חדשות חדשות הרשויות המקומית נדל"ן

איגוד הנדלן: מצב תמא 38 בפריפריה חייב בהתייחסות ראויה

יושב ראש איגוד הנדלן מר חסידים; "ישנם פתרונות שכדאי לשקול מתן מענקים ליזם שיפעל באזורים הנחוצים או תקציב מיוחד אשר ניתן לוועדות תכנון ובניה בפריפריה לטובת העניין, אפשרות לוועדות בפריפריה לתת הקלות או זכויות יתר ליזמים שיהפכו את הבנייה למשתלמת יותר ◄ שרת הפנים שקד; הודעתי על ״חלופת שקד לתמא 38״ - המדגישה את הצורך בקידום תכניות לחיזוק מבנים, התחדשות עירונית ותגדיל את היצע הדירות. החלופה, תספק פתרון לכל האינטרסים הקיימים ותייצר יציבות וכיוון ברור לכלל הגורמים הרלוונטיים".
0
0
איציק חסידים בעל רשת תיווך, נדלן וייעוץ משכנתאות, ברקע: תוכנית תמא 38, צילום: ויקיפדיה | עיבוד צילום: שולי סונגו ©
איציק חסידים, תמא 38

“עם כל הכבוד לשרה שקד על מתווה ״חלופת שקד לתמא 38״ – הניסיון לתקן הוא בהחלט מבורך, אך המצב הנתון של אי המענה ל’פריפריה’ ראוי לחשיבה נוספת” – כך אמר יושב ראש איגוד הנדלן מר איציק חסידים על רקע פרסום מתווה חלופת שרת הפנים ל’תוכנית המתאר הארצית לחיזוק מבנים קיימים בפני רעידות אדמה’ (ת.מ.א 38).

■ רוצים עוד עדכונים? הצטרפו ל’כאן ישראל | כאן נעים | אתר החדשות המקומיות של כל המדינה בפייסבוק או בטוויטר.

בעל רשת תיווך, נדלן וייעוץ משכנתאות, מייסד ובעלים מכללת R.E.S מכללה ללימודי נדלן, פיננסים ומסחר אלקטרוני, מר חסידים; “ברצוני לברך את השרה איילת שקד על תפקידה החדש ועל ניסיונותיה ונחישותה לתקן את תוכנית תמא 38 ולנסות לשפר את התהליכים, את האי הוודאות והקונפליקט הקיים בין היזמים לוועדות התכנון.

בתוכנית הנוכחית הביורוקרטיה והסחבת הייתה ללא ספק מורגשת וכל הגורמים המעורבים נפגעו מכך. ניכר שנעשתה חשיבה משמעותית סביב התוכנית המעודכנת, אך ישנן נקודות נוספות שחייבים לתת עליהן את הדעת ובראשן נושא הפריפריה;

לצערי הרב, גם עם המתווה החדש תישמר האפליה המורגשת בין יישום תמא 38 במרכז הארץ לבין אזורי הפריפריה בשל הכדאיות הכלכלית, על אף שהמבנים בפריפריה, נמצאים בסכנה גדולה יותר בשל מיקומם הגיאולוגי (חלק בקרבת ‘השבר הסורי אפריקני‘) והביטחוני (גבולות הארץ).

גם במתווה החדש, היזמים ימשיכו לפעול באזורי הנוחות הכלכלית שלהם, ולמשל להרוויח בעיר רעננה פי כמה מאשר בעיר טבריה, על אף שמדובר באותו גודל שטח ועל אף שעלויות ההוצאות הינן דומות.

המתווה החדש ממשיך ומעקר מתוכן את מהותה ומטרתה המקורית של התוכנית – עידוד חיזוק ומיגון המבנים באזורים הנצרכים.

לטובת הנושא, ישנם פתרונות שכדאי לשקול מתן מענקים ליזם שיפעל באזורים הנחוצים או תקציב מיוחד אשר ניתן לוועדות תכנון ובניה בפריפריה לטובת העניין, אפשרות לוועדות בפריפריה לתת הקלות או זכויות יתר ליזמים שיהפכו את הבנייה למשתלמת יותר.

