ויטמינים חקלאות ישראל מבזקים חדשות ‘כאן ישראל’ פירות צרכנות

ארגון מגדלי הפירות: קטיף הקיווי בעיצומו ויימשך עד סוף נובמבר

מנכל ארגון מגדלי הפירות מר ירון בלחסן; המגדלים עומדים כל העת בפני איום של ביטול המכסים על יבוא פירות טריים לישראל אשר מאיים על פרנסתם" ◄ הקיווי, יעיל לחיזוק המערכת החיסונית ולקראת החורף – 'קיווי מלך ויטמין 'C ◄ מחיר ממוצע של קילו קיווי לצרכן, כ- 14 שקלים והמחיר לחקלאי עבור קילו קיווי, הינו כ-5 שקלים" ◄ קיווי, כדאי לקנות כשהוא קשה ולרכך בטמפרטורת החדר. בקיווי, אנזים מיוחד המסייע ב'ריכוך בשר' מומלץ לשפשף את נתח הבשר בקיווי חצוי ולהשהות שעתיים במקרר לריכוך.
0
0
ירון בלחסן, מנכל ארגון מגדלי הפירות בין עצי מטעי הקיווי בקיבוץ מלכיה | עיבוד: שולי סונגו ©
ירון בלחסן, קיווי

‘קטיף פרי הקיווי’ (Kiwifruit) החל בימים אלה בגליל וברמת הגולן והוא ימשך עד סוף נובמבר 2020. את פרי הקיווי, ניתן יהיה כיום למצוא בשווקים גם בתחילת הקיץ, זאת הודות למחקר ופיתוח להארכת חיי מדף ארוכים במיוחד, המאפשרים שיווק ומכירת הקיווי לאורך מספר חודשים, תוך שמירה על איכותו וטעמו, עד 3 שבועות, גם במקרר הביתי.

■ רוצים עוד עדכונים? הצטרפו אל ’כאן ישראלכאן נעים | אתר החדשות המקומיות הוותיק של כל המדינה’ ב’פייסבוק’ או בטוויטר.

מנכל ארגון מגדלי הפירות מר ירון בלחסן, אומר; “הקיווי, הינו מבין הפירות העשירים ביותר בנוגדי חמצון וב’ויטמין Cכשבפרי אחד יש כ- 100 מיליגרם (אלפית הגרם) של ויטמין C! הכמות המומלצת לצריכה ביום, הגדולה פי שלוש בויטמין C מאשר ב-תפוז.

בשל העלייה במוּדעות הבינלאומית לתכונותיו הבריאותיות, עולה הביקוש לפרי קיווי, בארץ ובעולם כולו לקראת עונת החורף, בה מומלץ לחזק את המערכת החיסונית, כמנגנון הגנה מפני המחלות האופייניות לעונה.

בשנים האחרונות גם גוברת ההערכה לקיווי, גם בקרב השפים והבשלנים הביתיים, הודות לערך המוסף של טעם וריח.

איכות הקיווי הישראלי, הינה בין הגבוהות בעולם וזאת משום שבארץ ישראל, קיים שילוב של תנאי אקלים אידיאליים והיכולת להאריך את משך זמן הגידול של הקיווי מבלי לפגוע באיכותו, בזכות מחקרי פיתוח מוצלחים.

רמת המתיקות של פרי הקיווי, מאוזנת ואיכותו גבוהה. כמו כן, הפרי, אינו מאבד מערכיו התזונתיים גם בקירור, כל זאת גורם להעדפתו בשילוב המנות” – מסביר מר בלחסן ומוסיף, כי; “בשנים האחרונות חל גידול בהיקפי מטעי הקיווי, רק בשנה האחרונה, נוספו כ- 500 דונם וכיום היקף המטעים עומד על כ- 2,400 דונם בעיקר בגליל העליון, בגליל המערבי וברמת הגולן.

על פי ארגון מגדלי הפירות, השנה, יעמוד, יבול הקיווי על כ- 6,500 טון, המיועד בעיקר לשוק המקומי, בהשוואה לאשתקד שנחשבה לשנת שיא, אז עמד יבול הקיווי על כ- 8,000 טון, מדובר בירידה של כ- 15% בכמות היבול.

זאת כתוצאה מהשָׁרָב האחרון שלא היטיב עם המטעים ו-פריחת הקיווי, אך הפרי הנקטף כעת הינו מובחר, יפה וטעים במיוחד, בעל המרקם העדין והאהוב, כאמור, הפרי, נשמר מצוין בקירור ויגיע טרי גם בחודש יולי“.

מנהל שולחן הקיווי במועצת הצמחים ומנהל המטעים בקיבוץ מלכיה מר שי גולני: “לשמחתנו, הקיווי בעונה הזו, מצטיין במיוחד למרות השרב איתו התמודדנו בקיץ האחרון, כך שהציבור ייהנה משפע פרי טעים ובריא, עם הזנים הפופולאריים, כאשר המוביל בהם; קיווי מזן היווארד קיווי (Hayward) שייקטף בנובמבר, צורתו עגלגלה, צבעו ירקרק וטעמו ארומטי.

