עמק חפר

בימ”ש נעתר למועצת עמק חפר לצו נגד רה”מ ושר הדתות

0
0

הוציא צו ארעי המורה להימנע מביצוע כל פעולה מיוחדת ו/או או חריגה במועצה הדתית כפר הרא”ה – עמק חפר.
בימ
בימ”ש נעתר למועצת עמק חפר לצו נגד רה”מ ושר הדתות

שופט בית המשפט המחוזי בירושלים, בשבתו כבית משפט לעניינים מנהליים, משה סובל, נענה לבקשת מועצה אזורית עמק חפר והוציא צו ארעי המורה לראש הממשלה אהוד אולמרט השר הממונה על שירותי הדת יצחק כהן, הרשות הארצית לשירותי דת ומנכ”לה מאיר שפיגלר והממונים רפאל ברנז ודניאל אוחיון להימנע מביצוע כל פעולה מיוחדת ו/או או חריגה במועצה הדתית, לרבות פעולות הכרוכות בחיובים ו/או התחייבויות בפניות מיוחדות, חריגות ומהותיות, ולהימנע מלבצע כל פעולה שאינה פעולה הכרחית או שוטפת במועצה הדתית עד למתן החלטה אחרת.

עוד קבע השופט סובל, דיון בעתירה ל-21.11.2006.

בעתירתה, טענה המועצה האזורית כי מינוים של מר ברנז ומר אוחיון, כממונים על המועצה הדתית, הינו מינוי פוליטי מובהק שנעשה במחטף, בניגוד גמור להוראות הדין, החלטת ממשלה והנחיות היועץ המשפטי לממשלה ומבלי שנערך כל הליך של תיאום, הסכמה או התייעצות עם המועצה האזורית כמתחייב.

עוד טענה המועצה האזורית עמק חפר, כי בחירת הממונים, מעלה בעיות מהותיות קשות באשר למידת התאמתם וליכולתם לבצע את תפקידם כראוי ולנהל את המועצה הדתית, כפי שזו נוהלה עד עתה. דבר שיביא, בין היתר, גם לפגיעה אנושה במועצה הדתית ובמערכת היחסים המיוחדת שנרקמה בינה לבין המועצה האזורית ותושביה.

ובמה דברים אמורים. היות ולא נערך הליך בחירות במועצה הדתית, הרי שבהתאם להוראות חוק שירותי הדת היהודיים , התשל”א – 1971 היה על ראש הממשלה ועל הרשות הארצית לשרותי דת, למנות ממונים על המועצה הדתית אשר להם ינתנו כל הסמכויות והחובות של המועצה הדתית.

וכך, כעבור זמן המתנה של למעלה משנתיים מיום שפוזרה המועצה הדתית, פנתה הרשות הארצית לשרותי דת לראש המועצה האזורית דאז, מר נחום איצקוביץ’ והודיעה לו על כוונתה למנות ממונים למועצה הדתית. כמו כן, נתבקש מר איצקוביץ’ להעביר רשימת מועמדים ראויים מטעם המועצה האזורית לשמש כממונים על המועצה הדתית.

בהתאם לכך, ביום 22.3.2006, השיבה המועצה האזורית לדרישת הרשות והעבירה המלצתה למינוי ממונים במועצה הדתית, שנבחרו לשם כך על ידי הנהלת המועצה האזורית. לפניה זו צירפה המועצה האזורית שאלונים רשמיים שהועברו לידיה ממשרד ראש ההמשלה ומולאו על ידי מועמדיה לתפקיד, כנדרש וכמתחייב על פי החלטת הממשלה ועל פי הנחיות היועץ המשפטי לממשלה.

תזכורת למכתב המועצה האזורית מיום 22.3.2006 נשלחה לעו”ד שפיגלר ביום 10.5.2006.

מאחר ומכתבים אלו לא נענו, פנתה המועצה האזורית בשלישית, ביום 29.5.2006, לשר יצחק כהן, שבינתיים מונה לשר הממונה על שירותי הדת במשרד ראש הממשלה והמליצה, בשלישית, בפניו על שני מועמדיה לתפקיד ממונים במועצה הדתית שבתחומה.