אך כך או כך – המצב בפריפריה חייב לקבל התייחסות ראויה ומיוחדת ולא נראה שהנושא בא לידי ביטוי במתווה החדש.

לדברי מר חסידים; “כדאי לתת מענה לנושאים נוספים אשר אינם מקבלים מענה כיום. כמו המצב הקיים של מעין “ענישה קולקטיבית” למבנים עם חלקים שנבנו בעבר ללא היתר או תוספות בנייה למיניהן אשר מונעות משאר הדיירים לבצע את התוכנית או מבנים שאינם רשומים ברישום תקין.

או שטרם הסתיים רישומם כמו מבנים ללא פרצלציה שבדרך כלל נמצאים באזורים סוציו-אקונומיים מורכבים, גם חלקם באזורי הפריפריה, גם להם התוכנית החדשה לא תיתן מענה, שכונות גדולות בישראל, נמצאות עדיין ללא רישום.

כאיגוד שמלווה אלפי בעלי מקצוע בתחומי הנדלן בישראל, עולה מרבים הטענה שלאורך השנים המדינה הזניחה טיפול בבירוקרטיה, כמו למשל; רישום בטאבו שיכול בקלות להפוך לתהליך פשוט, ללא סחבת מיותרת.

נשמח מאוד לשבת עם השרה שקד וצוותה לחשיבה משותפת, כיצד לשפר את הנדלן בישראל. נאחל בהצלחה רבה מקרב לב לשרת הפנים ונקווה שהמעוות יתוקן בקרוב”.

חלופת שקד לתמא 38

מהי תוכנית המתאר הארצית לחיזוק מבנים קיימים בפני רעידות אדמה (תמא 38) היא אוסף של תקנות, שתפקידן העיקרי הוא טיפול בסיכונים הנובעים מרעידות אדמה.

התוכנית הוכנה ביוזמת המועצה הארצית לתכנון ולבנייה, על ידי צוות גדול של מתכננים ויועצים שבראשו עמד האדריכל יונה פיטלסון. היא אושרה על ידי ממשלת ישראל, ב-14 באפריל 2005.

שרת הפנים וחברת הקבינט המדיני בטחוני הגב’ איילת שקד, פרסמה את הודעתה על תוכנית שלשום בדף הפייסבוק שלה; “עוד טרם כניסתי לתפקיד התחלתי לקבל פניות בנושא; תמא 38, התאחדות בוני הארץ מצד אחד, השלטון המקומי מצד שני.

לאחר שבחנתי לעומק את הסוגיה, בניתי יחד עם צוות המשרד חלוּפה שתדע לתת מענה לכולם. היום, הודעתי על ״חלופת שקד לתמא 38״ – מתווה אופטימלי שגובש לאחר תהליך חשיבה מעמיק.

איילת שקד שרת הפנים וחברת הקבינט המדיני בטחוני על על חלופת שקד לתמא 38 | צילום: יוני קלברמן | עיבוד צילום: שולי סונגו ©
איילת שקד, תמא 38

החלופה מדגישה את הצורך בקידום תכניות לחיזוק מבנים, התחדשות עירונית ותגדיל את היצע הדירות. החלופה, תספק פתרון לכל האינטרסים הקיימים ותייצר יציבות וכיוון ברור לכלל הגורמים הרלוונטיים.

תספק מענה לחסרונות התמא, הידועים היטב, תייצר ודאות במשק ותגדיל את הכדאיות הכלכלית. במקביל, החלופה, תביא עמה ראייה רחבה וכוללת מבחינה תכנונית וסביבתית לצד יעילות וקיצור פרקי הזמן הנהוגים כיום”.

