תיאטרון | הצגות

נתניה; ההצגה של שמוליק הספרי בנתניה

0
0

הקאמרי מציג: הצגת בכורה ארצית בהיכל התרבות נתניה 4.12.05 – 10.12.05 של ההצגה “נתניה” מאת שמואל הספרי ובבימויו
נתניה; ההצגה של שמוליק הספרי בנתניה
צוות שחקני המחזה “נתניה” בהרכב מלא

שמואל הספרי, המחזאי שעומד מאחורי ההצלחות האחרונות: “הרב קמע”, “אשה, בעל, בית”, “מילאנו” ואחרות. במחזה חדש המתרחש בבית אבות בעיר נתניה, שהרבה יותר משתלם להפוך אותו לנדל”ן. אבל איך לפנות אותו מהדיירים הקשישים שנותרו בו? אולי בנשף ריקודים מתיש שיחיש את מותם? דייר חדש המגיע במפתיע, סוחף את הזקנים למערבולת של קנאה ויצרים, המזרימה כוחות וחיים חדשים בעורקיהם ומעקבת את ביצוע תכניתו של בעל המקום.

בבית האבות מתנהל מאבק מרתק, מרגש שופע הומור בין אדם לנדל”ן, בין הותיקים המנסים לשרוד לבין הדור הצעיר החולם על רווח מהיר.

מביקורת מנהל התוכן של היכל התרבות; בכפל השמות “נתניה” “נתניהו” טמון המסר העיקרי של מחזהו החדש של שמוליק הספרי המבוסס על הביוגרפיה האישית שלו כמו גם הביוגרפיה הלאומית העכשווית.

הספרי כתב את המחזה בעקבות שני אירועים ביוגרפיים ואקטואליים בחייו:

האירוע הראשון קשור לכך שדודתו היתה מאושפזת בבית האבות הישן ליד הים והוא זוכר את הנסיעות התכופות והתרשמותו העזה מחוויות דודתו כמו גם של שאר ותיקי היישוב אשר שוכנו שם בדרכם האחרונה.

האירוע השני קשור לאירועי שנת 1996 אז פרצה שמועה, כי עומדת להתרחש בחופי נתניה נחיתת עבמי”ם מה שהוביל רבים בארץ להציץ את חופי נתניה על מנת לחזות כל יום בכוכבים. שני אלה הובילו את הספרי לכתוב את המחזה “נתניה”.

אורי אגוזי כותב לעיתון 60+, כי ההצגה הייתה אמורה לעלות בשנת 1998. שבע שנים חלפו והמחזה לא הגיע לקרשי הבמה.

רבקה מיכאלי, במחזה “נתניה”.

שמואל הספרי, חשש שהיא תאבד מהאקטואליה שלה. התברר שהעלילה לא רק שלא איבדה אקטואליות – היא נעשתה יותר רלוונטית מתמיד. המסר שבמחזה לא רק שלא התיישן – אלא הפך חד יותר, על רקע המציאות שלנו.

הספרי מבקש לבדוק האם השתנה סדר העדיפויות הלאומי והחברתי? בית האבות הוא הזירה למאבק בין כרישי נדל”ן מול וותיקי הישוב. האם ראוי לזרוק את וותיקי הישוב לטובת הדורסנות של בעלי ההון?

כאשר המערך החברתי מתמוטט, הקרע בעם מתרחב, הערכים קורסים, עולה השאלה: האם מי שלא עושה כסף לא שווה כסף? הסיטואציה המתרחשת בבית האבות העומד בפני סגירה, מאפשרת להספרי ליצור שלל של דמויות ולהעביר דרכן מסרים חברתיים.

הספרי אינו בורח מאמירות חברתיות. ההפך הוא הנכון. הוא מחפש סיטואציות מקוממות כדי להתנגש בהן חזיתית.

האם באמת מי שלא עושה כסף לא שווה כסף? שמואל הספרי: “האמת היא שלא מעט אשמה יש גם בציבור הקשישים עצמו. אחרי הכול, זהו ציבור עם כוח כלכלי אדיר, שיכול לנצל אותו כדי להיטיב את מצבו. זהו ציבור שצבר כסף בחייו ויכול להרשות לעצמו לגור בתנאים יותר טובים מהדודה שלי מנתניה”.

השחקנים חנה אזולאי-הספרי ואורי גבריאל

אנשים קשישים גרים היום בבתי דיור מוגן מפוארים, שעבור יחידת דיור בהם משלמים מאות אלפי דולרים. אנשים קשישים צורכים שירותים, מניידים השקעות, מעבירים קרנות פנסיה ויש להם מה לומר על הכלכלה. בניגוד לדעה הרווחת – זהו ציבור שבהחלט שווה כסף!”.

ולסיום, נקודה למחשבה. הספרי אמר, כי שם המחזה “נתניה” גם מזכיר את “נתניהו” אבי הגישה הכלכלית החדשה אשר פורטת את נכסי המדינה, במקרה זה גם הרוחניים, מבסיסם הערכי לדולרי. האם עוד קצת כסף שווה את איבוד המקור? הספרי משאיר לכם לעשות לבד את חשבון הנפש הזה.

שמואל הספרי יצר מחזה אנרכיסטי, מרגש ושופע הומור. תצחקו כמו שלא בכיתם מעולם.

“נתניה” מאת שמוליק הספרי ובבימויו. משתתפים; חנה אזולאי-הספרי, יוסי גרבר, אלברט כהן, טל מוסרי, רבקה מיכאלי, רוזינה מבוס.

היכל התרבות בנתניה, הנחה מיוחדת לרגל הפרמיירה 50% הנחה במחיר 70 ₪ (במקום 140 ₪). כרטיסים בקופות; 09-8308811

0
0



אודות הכותב

כתב כאן ישראל

כתב כאן ישראל | כאן נעים, הוא חבר מערכת ו/או מידע שהובא / נשלח על ידי פרטיים ואו מוסדות ואו על ידי כותב שבחר להישאר בעילום שם ונבדק לפני פרסומו על ידי מערכת האתר. פניות בדואר האלקטרוני אל כתב אתר כאן נעים: kanisrael2018@gmail.com

Add Comment

Click here to post a comment

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.

ארכיון כתבות ‘כאן ישראל’

ברכת ראש הממשלה נתניהו ליום העצמאות ה-75

הדלקת המשואות ופתיחת חגיגות יום העצמאות

דבר ראש הממשלה ביבי נתניהו

דילוג לתוכן