כמו כן, זן הברונו, שנקטף זה עתה, צורתו מוארכת וטעמו מתקתק. בישראל צורכים בממוצע בשנה בין  5,000-4,500 טון קיווי, כאשר שיא צריכת הפרי הינה בעיקר בחודשי החורף, כאשר בחודשי הקיץ המאוחרים מתקיים ייבוא של כ- 1,000 טון קיווי.

מחיר ממוצע של קילו פרי קיווי לצרכן, הינו כ- 14 שקלים והמחיר לחקלאי עבור קילו קיווי, הינו כ- 5 שקלים“.

ארגון מגדלי הפירות: “המגדלים עומדים כל העת בפני איום של ביטול המכסים על יבוא פירות טריים לישראל אשר מאיים על פרנסתם…”

מנהלת מופ צפון, במכון המחקר מיגל של החברה לפיתוח הגליל הגב’ חיה רק-יהלום, אומרת; “הודות למחקר מתקדם של חוקרי מופ צפון, אנו מצליחים להתמודד באופן יעיל עם שינויי האקלים.

כמו כן, להגדיל את הערך התזונתי של הפרי על ידי קטיף מאוחר, כך מתאפשרת מגמת שיפור היבולים, זאת לצד השבחת זנים חדשים ועמידים הנמצאים בפיתוח, במטרה לאקלם אותם בארץ.

מימין: שי גולני מנהל שולחן הקיווי במועצת הצמחים ומנהל המטעים בקיבוץ מלכיה ומנכל ארגון מגדלי הפירות ירון בלחסן | עיבוד: שולי סונגו ©
שי גולני, ירון בלחסן

המגמה היא לגדל פרי מתוק יותר ואף לאפשר ייצוא של קיווי איכותי ומיוחד גם לשווקים מעבר לים, בדגש על המדינות האסייתיות“.

ירון בלחסן, מוסיף, כי; “חשוב לזכור שהמגדלים עומדים כל העת בפני איום של ביטול המכסים על יבוא פירות טריים לישראל אשר מאיים על פרנסתם; “אני מקווה, כי ממשלת ישראל, תתפנה מהעניינים הפוליטיים, בכדי לדאוג לחקלאיה שלה במדינת ישראל ולא לחקלאים מ-טורקיה, אירופה וירדן ותעניק עדיפות עליונה לענפי החקלאות וייצור ביטחון המזון, כערך ייחודי ואסטרטגי, ללא תלות במדינות אחרות, בעיקר בתקופת משבר כלכלי קשה ואלו הצפויים לפקוד בקרוב את העולם עקב מגיפת הקורונה | Covid-19“.

ממשרד ‘תקשורות יעל שביט‘ המטפל בתחום יחסי הציבור והאסטרטגיה השיווקית, מסרה הגב’ נטע שושן, לאתרכאן ישראלכאן נעים | אתר החדשות המקומיות הוותיק של כל המדינה’ כי הקיווי, הנו פרי ממשפחת האקטינידים ומקורו בדרום סין, אך ניו זילנד, הייתה הראשונה שנטעה את הקיווי לגידול מסחרי והעניקה את שמו הבינלאומי, כיוון שצבעו של הפרי מזכיר את ציפור הקיווי, הנפוצה בניו זילנד.

פרי הקיווי הוא דל שומן (46 קלוריות לפרי ממוצע), עשיר בסיבים תזונתיים, כולל הקליפה (ויש כאלו האוכלים גם אותה).

הקיווי, יעיל בהפחתת הסיכונים לסרטן, סוכרת ומחלות לב וראייה, מסייע למערכת העיכול, מוריד לחץ דם, מונע אסטמה ודלקת בדרכי הנשימה העליונות וכאמור עשיר בויטמין C.

הודות לתרומתו התזונתית, קיבל הקיווי, דירוג גבוה ממינהל המזון והתרופות האמריקני (F.D.A), שהמליץ על הפרי כמקור חשוב של ויטמינים, אשלגן ומינרלים.

את הקיווי, כדאי לקנות כשהוא קשה ולרכך בטמפרטורת החדר. בקיווי, נמצא אנזים מיוחד המסייע ב’ריכוך בשר‘ מומלץ לשפשף את נתח הבשר בקיווי חצוי ולהשהות שעתיים במקרר לריכוך.

0
0



אודות הכותב

משה נעים

עורך אתר כאן ישראל ("כאן נעים") בלי מורא ובלי משוא פנים. עיתונאי מגיל 14. עובד כיום באינטרנט. בן 70, אב לעורך דין אלירן נעים. לר' אביב נעים ול-חלי כהן-נעים, סבא מאושר ל-7 נכדים; רפאל, דוד, אוריאן, מילה שרה, אריאל, עלמה ו-אביגיל. המוטו; "אילו לחיים הייתה מהדורה שנייה, הייתי מתקן בה את כל השגיאות...".

ארכיון כתבות ‘כאן ישראל’

ברכת ראש הממשלה נתניהו ליום העצמאות ה-75

הדלקת המשואות ופתיחת חגיגות יום העצמאות

דבר ראש הממשלה ביבי נתניהו

דילוג לתוכן