שרת הפנים הגב’ שקד, הוסיפה כמה מילים על החלופה; “אגיש הצעת חוק נפרדת לאישור הכנסת והממשלה שתתבסס על המסלול העקרוני בחלופה שהוצעה במסגרת התזכיר שהופץ בנוגע לתיקון 128 לחוק התכנון והבניה ותכלול ביצוע התאמות לאור הערות הציבור, השלטון מקומי, התאחדות בוני הארץ וגורמים נוספים.

במסגרת התוכנית, יוגדל היקף הזכויות במסלול הריסה ל-400 אחוזים, תבוטל מגבלות גובה המבנה וייקבע מסלול מקוצר “תכנית + היתר“.

בד בבד – על מנת ליצור וודאות למשק, לראשי הערים, למתכננים, ליזמים ולבעלי הדירות, יובהר, כבר עתה מהם לוחות הזמנים הצפויים, ומה תהא תוצאתו של כל תרחיש ותרחיש.

המלצה למועצה הארצית לתקן את החלטתה לגבי תחולה ברמה מקומית, באופן שתקל על רשות שמעוניינת להיוותר עם הוראות התמא, על פי ההמלצה, הרשות המקומית תוכל לעשות זאת, עד 01.05.22, באחת משלוש אפשרויות;

א. הגשת תוכנית מתאר כוללת להתחדשות עירונית.
ב. הכנת תוכנית על פי סעיף 23 על כל העיר או חלק משמעותי ממנה.
ג. הודעה על הכנת תוכנית וקביעת תנאים על פי סעיף 78 לחוק.

ככל שהחלופה לא תאושר בחוק עד סוף נובמבר הקרוב, תמליץ השרה למועצה הארצית להאריך את תכנית “תמא 38” בשנה, היינו עד אוקטובר שנת 2023 וכן תפעל לשיפורים בנוגע להוראת המעבר שתיקבענה.

התאמות שבוצעו במתווה החלופה המוצע במסגרת תיקון 128;

• סמכויות תכנון לכל הועדות המקומיות לאשר תכניות נקודתיות ו/או עירוניות.
• מסלול הריסה מ-350% ל-400% – הגדלת כדאיות כלכלית.
• ביטול מגבלת גובה מבנה – הגדלת ישימות.
• הכרה בתוספות בניה עד שנת 2005 (במקום 2000) – הגדלת ישימות.
• אפשרות להקצאת קומה מבונה – שיפור כלי תכנון לרשות מקומית.
• חוות דעת מהנדס עיר “ראיה כוללת” לתוכנית לרבות הקצאת שטחי הציבור – וודאות ושיפור איכות.
• הוספת מנגנון חיזוק מבנה אחד וניוד זכויות למגרש – שיפור תכנוני והגדלת ישימות.
חיזוק מעמד מבנים וסביבה היסטורית – שיפור כלי תכנון לרשות מקומית.
• קידום מסלול חדש לשיפור התהליכים “תוכנית + היתר” – הגדלת וודאות וקיצור לוחות זמנים.
• סמכות מקבילה (לוועדה מחוזית) אחרי תקופה מסוימת שתיקבע – כלי לקידום תכנון במקרים המתאימים.

יצאנו לדרך ?.

0
0



אודות הכותב

משה נעים

עורך אתר כאן ישראל ("כאן נעים") בלי מורא ובלי משוא פנים. עיתונאי מגיל 14. עובד כיום באינטרנט. בן 70, אב לעורך דין אלירן נעים. לר' אביב נעים ול-חלי כהן-נעים, סבא מאושר ל-7 נכדים; רפאל, דוד, אוריאן, מילה שרה, אריאל, עלמה ו-אביגיל. המוטו; "אילו לחיים הייתה מהדורה שנייה, הייתי מתקן בה את כל השגיאות...".

ארכיון כתבות ‘כאן ישראל’

ברכת ראש הממשלה נתניהו ליום העצמאות ה-75

הדלקת המשואות ופתיחת חגיגות יום העצמאות

דבר ראש הממשלה ביבי נתניהו

דילוג לתוכן