יום הזיכרון לחללי מערכות ישראל

היכל הזיכרון לחללי מערכות ישראל, ייחנך ביום א בירושלים

היכל הזיכרון לחללי מערכות ישראל בהר הרצל ירושלים, במעמד של נשיא המדינה מר ראובן ריבלין וראש הממשלה מר בנימין נתניהו ◄ בנייתו של היכל הזיכרון לחללי מערכות ישראל, החלה בפברואר 2015, הכוללת גם כניסה חדשה אל בית העלמין הצבאי ◄ בתוך ההיכל, תוקם לראשונה בארץ "יד זיכרון לחייל האלמוני" ובו 'אש התמיד'. וליד מקום לעריכת טקסים יומיים ואזכרות.
0
0

במסגרת אירועי יום הזיכרון  לחללי מערכות ישראל – התשע”ז, יתקיים ביום ראשון, ד’ באייר התשע”ז, 30 באפריל 2017, בשעה 10:00, טקס חנוכת ‘היכל הזיכרון לחללי מערכות ישראל’בהר הרצל ירושלים, במעמד של נשיא המדינה מר ראובן ריבלין וראש הממשלה מר בנימין נתניהו.

 ■ רוצים עוד עדכונים? הצטרפו ל’כאן נעים’ ב’פייסבוק’ או ב’טוויטר‘.

באגף משפחות והנצחה של משרד הביטחון, אומרים, כי מדינת ישראל, ניחנה בזיכרון ארוך וייחודי של הנופלים במערכות ישראל, הזיכרון חי בלבנו תמיד – זיכרון יצוק של שותפות גורל, תחושת הזדהות והכרה בכובד האובדן.

היכל הזיכרון הלאומי לחללי מערכות ישראל שייבנה בהר הרצל יבטא את הכבוד, ההוקרה והמחויבות שרוחשים המדינה ואזרחיה לנופלים במערכות ישראל. ​

אגף משפחות והנצחה, פועל זה זמן רב להקמת אתר הנצחה מרכזי לכלל חללי מערכות ישראל, בנוסף למאות האנדרטאות הפזורות במקומות שונים בארץ, מתוך כוונה להנציח במקום אחד את בנינו ובנותינו.

היכל הזיכרון במהותו יאפשר חוויה אישית וקולקטיבית של הנצחה, וביטוי לחוב המוסרי של המדינה ולציווי של “נזכור את כולם“, בהיותו המבנה היחידי במדינה המנציח על כתליו את כלל חללי מערכות ישראל.

היכל הזיכרון הלאומי בהר הרצל הוא כאמור, מיזם של משרד הביטחון להנצחת זכרם של כל חללי מערכות ישראל בהגנה על הארץ ומחוצה לה מאז שנת 1860 ועד היום.

ההיכל, יכלול אמפיתיאטרון עם אולם טקסים שאמור להחליף את רחבת הטקסים המרכזיתהקיימת כיום בבית הקברות הצבאי בהר הרצל בסמוך אל גן הנעדרים, בו מתקיימים מדי שנה טקסי יום הזיכרון המרכזיים בהשתתפות ראשי המדינה, הרמטכ”ל, והמפכ”ל.

היכל הזיכרון לחללי מערכות ישראל, ייחנך ביום ראשון בירושלים | הדמייה משרד הביטחון
היכל הזיכרון לחללי מערכות ישראל, ייחנך ביום ראשון בירושלים | הדמייה משרד הביטחון

על פי ויקיפדיה, במהלך אירועי יום הזיכרון בשנת 2010, הכריז שר הביטחון דאז מר אהוד ברק על הקמת היכל זיכרון לאומי שיקום בכניסה הראשית אל בית הקברות הצבאי בהר הרצל בשדרות הרצל בעיר ירושלים.

זאת לאחר שנגנזה התוכנית להקמת אתר זיכרון לאומי בהר איתן שאושרה במהלך שנות ה-80 על ידי ממשלתו של ראש הממשלהמנחם בגין ונגנזה סופית בשנת 2007, לאחר שהוצאה נגדו תביעה משפטית בגין פגיעה בנוף וביער ירושלים על ידי הארגונים הירוקים.

את אבני הזיכרון, יניח רובוט חדשני שפותח במיוחד במכון הטכנולוגי של ציריך כאשר כל אבן, מכילה שם של חלל. זאת ועוד; פני החללים, יוקרנו מעל מקום הנצחתם, ובכל שנה, תידלק באופן אוטומטי נורת זיכרון לזכרם.

