אנשי צוות האוויר, שהיו במסוק הקרב “קוברה”, הם אנשי מילואים ותיקים ◄ סיבת ההתרסקות מסוק קרב קוברה, אינה ידועה לפי שעה ◄ מפקד חיל-האוויר, הורה על הקמת ועדת חקירה חילית, ומערך מסוקי הקוברה, קורקע עד לבירור הנסיבות להתרסקות הלילה.
שני טייסי מסוק קרב מסוג קוברה של חיל האוויר נהרגו הלילה בתאונת אימונים בדרום הארץ
שני אנשי צוות-אוויר נהרגו הלילה (יום ג’, ל’ באדר תשע”ג, 12/03/2013), בהתרסקות מסוק קרב מסוג ’קוברה’ שהיה בטיסת אימון באזור שפלת יהודה בדרום הארץ. הודעה נמסרה למשפחות. מפקד חיל-האוויר, האלוף אמיר אשל, הגיע לזירת התרסקות מסוק הקוברה ליד העיר גדרה, שבה נהרגו שני טייסי המסוק, הורה על הקמת ועדת חקירה חילית, ומערך מסוקי הקוברה, קורקע עד לבירור הנסיבות להתרסקות – כך דיווח הבוקר, דובר צה”ל, ואתר חיל-האוויר.
נודע, כי סמוך לשעה 01:00, אבד הקשר עם המסוק, שהיה בדרכו מבסיס תל נוף ל’בסיס פלמחים’. עם אובדן הקשר, הוזנקו לאזור כוחות חיפוש והצלה נרחבים ובהם מסוקים, כלי טיס בלתי מאוישים וכוחות קרקעיים, אשר פתחו בחיפושים. היום לפנות בוקר (ג’), סמוך לשעה 05:15, אותרו שרידי המסוק, וגופות אנשי הצוות, וכן נאספו שברי המסוק לצורך תחקיר נסיבות האסון.
סיבת ההתרסקות לפי שעה אינה ידועה – אך התחקיר שמבצע כעת חיל האוויר, מתמקד בהיבט המבצעי והטכני כאחד. דובר צה”ל, מציין, כי ב’חיל האוויר’, מדגישים, כי אנשי צוות האוויר, שהיו במסוק הם אנשי מילואים ותיקים שהיו בטיסת אימונים שגרתית.
עקב אסון המסוק, נודע, כי שר הביטחון היוצא מר אהוד ברק, שהיה אמור לקיים את אירוע הפרידה ממנו הערב בבסיס חיל האוויר בפלמחים, נדחה בעקבות התרסקות מסוק הקוברה הלילה סמוך לבסיס, שבה נהרגו שני טייסים.
▼ מסוק ה”קוברה” – שותף מרכזי בפעילות המבצעית
ב-1974, בעקבות מלחמת יום הכיפורים, נזקק חיל-האוויר לתשובה כנגד שתי בעיות קשות: פעולה באזורים המוגנים בטילי נ”מ, ובלימת טורי שריון הנמצאים בתנועה. מסוקי-קרב, נראו כפתרון אפשרי לשתי הבעיות.
לחיל-האוויר, כבר היה ניסיון בהפעלת מסוקים חמושים, אך אלה היו מסוקי סער מוסבים, שלא זכו לשימוש מבצעי מלא. לאחר בחינת מספר מסוקים נמצא הקוברה, שהופעל בהצלחה בווייטנאם, כפתרון מתאים, והטייסים החלו בקורס הסבה עליו באחד מבסיסי הצבא האמריקאי. במקביל רכש חיל-האוויר מספר מסוקי AH-1G מעודפי חיל-הנחתים לבחינתם בארץ.
לאחר מכן, הוחלט בחיל-האוויר להקים יחידת ניסוי שמטרתה לבחון את התאמתו של מסוק הקוברה לחיל-האוויר הישראלי. בין השאר הוטלו על היחידה משימות בחינת ביצועי המסוק ופיתוח עקרונות הפעלתו המבצעית. באפריל 1975, נחתו בישראל ששת המסוקים הראשונים; “סוסי קרבות” ותיקים שהשתתפו ב’מלחמת וייטנאם’.
הם הגיעו מצוידים במקלע מיניגן בקוטר 7.62 מ”מ, מטול רימונים 40 מ”מ, בגחון, מקלע 20 מ”מ בשורש הכנף וכוורת רקטות 70 מ”מ הנישאת מתחת לכנפיים. ב-13 במאי 1975, המריאו מסוקי הצפע הישראליים לטיסת בכורה בשמי הארץ.
במהלך השנים, התרסקו 4 מסוקים מסוג קוברה. בספטמבר 1985, התרסק מסוק קוברה בכנרת והצוות חולץ בשלום.
● ב-18 במרץ 1987, נהרג מפקד טייסת “הקוברות הראשונה”, סא”ל ציון בר-אור, כאשר המסוק שלו נפל מגובה 300 רגל והתרסק, כתוצאה מתקלה טכנית. הטייס הקדמי, סא”ל יובל וגנר, נפצע קשה.
● ב-15 במרץ 2008, התרסק מסוק קוברה לתוך הים, במהלך טיסת אימונים מול חופי נתניה, כתוצאה מתקלה טכנית. טייסיו, תא”ל שמואל אלדר, מפקד בסיס פלמחים, וסג”מ אילן גור, נהרגו.
● ב-10 בספטמבר 2008, התרסק מסוק קוברה סמוך לקיבוץ גניגר, דקות ספורות לאחר המראתו מבסיס רמת-דוד. שני טייסי חיל-האוויר, יובל הולצמן, ושי דנור ז”ל, נהרגו.
● ב-26 ביולי 2010, הגיעו דיווחים על מסוק יסעור, שהקשר עמו אבד בעת אימון ברומניה. בפעם הראשונה בתולדות החיל, התרחשה תאונה קטלנית הרחק מהבית, וצוות המסוק, נספה; אל”ם דניאל שיפנבאור, סא”ל אבנר גולדמן, רס”ן יהל קשת, רס”ן ליאור שי, סרן ניר לקריף, רס”ר אורן כהן, והמשקיף הרומני קפטן שטפן קלאודיו דראגנה.
בשנים האחרונות, לקחו מסוקי הקוברה, חלק משמעותי בפעילות המבצעית השוטפת. טייסי הצפע, תרגלו שיתוף פעולה צמוד עם כוחות הקרקע במגוון אימונים. הם ליוו פעילות מבצעית של כוחות קרקע בשטחי הרשות הפלסטינית, ביצעו סיכולים ממוקדים של מחבלים ותקיפות של מבנים, במבצעי; “חומת מגן”, “קשת בענן”, ו”ימי תשובה”.
במבצעים; “עופרת יצוקה”, “עמוד ענן”, השתתפו בגיחות תקיפה רבות כנגד מוקדי טרור ברצועת עזה.
● המידע אודות ה”קוברה” מובא מתוך אתר חיל האוויר
Add Comment