בנקים חדשות כאן ישראל

בנק ישראל: תרגישו את ה’ביס’ ב’כיס’ הריבית עולה ל-0.25%

מאז החלטת הריבית האחרונה השקל נחלש ב-3.6% במונחי שער החליפין הנומינלי אפקטיבי וב-3.2% מול הדולר. מחירי הדירות התייצבו בחודשים האחרונים. מסתמנת התייצבות במספר העסקאות ובהיקף המשכנתאות, תוך עלייה קלה בריבית המשכנתאות. גם לאחר העלאת הריבית ב-0.15 נקודות אחוז המדיניות המוניטרית הנה מרחיבה ותמשיך לתמוך בהשגת יעדי המדיניות. הוועדה מעריכה שתוואי העלאת הריבית בעתיד יהיה הדרגתי וזהיר.
0
0

למדור שלנו קוראים כבר 45 שנה “הביס והכיס” הפעם, נראה לנו הגיע שוב במפתיע אותו רגע בו אנו חשים או נחוש בקרוב את ה”ביס” ב”כיס”. אתה תושב המדינה דע לך, כי הכסף מתייקר. זאת לאחר שהוועדה המוניטרית של בנק ישראל, החליטה ב-26 בנובמבר 2018 להעלות את הריבית ב-0.15 נקודות אחוז לרמה של 0.25%.

 ■ רוצים עוד עדכונים? הצטרפו ל’כאן ישראל | כאן נעים | אתר החדשות המקומיות של כל המדינה ב’פייסבוק’ או בטוויטר.

בנק ישראל, באמצעות הגב’ ממלאת מקום הנגידה, דר’ נדין בודו-טרכטנברג, בהתייחסות ל’החלטת הריבית’ שניתנה היום (שני, י”ח בכסלו, תשע”ט) ממהרת להרגיע ועושה זאת באופן מוצלח ומרשים להעברת המסר שדורג בכותרות היום הזה.

דר' נדין בודו-טרכטנברג, המכהנת בתפקיד המשנה לנגיד בנק ישראל בהתייחסות להחלטת הריבית
דר’ נדין בודו-טרכטנברג

בתוך כך בנק ישראל, מדווח, כי הוא ממשיך לעקוב אחר ההתפתחויות באינפלציה, בכלכלה הריאלית, בשווקים הפיננסיים וב‘משק העולמי’ והוא יפעל להשגת יעדי המדיניות המוניטרית בהתאם להתפתחויות אלו. האינפלציה אם כן, מתייצבת מעט מעל הגבול התחתון של היעד.

◄ אל קובץ הנתונים המלווה את ההודעה – לחץ כאן.

לאחר עלייה מתמשכת באינפלציה בפועל מתחילת שה 2018, בחמשת החודשים האחרונים ‘האינפלציה השנתית’ נעה בתחום שבין 1.2-1.4% ו”המדדים המנוכים” – מצויים גם הם בסביבה דומה (איור 2 בקובץ הנתונים המצורף).

האינפלציה במחירי המוצרים הסחירים, למעשה, התמתנה, בעיקר כתוצאה מההאטה בקצב העלייה השנתי של מחירי האנרגיה, על אף העלייה שהייתה עד לאחרונה ב-מחירי הנפט והפיחות בשער החליפין.

האינפלציה במחירי הבלתי סחירים, המהווה קירוב לרכיב המקומי של האינפלציה, חזרה לעלות (איור 3).

גם בחודשים הקרובים צפויה האינפלציה להיוותר מעט מעל הגבול התחתון של היעד, והציפיות והתחזיות לשנה מהמקורות השונים, נעות סביב רמה של 1%.

הציפיות לטווחים הבינוניים, נותרו מבוססות בתוך תחום היעד, אם כי בציפיות לטווחים הארוכים חלה, לאחרונה, ירידה קלה.

█ לאחר עלייה מתמשכת באינפלציה מתחילת 2018, האינפלציה מתייצבת מעט מעל הגבול התחתון של היעד

מאז החלטת הריבית הקודמת השקל נחלש בכ-3.6% במונחי שער החליפין הנומינלי האפקטיבי (איור 6). עליית השכר במשק והמדיניות הפיסקלית המרחיבה, יתמכו בהתבססות האינפלציה ביעד.

הסיכון העיקרי לכך הוא האפשרות ל‘ייסוף חד בשקל’. הירידה החדה שחלה בשבועות האחרונים במחירי הנפט, עשויה לקזז את הגורמים התומכים באינפלציה, אך השפעתה על “המדדים המנוכים” תהיה מוגבלת.

מדוברות והסברה כלכלית של בנק ישראל מסרה הגב’ מיטל רולניצקי, לפורטל כאן ישראלkanisrael |  | כאן נעים | אתר החדשות המקומיות של כל המדינה, כי; מאז החלטת הריבית הקודמת, התייצבו תשואות איגֶרֶת חוב הממשלתיות ל-10 שנים, לאחר עלייה בחודשים הקודמים.

בחודש האחרון, עלו קלות המרווחים בין התשואות על האיגֶרֶת חוב התאגידיות לתשואות המקבילות על האיגֶרֶת חוב הממשלתיות.

על פי נתוני החשבונאות הלאומית, ברבעונים השני והשלישי, חלה האטה מסוימת בקצב הצמיחה של המשק (איור 11).

ברבעון השלישי, נרשמה צמיחה בשיעור של 2.3%; הצריכה הפרטית, צמחה בשיעור מתון וההשקעה הוסיפה להתכווץ, על אף התייצבות ההשקעה בבנייה למגורים, לאחר שזו ירדה במשך מספר רבעונים.

יצוא השירותים (ללא חברות הזנק) שב לצמוח, בעוד ביצוא הסחורות (ללא יהלומים) נמשכת חולשה (לוח 12).