הלכה למעשה, העותרת כלל לא זכתה להתייחסות כלשהי לשלוש פניותיה כאמור ולפיכך סברה, כי אך מדובר בסחבת בירוקרטית גרידא.

ביום 11.9.2006 נודע ליועצה המשפטי של המועצה האזורית באורח מקרי בהחלט דבר מינוים של מר ברנז ומר אוחיון. כשפנה למועצה האזורית לבירור הנושא, לא הבינה המועצה האזורית במה הדברים אמורים שכן אינה מכירה כלל את עניין המינוי ואף גורם לא פנה אליה בעניין.

מכאן, ברור לכל עד כמה הופתעו ונדהמו במועצת עמק חפר לנוכח דבר פרסום המינוי של מר ברנז ומר אוחיון כממונים על המועצה הדתית. מעשה המינוי נעשה ללא ידיעתה, ללא הסכמתה ומבלי שנערך כל הליך של התייעצות עימה ואף חמור מכך, תוך התעלמות בוטה מהמלצותיה ופניותיה החוזרות ונשנות.

מצב דברים חמור זה מוליך למסקנה אחת וברורה כי המינויים נעשו מלכתחילה בצורה פסולה ובמחטף, כשכל מטרתם להשיג הישגים פוליטיים של מקבלי ההחלטות ברשות הארצית לשרותי דת. שאם לא כן, לא היו צריכים הרשות והעומדים בראשה, להסתיר את דבר המינוי מעיני ומידיעת המועצה.

בחינה שערכה המועצה האזורית העלתה בעיות מהותיות וקשות ביותר באשר לשאלת התאמתם של מר ברנז ומר אוחיון כממונים על המועצה הדתית.

כך למשל, מר ברנז אשר מונה כממונה בעל סמכות הכרעה ומשכך הינו בעל זכאות לשכר חודשי שוטף בעבור תפקידו, מונה לפני כן (ביום 23.8.2006), במקביל ובנוסף, כסגן ראש עיריית בת ים, תפקיד המזכה אותו בשכר חודשי שוטף נוסף! כמו כן, מר ברנז הינו חבר מועצת העיר בת ים, מטעם מפלגת ש”ס ועומד בראש הסיעה. לטענת המועצה, מצב דברים זה, כשלעצמו, פוסל את כשירותו לשמש כממונה במועצה הדתית לא כל שכן כממונה בעל סמכות הכרעה, וזאת לאור הזיקה הפוליטית הקיימת בינו לבין השר הממונה על שירותי הדת, המשתייך אף הוא למפלגת ש”ס.

יתרה מכך. עולה שאלה קשה אף ביחס לכישוריו הניהוליים של מר ברנז נוכח תפקודו כראש המועצה הדתית בעיר בת ים, באשר לתפקיד זה ייחסה הרשות משקל רב עת בחנה את מידת התאמתו לתפקיד הממונה.

למיטב ידיעתה של המועצה האזורית, לכל אורך כהונתו של מר ברנז כראש מועצה דתית בעיר בת ים, מצבה הכספי של המועצה הדתית בת ים היה והינו בכי רע.

למועצה הדתית בת ים קשיים כלכליים, קשים ביותר, גירעונות כספיים ניכרים ומשכורות העובדים אינן משולמות באופן תדיר. בהקשר זה יצוין, כי למיטב ידיעת העותרת, דו”ח מבקר עיריית בת ים, המונח בפני ראש העיר בת ים, מעלה טענות קשות באשר לדרך ניהולה והתנהלותה של המועצה הדתית בת ים ושל מר ברנז כמי שעמד בראשה של המועצה הדתית בת ים בזמנים הרלבנטיים.