התוכנית הוכנה על ידי משרד האדריכלים קימל־אשכולות, בשיתוף עם קלוש־צ’צ’יק אדריכלים.

במסגרתה ייכנסו המבקרים מרחבת הכניסה של בית הקברות הצבאי הישר אל ההיכל שייחפר בהר, כשמעליו תשוחזר הטופוגרפיה המקורית בשילוב של אבן וצמחייה.

המטרה היא שהמבנה ישתלב עם השטח הטבעי של ההר ועם חזות הקברים הסמוכים אליו. עבור מבקרים שאינם מעוניינים לעבור בהיכל הזיכרון, ייבנה גשר שיוביל ישירות אל השביל המרכזי של בית הקברות הצבאי בהר הרצל. בנוסף ימוקמו לצדו משרדי ‘היחידה להנצחת החייל’ של משרד הביטחון.

באפריל שנת 2012, אישרה הממשלה את הקמתו של ‘היכל הזיכרון הלאומי’ בשווי של 40 מיליון שקל.

למרות עתירתם של ארגוני נפגעי טרור שביקשו לעכב את הקמתו בטענה שלא מוזכרים בו שמות חללי הטרור למרות שבסמוך לאתר שבו עתיד לקום היכל הזיכרון הלאומי, נמצאת אנדרטת חללי פעולות האיבה.

בתאריך 30 באפריל שנת 2014, נערך טקס הנחת אבן הפינה במעמד נשיא המדינה שמעון פרס, ראש הממשלה בנימין נתניהו, והרמטכ”ל בני גנץ.

בחודש פברואר 2015, החלה הבנייה הכוללת גם כניסה חדשה אל בית הקברות הצבאי. הבנייה עתידה להסתיים בשנת 2017 לקראת יום העצמאות ה-69 של מדינת ישראל.

█ מבנה אולם ההנצחה

אולם ההנצחה המרכזי מעוצב בצורת פעמון אור הבנוי לעומק של 18 מטרים ויכול להכיל כ-400 איש במהלך הטקסים. סביב המרחב המרכזי, יתלפף בצורה מעגלית קיר השמות שבו ייחרת שמו של כל חלל צה”ל על לבנות זיכרון אחידות.

לצד הלבנה, יידלק נר זיכרון באופן אוטומטי ביום השנה למותו של החלל, יחד עם עמדות מידע על כל החללים במערכות ישראל.

כמו כן, יכלול העיצוב אלמנט של אש תמיד ואתר להנחת זרים וכלפי חוץ, יראה ההיכל כצורת לפיד. בתוך ההיכל, תוקם לראשונה בארץ “יד זיכרון לחייל האלמוני” ובו ‘אש התמיד’. וליד מקום לעריכת טקסים יומיים ואזכרות.

█ נר התמיד

במרכז האולם מתוכנן “נר התמיד” לזכר החיילים האלמונים של ישראל. הנר מתוכנן לעמוד במקביל אל הפתח בתקרה. הטקס המרכזי לזכר החיילים האלמונים הנערך כיום בגן הנעדרים עתיד לעבור אליו.

█ טקס יום הזיכרון המרכזי

לאחר הקמתו של אולם הזיכרון אמור לעבור אליו טקס יום הזיכרון המרכזי מרחבת הטקסים בבית הקברות הצבאי בהר הרצל. ככל הנראה, לאחר העברתו של הטקס אל אולם הזיכרון, יורחב גן הנעדרים על שטחה של רחבת הטקסים המרכזים הישנה בבית הקברות הצבאי.

0
0



אודות הכותב

משה נעים

עורך אתר כאן ישראל ("כאן נעים") בלי מורא ובלי משוא פנים. עיתונאי מגיל 14. עובד כיום באינטרנט. בן 70, אב לעורך דין אלירן נעים. לר' אביב נעים ול-חלי כהן-נעים, סבא מאושר ל-7 נכדים; רפאל, דוד, אוריאן, מילה שרה, אריאל, עלמה ו-אביגיל. המוטו; "אילו לחיים הייתה מהדורה שנייה, הייתי מתקן בה את כל השגיאות...".

Add Comment

Click here to post a comment

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.

ארכיון כתבות ‘כאן ישראל’

ברכת ראש הממשלה נתניהו ליום העצמאות ה-75

הדלקת המשואות ופתיחת חגיגות יום העצמאות

דבר ראש הממשלה ביבי נתניהו

דילוג לתוכן