רכב | אוטו | דו גלגלי

רוב הציבור הערבי בישראל לא מושיב את ילדיו בכיסאות בטיחות

0
0

מחקר חדש באוניברסיטת חיפה שבדק את מידת השימוש במושבי בטיחות במגזר הערבי, מעלה כי 50% מהנשאלים לא משתמשים בו מסיבות כמו עצלות או קוצר זמן. הנהגים מהמגזר הערבי היוו 16% מהנהגים המעורבים בכלל התאונות ו-26% מהנהגים המעורבים בתאונות קשות וקטלניות.
רוב הציבור הערבי בישראל לא מושיב את ילדיו בכיסאות בטיחות
60% אמרו, כי הם מוותרים לילד שלא מוכן שיחגרו אותו בחגורת בטיחות

רק 25% מהילדים עד גיל שמונה במגזר הערבי מוסעים ברכב כשהם חגורים או ישובים במושב בטיחות, כפי שמחייב החוק – כך אמרה סמירה עוביד מבית הספר לבריאות הציבור באוניברסיטת חיפה שבדקה במחקר חדש את מידת השימוש במושבי בטיחות במגזר הערבי. לדבריה, הנתונים חמורים עוד יותר בקרב קבוצת הגיל 3-8, שכן רק 16% מבני קבוצת גיל זו יושבים במושב הגבהה או בכסא בטיחות בעת הנסיעה.

המחקר שהתבצע בהנחייתן של ד”ר אורנה בראון-אפל וד”ר מיכל חמו-לוטם כלל 300 נהגים שהסיעו ילדים בגילאי 0-8, מהגליל.

החוקרת ערכה תצפיות על מכוניותיהם וראיינה אותם באמצעות שאלון שכלל שאלות על הרגלי הסעת הילדים, הידע על החוק וכן מספר משתנים סוציו-דמוגרפים.

“רק 9% מהנשאלים הצליחו להשיב נכונה על שמונה השאלות בשאלון שנגעו לדרישות החוק בנוגע להסעת הילד ברכב”. ציינה החוקרת סמירה עוביד. רוב הנשאלים, ציינו שמקורות הידע שלהם בנושא היו התקשורת ורק 3% קיבלו את הידע מגורמים מקצועיים ומוסמכים כמו אחות או רופא.

“הדבר מעיד על חוסר מודעות לחוק ולחשיבות הנושא ועל כך שמערכת ההסברה לוקה בחסר”, אמרה עוביד.

רק 3% קיבלו את הידע מגורמים מקצועיים

ממצא נוסף שעלה מהמחקר ושיקף את חוסר המודעות לסכנות שבאי חגירה בעת נסיעה הוא שרק 17% מהנהגים עצמם היו חגורים.

“סביר להניח שאם הנהג לא טורח לחגור את עצמו הוא לא יחגור את ילדיו”, ציינה עוביד.

63% מהמשיבים הצהירו שאם המשטרה הייתה אוכפת יותר את החוק זה היה גורם להם לחגור יותר. ממצא זה, מדגיש את הצורך ביתר אכיפה מצד רשויות החוק. 58% מהנשאלים ציינו, כי רמת הכנסתם והמצב הכלכלי שלהם הם הסיבה לאי קניית מושבי בטיחות.

מחצית מהנשאלים ציינו שאם המושבים היו ניתנים בחינם, זולים יותר או שאפשר היה לשכור אותם, הם היו רוכשים או שוכרים מושב. “התוצאות מעידות על כך שאפשור ונגישות המושבים יכולים במידה רבה להביא ליותר שימוש במושבי בטיחות”, אמרה החוקרת סמירה עוביד.

50% מהנשאלים ציינו שלאחר שרכשו כיסא בטיחות הם לא משתמשים בו מסיבות כמו עצלות או קוצר זמן. 60% אמרו, כי הם מוותרים לילד שלא מוכן שיחגרו אותו או שמנסים לשכנע אותו ובאם הוא מסרב הם מוותרים ורק 12% אמרו, כי הם חוגרים את הילד גם שהוא מסרב.

“בסקרים של הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים נמצא כי הנהגים מהמגזר הערבי היוו 16% מהנהגים המעורבים בכלל התאונות ו-26% מהנהגים המעורבים בתאונות קשות וקטלניות” – אמרה עוביד והדגישה, כי אחד מהגורמים העיקריים שנמצאו קשורים לממצאים אלה היו אי שימוש באמצעי ריסון לנוסעים ברכב ילדים ומבוגרים.

“יש צורך בהגדלת המודעות לנושא ובפיתוח תכנית בטיחות מקיפה שתשלב את נושא האכיפה, אמצעי הסברה ותכנית חינוך לטווח ארוך” המליצה עוביד.

0
0



אודות הכותב

כתב כאן ישראל

כתב כאן ישראל | כאן נעים, הוא חבר מערכת ו/או מידע שהובא / נשלח על ידי פרטיים ואו מוסדות ואו על ידי כותב שבחר להישאר בעילום שם ונבדק לפני פרסומו על ידי מערכת האתר. פניות בדואר האלקטרוני אל כתב אתר כאן נעים: kanisrael2018@gmail.com

Add Comment

Click here to post a comment

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.

ארכיון כתבות ‘כאן ישראל’

ברכת ראש הממשלה נתניהו ליום העצמאות ה-75

הדלקת המשואות ופתיחת חגיגות יום העצמאות

דבר ראש הממשלה ביבי נתניהו

דילוג לתוכן