פרופ' אולגה רז תזונה | דיאטה

בטטה היא מתאימה גם למי שמנהל אורך חיים בריא

ה'בטטה' מוצבת כמזון בעל ערך תזונתי גבוה◄בין המרכיבים החשובים של בטטה; עמילן עמיד, מהווה מקור אנרגיה לחיידקי המעי - תועלת חשובה לבריאות שלנו ◄100 גרם בטטה מבושלת או אפויה מכילה כ-90 קלוריות, כך למי ששומר על משקלו יכול לאכול בטטה, הרי לא היא זאת המשמינה, אלא מה שמוסיפים לה, כמו; שמנת, חמאה וכדומה.
0
0
המומחית לדיאטות דר' אולגה רז על בטטה המתאימה גם למי שמנהל אורך חיים בריא | עיבוד צילום: שולי סונגו ©
המומחית לדיאטות דר’ אולגה רז על בטטה המתאימה גם למי שמנהל אורך חיים בריא | עיבוד צילום: שולי סונגו ©

אנחנו אוכלים ב’בטטה’ שורש עמילני, אם כי במדינות שונות אוכלים גם עלים צעירים בתור הירק. בטטה, נמצאת בקרבה רחוקה מתפוח אדמה. צבעה של הבטטה במקומות שונים משתנה מצהוב בהיר עד לארגמן. האירופאים הראשונים שטעמו בטטה, היו אנשי קולומבוס בשנת 1492.

■ רוצים עוד עדכונים? הצטרפו ל’כאן ישראל | כאן נעים | אתר החדשות המקומיות של כל המדינה ב’פייסבוק’ או בטוויטר.

המרכז למדע של האינטרס הציבורי (The Center for Science in the Public Interest (CSPI) is a Washington, D.C) המבוסס על דיווחי עמותת צרכנות, המטיפה למאכלים בטוחים ובריאים יותר, הנמצא בעיר וושינגטון, ארצות הברית ופועל כ”כלב שמירה ללא כוונת רווח, מציב את ה’בטטה’ כמזון בעל ערך תזונתי גבוה.

המרכיבים החשובים של בטטה;

1. עמילן, שחלק ממנו הוא עמילן עמיד, סוג העמילן שנספג לאט ולכן אכילת בטטה לא מעלה בהרבה את רמת הגלוקוז בדם (מדד הגליקמי נמוך יחסית) למרות נוכחות סוכר בבטטה. בנוסף, עמילן עמיד, מהווה מקור אנרגיה לחיידקי המעי – תועלת חשובה לבריאות שלנו.
2. סיבים תזונתיים.
3. בטא קרוטן, אנטי אוקסידנט עוצמתי. בהתאם לצורך, בטא קרוטן הופך בגוף לוויטמין A הנחוץ לשמירה על ריריות והעור, בריאות העיניים, ופעילות תקינה של מערכת האימונית. עודף של ויטמין A, עלול להיות רעיל, אך אכילה של מקורות צמחיים של בטא קרוטן לא אמורה להזיק.
4. ויטמינים ומינרלים רבים, במיוחד וויטמין B6 וניאצין, מינרלים מנגן ואשלגן.
5. 100 גר” בטטה מבושלת או אפויה מכילה כ-90 קלוריות, כך למי ששומר על משקלו, יכול לאכול בטטה, הרי לא היא זאת המשמינה, אלא מה שמוסיפים לה, כמו; שמנת, חמאה וכדומה.
6. פיטו כימיקליים רבים ומועילים לבריאות, ביניהם פוליפנולים, חומצה ליפואית ואחרים.
7. כמות קטנה של חומצת אמינו L-tryptophan שיחד עם הסוכר מעלה את רמת הסרוטונין (“סם האושר“) במוח מה שגורם לתחושת שובע ורוגע.
8. יש גם מרכיבים פחות טובים, כמו; חלבון ספורמין, מעקב טריפסין, המפריע בספיגה במעיים, אך נהרס בחלקו הגדול בבישול, לא לדאוג.

מעניין לציין, כי בטטה, מכילה גנים של צמחים אחרים, כלומר, מהווה טרנסג’נדר טבעי ראשון. זה אולי עשוי להרגיע את מתנגדי ההנדסה הגנטית, הרי כבר קיים טרנסג’נדר אחד שמהונדס גנטית על ידי הטבע ולא בהתערבות האדם. גילוי זה, נעשה בשנת 2015 על ידי מדענים של Ghent University בבלגיה.

0
0



אודות הכותב

פרופ' אולגה רז

פרופ' אולגה רז, המומחית לדיאטות | דיאטה ותזונה נכונה - דיאטנית קלינית מהבכירות בישראל חולקת איתכם טיפים, מאמרים, כתבות ודעות. מוזמנים להצטרף ללמוד, ליהנות, לשמור על המשקל והבריאות.
קליניקה להרזיה ולתזונה בריאה המספקת ייעוציים אישיים, קבוצות הרזיה, סדנאות והרצאות. יעוץ אישי, קבוצות, סדנאות והרצאות בשיטת דוקטור אולגה רז; 03-6094147.

Add Comment

Click here to post a comment

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.

ארכיון כתבות ‘כאן ישראל’

ברכת ראש הממשלה נתניהו ליום העצמאות ה-75

הדלקת המשואות ופתיחת חגיגות יום העצמאות

דבר ראש הממשלה ביבי נתניהו

דילוג לתוכן