרשות להגנת הצרכן ולסחר הוגן’ להטיל עליה עיצום כספי לאחר שעסקה בייצור ושיווק תכשירים שהוצגו כבעלי יכולות לריפוי, ללא תימוכין וביסוס מדעי ורפואי באשר לסגולות הרפואיות של התכשירים.

■ רוצים עוד עדכונים? הצטרפו אל ’כאן ישראל | כאן נעים | אתר החדשות המקומיות הוותיק של כל המדינה’ ב’פייסבוק’ או ב’טוויטר’.

יצוין שבשל העובדה, כי העוסקת העצמאית צ’רוואני, אין הפרות קודמות, לכן העיצום הכספי שנקבע נגדה, הופחת ב- 20% בהתאם ל-תקנות הגנת הצרכן (במקור הסכום היה 262,500 ₪ ופחת ל-210,000 ₪).

יודגש, כי לעוסקת קיימת זכות טיעון על פי הוראות חוק הגנת הצרכן לטעון הן כנגד הכוונה להטיל עיצום כספי והן לעניין סכומו וזאת בתוך 45 ימים ממועד מסירת ההודעה.

החקירה החלה בעקבות עבודת מודיעין ומידע שהתקבל ברשוּת, מהחקירה, עולה, כי; העוסקת צ’רוואני, משווקת מגוון תערובות ‘שמנים אתריים‘ המיועדים לטיפול במצבים פיזיים ונפשיים שונים; “שמן עיסוי לילדים”, “שמן עיסוי לתינוקות”, “חלומות מתוקים”, “אכילה רגשית”, “ערנות ריכוז זיכרון”, “יום טוב ורגוע”, “שמן עיסוי לכפות רגליים טיפול בבצקות”.

השיווק, נעשה באמצעות חשבונה של העוסקת באתרים פייסבוק ואינסטגרם, על ידי מודעות וסרטוני וידאו. המוצרים מוצעים למכירה באמצעות קישור רכישה המופיע בפרסומים באתרים. את המוצרים רוקחת העוסקת בביתה.

סגנית הממונה על הרשות וראש אגף חקירות ומודיעין, הגב’ אניטה יצחק, מסרה, כי; “העוסקת (צ’רוואני) ייחסה סגולות רפואיות וטיפוליות למוצרים שרקחה ושיווקה בחשבונותיה האישיים בפייסבוק ובאינסטגרם, ללא כל בסיס מחקרי מדעי, מוכח.

מדובר בהטעיה חמורה שלעתים עלולה אף לפגוע בבריאות הצרכן, להחסיר ולמנוע ממנו טיפול רפואי מציל חיים, מדובר בניצול חולשתם של חולים ומחפשי מזור.

הגב’ מאנה, התבקשה לחדול מביצועה של ה’הפרה’ לאלתר, ‘הרשות להגנת הצרכן ולסחר הוגן’ לא תאפשר לבצע הפרות חמורות מהסוג הנזכרות לעיל ותפעל למיצוי הדין כנגד המפרים“.

בפרסומיה, השתמשה העוסקת בביטויים חד משמעיים, ביניהם (הטעויות במקור);

  • ערנות ריכוז זיכרון – זה תערובת שמנים אתריים, טבעיים… מיועד לשיפור זיכרון ערנות ופוקוס… מכיל גם שמנים שמטפלים בכאבי ראש ומיגרנות, וכאבים בכללי.”
  • פורמולה לאכילה רגשית – זה תערובת שמנים אתריים, הכל טבעי לחלוטין… מוריד תאבון בקצת, מחזק תודעה לאוכל בריא, למודעות עצמית, להערכה עצמית. “
  • יום טוב ורגוע – זה תערובת שמנים אתריים ליום טוב ורגוע, הכל טבעי לחלוטין… מיועד לימים שבהם אין מצב רוח, סטרס ותחושת כעס. מכיל שמנים מרגיעים, אנטי דיכאוניים. מרגיע פלפיטציות – דפיקות לב מואצות, מעולה לרגעים של לחץ…”
  • חלומות מתוקים – זה תערבות שמנים אתריים לשינה טובה…זה פותח את הנשימה – מרחיב דרכי נשימה על ידי הרפיה קלה, ומרגיע מחשבות “שרצות”, עושה פאוזה לכל הלחצים, עוזר לישון טוב בלילה- מעורר את גלי אלפא במוח אותם גלים של שנייה לפני שנרדמים.”
  • שמן עיסוי לילדים מיועד לטיפול בהפרעות קשב וריכוז – לפני מתן הריטאלין – עושים איתו עיסוי… זה נותן להם תחושת ביטחון. מאפשר ביטוי, מפקס ומגביר את הערנות ומצד שני מרגיע את התנודות בהקשבה”.
  • שמן עיסוי לתינוקות ופעוטות – … לחיזוק מערכת חיסון – אם יש תחושה של תחילת צינון – להגביר שימוש…”

 הרשות להגנת הצרכן; פרסומים מעין אלה, כפי שעשתה צ’רוואני, הכוללים “הבטחות” לתוצאות ריפוי, מהווים פרסום מטעה והפרה של חוק הגנת הצרכן.