באשר לממונה השני, מר דניאל אוחיון, טוענת העותרת בעתירתה, כי למיטב ידיעתה משמש מר אוחיון כמנהל המוסד החינוכי “ישיבת אדרת” – ישיבה תיכונית. היותו מנהל, במשרה מלאה, מעלה תהייה בדבר יכולתו של מר אוחיון לשמש כממונה על המועצה הדתית, תפקיד משמעותי בפני עצמו, בנוסף לתפקידו התובעני כמנהל מוסד חינוכי.

עוד יצוין, כי שני הממונים, מר ברנז ומר אוחיון, מתגוררים בעיר בת ים, הנמצאת במרחק של למעלה משעה נסיעה (במקרה הטוב), מכפר הרא”ה, שם נמצאים משרדי המועצה הדתית. נתון בעייתי המעלה שאלה קשה ביותר באשר ליכולתם של הממונים להשקיע את זמנם ומרצם לתפקידם במועצה הדתית, כנדרש וכמתחייב על פי החלטת הממשלה ועל פי הנחיות היועץ המשפטי לממשלה.

עוד טוענים בעמק חפר, כי ביחס להליך המינוי, חלה ומחייבת הנחיית היועץ המשפטי לממשלה באשר ל”בדיקת מינויים על ידי היועצים המשפטיים למשרדי הממשלה”. בהתאם לנ”ל, על הייעוץ המשפטי של המשרד לבחון בנוסף למידת התאמתם של המועמדים מבחינה מקצועית גם את התאמתם של הממונים לאופייה של המועצה הדתית.

מפילוח תוצאות ההצבעה בבחירות הארציות שנערכו בשנים 2003 ו- 2006, עולה כי היקף התמיכה ושיעור ההצבעה במפלגת ש”ס ולזרם הדתי אותו היא מייצגת ביישובים שבתחומי המועצה האזורית עמק חפר, היה נמוך משמעותית מהיקף המנדטים הארצי לה זכתה המפלגה ועמד על כ-1.5%.

לכן, עולה השאלה בדבר התאמתם של הממונים לאופייה המיוחד של המועצה הדתית בעמק חפר, וליכולתם של הממונים להבין ולשמור על האופי הייחודי של המועצה הדתית ועל השירותים המוענקים כיום לתושבי המועצה האזורית, לרבות תושבי הקיבוצים, המושבים והיישובים הרבים שבתחומי המועצה האזורית.

מה גם שכ-98% מתושבי היישובים שבתחומי המועצה האזורית, המקבלים את שירותי הדת מאת המועצה הדתית, אינם משתייכים ואינם מזדהים עם הזרם הדתי אותו מייצג המינוי נשוא העתירה דנן.

נוכח הנסיבות החמורות שהוצגו, ביקשה מועצת עמק חפר מבית המשפט, את ביטולם המיידי של המינויים. כמו כן, ביקשה המועצה האזורית צו ביניים שיורה להקפיא לאלתר את המינויים ולהפסיק כל פעילות הנערכת להכנסתם לתפקידם במועצה הדתית, לחלופין, ביקשה המועצה צו שיורה למר ברנז ומר אוחיון להימנע מביצוע כל פעולה מיוחדת ו/או חריגה במועצה הדתית לרבות פעולות הכרוכות בחיובים או התחייבויות כספיות מיוחדות, חריגות ומהותיות.

העתירה הוגשה ע”י משרד עורכי דין ולדמן, סומך.

0
0



אודות הכותב

כתב כאן ישראל

כתב כאן ישראל | כאן נעים, הוא חבר מערכת ו/או מידע שהובא / נשלח על ידי פרטיים ואו מוסדות ואו על ידי כותב שבחר להישאר בעילום שם ונבדק לפני פרסומו על ידי מערכת האתר. פניות בדואר האלקטרוני אל כתב אתר כאן נעים: kanisrael2018@gmail.com

Add Comment

Click here to post a comment

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.

ארכיון כתבות ‘כאן ישראל’

ברכת ראש הממשלה נתניהו ליום העצמאות ה-75

הדלקת המשואות ופתיחת חגיגות יום העצמאות

דבר ראש הממשלה ביבי נתניהו

דילוג לתוכן