עם זאת, מניתוח הנתונים והאינדיקטורים העדכניים לפעילות – ולאור השפעת התנודתיות ביבוא כלי רכב על התוצר –  עולה שככל הנראה, המשק, מתכנס לקצב הצמיחה הפוטנציאלי.

המדד המשולב למצב המשק (איור 13), מדד מנהלי הרכש, מדד אמון הצרכנים (איור 14) וסקר המגמות בעסקים של הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, כולם תומכים בהערכה זו, כמו גם נתוני שוק העבודה; שיעור האבטלה, נותר נמוך מאוד, אם כי מסתמנת התמתנות בשיעורי ההשתתפות והתעסוקה מהרמה הגבוהה אליה הגיעו.

█ ברבעונים השני והשלישי חלה האטה מסוימת בקצב הצמיחה של המשק

היחס בין המשרות הפנויות לכלל המשרות עלה לרמת שיא (איור 17), ונמשכת עליית השכר (איור 18), בהובלת עלייה חדה יחסית במגזר העסקי, המקיפה מגוון ענפים ואת כל רמות השכר.

מחירי הדירות התייצבו בחודשים האחרונים (איור 9). לאחר עלייה מסוימת במספר העסקאות בתחילת השנה, מסתמנת התייצבות בנתוני הקצה.

היקף המשכנתאות החדשות מתייצב לאחר עלייה מאז 2017 וב‘ריבית המשכנתאות’ חלה עלייה קלה בחודשים האחרונים, על רקע העלייה בתשואות האיגֶרֶת חוב הממשלתיות (איור 10).

תמונת המקרו של ‘הכלכלה העולמית’ ממשיכה להצביע על ירידה במומנטום. ‘הכלכלה האמריקאית’ שומרת על איתנות, אולם הסיכונים בעקבות החרפת “מלחמת הסחר” והחרפת הסיכון הפוליטי באירופה, ממשיכים להעיב על המומנטום.

קרן המטבע הבינלאומית, עדכנה כלפי מטה את תחזית הצמיחה למרבית הגושים (איור 19) ונמשכת ההתמתנות ב-סחר העולמי (איור 20).

המדיניות המוניטארית הגלובלית, עדיין מרחיבה, אך הכיוון משתנה בהדרגה; בעוד באירופה וביפן, הריבית ממשיכה להיות שלילית והאינפלציה מתחת ליעד, העלאת הריבית בארצות הברית, צפויה להימשך ומספר בנקים מרכזיים של מדינות נוספות העלו את הריבית.

כמו כן, ההרחבה הכמותית העולמית, התאפסה, וצפויה בחודשים הקרובים להפוך לצמצום כמותי לאור צמצום המאזן על ידי ה-Fed והפסקת הרכישות על ידי ה-ECB (איור24).

בשווקים הפיננסים, נרשמו ירידות משמעותיות במרבית מדדי המניות (איור 25), והתרחבות במרווחי האג”ח.

█ מסתמנת התייצבות במספר העסקאות ובהיקף המשכנתאות, תוך עלייה קלה בריבית המשכנתאות.

בארצות הברית, כאמור, נמשכה צמיחה גבוהה בהובלת הצריכה הפרטית ונמשך השיפור בפעילות התעשייתית; השפעת ההרחבה הפיסקלית, צפויה להתפוגג ב-2020.

באירופה הצמיחה נחלשה ברבעון השלישי. על פי ההערכות לא מדובר בשינוי מגמה, אולם מדדים מקדימים מצביעים על אובדן מומנטום.

המתיחות בין ממשלת איטליה לרשויות האירופאיות התגברה, בעקבות הצעת התקציב הצפויה להביא לעלייה בגירעון באיטליה.

ביפן, נרשמה צמיחה שלילית ברבעון השלישי, ככל הנראה, על רקע גורמים חד פעמיים וצפוי שיפור ברבעון הבא.

במשקים המתעוררים, חלה התייצבות יחסית, אך החרפה אפשרית ב”מלחמת הסחר” והשלכות הצמצום המוניטרי במשקים המפותחים, ממשיכים להעיב על המשך הצמיחה; הצמיחה ב-סין, מוסיפה להיחלש.

במחיר ה‘נפט‘ חלה תפנית והוא יורד בחדות (איור 22); הגידול בהיצע הוא כנראה, הגורם העיקרי, אולם ישנן גם תחזיות לירידה ב-ביקוש העולמי.

סיכום הדיונים המוניטריים שהתקיימו לקראת החלטת ריבית זו, יפורסם ב-10/12/2018. עד אז, ייקרא אותן גם הנגיד החדש, פרופ’ אמיר ירון, שמעניין יהיה לשמוע מה יש לו להגיד…

החלטת הריבית הבאה, תתפרסם ביום שני, ה-7/1/2019, בשעה 16:00 ולאחריה, יתקיים תדרוך עיתונאים בהשתתפות הנגיד החדש.

◄ אל קובץ הנתונים המלווה את ההודעה – לחץ כאן.

0
0



אודות הכותב

כתב כאן ישראל

כתב כאן ישראל | כאן נעים, הוא חבר מערכת ו/או מידע שהובא / נשלח על ידי פרטיים ואו מוסדות ואו על ידי כותב שבחר להישאר בעילום שם ונבדק לפני פרסומו על ידי מערכת האתר. פניות בדואר האלקטרוני אל כתב אתר כאן נעים: kanisrael2018@gmail.com

ארכיון כתבות ‘כאן ישראל’

ברכת ראש הממשלה נתניהו ליום העצמאות ה-75

הדלקת המשואות ופתיחת חגיגות יום העצמאות

דבר ראש הממשלה ביבי נתניהו

דילוג לתוכן