מנהל תחום דוברות, תקשורת, הסברה והדרכת קהילה של הרשות להגנת הצרכן ולסחר הוגן, עורך דין דודו אבן חן, הוסיף לכאן ישראל | כאן נעים | אתר החדשות המקומיות של כל המדינה’ כי; העוסקת ג’ני מאנה צ’רוואני, נדרשה לספק נתונים התומכים בתכונות, בשימוש שניתן להפיק מן המוצרים ובתוצאות הצפויות מהשימוש בו, כפי שעלה מהפרסום.

לבקשת ‘הרשות להגנת הצרכן ולסחר הוגן’ התקבלה חוות דעת מומחה מטעם משרד הבריאות בעניין פרסומי העוסקת ובה לא נמצא קשר התומך בין המסרים שבפרסומי העוסקת לנתונים שמסרה בשל הדרישה, כמו כן, לא קיים רישיון משרד הבריאות למוצרים. חוות דעת מומחה

במקרה זה, פרסמה צ’רוואני את המוצרים באתרים תוך ייחוס סגולות טיפול\ריפוי כתוצאה משימוש במוצרים. פרסומים מעין אלה, כפי שעשתה צ’רוואני, הכוללים “הבטחות” לתוצאות ריפוי.

כגון; חיזוק מערכת החיסון; הפחתת סימפטומים רפואיים (נחירות/ כאבי ראש); וכן ציפייה לטיפול\ריפוי שונים ללא הצגת נתונים תומכים לסגולות אלו, מהווים פרסום מטעה והפרה של חוק הגנת הצרכן.

צ’רוואני, הפרה בנסיבות מחמירות הינה הפרה הנוגעת למספר רב במיוחד של צרכנים. מהנתונים שבידי הרשוּת, עולה, כי במהלך חודש פברואר 2020, העוסקת צ’רוואני, פרסמה את המוצרים באמצעי התקשורת (מרשתת) אשר פונה למספר רב של צרכנים, מעצם אופיו. לפיכך, ההפרה, הינה בנסיבות מחמירות.

סעיפי חוק הגנת הצרכן לפיהם העוסקת נמצאה מפרה;

  • סעיף 2(א)(4) – איסור מסירת מידע העלול להטעות את הצרכן בכל עניין מהותי (השימוש שניתן לעשות בנכס או בשירות, התועלת שניתן להפיק מהם והסיכונים הכרוכים בהם מהווים מידע מהותי).
  • סעיף 2(ג) – איסור הטעיה בפרסומת.

 הרשות להגנת הצרכן | פניות הציבור;

◄ טלפון; 02-6739674,
◄ פקס לפניות; 02-6739681.

שעות מענה טלפוני;

ימים; א’ ב’ ו-ד’ בין השעות 09:00 עד 13:00פניות בדואר; רחוב בנק ישראל 5, ירושלים, מיקוד; 9195021​.

לתמיכה ולסיוע ניתן לפנות למענה הממשלתי המרכזי בטלפון; 1299 או בדואר אלקטרוני; moked@mail.gov.il, בימים; א’ עד ה’, בשעות; 8:00 עד 19:00.

0
0



אודות הכותב

משה נעים

עורך אתר כאן ישראל ("כאן נעים") בלי מורא ובלי משוא פנים. עיתונאי מגיל 14. עובד כיום באינטרנט. בן 70, אב לעורך דין אלירן נעים. לר' אביב נעים ול-חלי כהן-נעים, סבא מאושר ל-7 נכדים; רפאל, דוד, אוריאן, מילה שרה, אריאל, עלמה ו-אביגיל. המוטו; "אילו לחיים הייתה מהדורה שנייה, הייתי מתקן בה את כל השגיאות...".

ארכיון כתבות ‘כאן ישראל’

ברכת ראש הממשלה נתניהו ליום העצמאות ה-75

הדלקת המשואות ופתיחת חגיגות יום העצמאות

דבר ראש הממשלה ביבי נתניהו

דילוג לתוכן