מאזני הצדק צרכנות

רשות ההגבלים, חקרה, השופט שם קץ לקרטל מדי המים

בית המשפט המחוזי בי-ם בראשות כב' השופט עודד שחם, הרשיע את חברות מדי המים בביצוע עבירות על חוק ההגבלים העסקיים; "החברות הציגו מצגים כוזבים בפני העיריות ותאגידי המים לפיהם, לכאורה, מתקיימת ביניהן תחרות כאשר בפועל סוכם בין החברות עוד בטרם המכרז מי תהיה החברה אשר תגיש את ההצעה הזוכה. החברות אף תיאמו ביניהן העלאת המחירים בשוק כך שהמחירים בהן רוכשות הרשויות המקומיות את מדי המים יהיו גבוהים יותר".
0
0
כבוד השופט עודד שחם בבית המשפט המחוזי בירושלים הרשיע את חברות מדי המים בביצוע עבירות על חוק ההגבלים העסקיים | עיבוד: שולי סונגו ©
כבוד השופט עודד שחם בבית המשפט המחוזי בירושלים הרשיע את חברות מדי המים בביצוע עבירות על חוק ההגבלים העסקיים | עיבוד: שולי סונגו ©

“ושאבתם מים בששון ממעייני הישועה. מים, מים, מים מים הוי מים בששון. מים, מים, מים, מים, הוי מים בששון” – את מילות השיר השמח והאופטימי הזה, התקשו צרכני מים רבים בישראל לשיר לאחר שכידוע זה זמן רב, כי מנהלי חברות מדי המים, תיאמו ביניהם מכרזים של רשויות מקומיות ותאגידי מים לרכישת מדי מים, כרגיל את המחיר שילמו הצרכנים מכיסם – החליט היום (ראשון, ד’ באייר התשע”ז) כבוד השופט עודד שחם מבית המשפט המחוזי בירושלים להשים קץ ל”חגיגת ההכנסות של ‘חברות מדי המים’ ומנהליהן בשורה ארוכה של ‘הסדרים כובלים’ (חלוקת שוק ותיאומי מכרזים) וזאת בעקבות חקירה עקשנית של ‘רשות ההגבלים העסקיים’ שהחלה כבר בשנת 2009.

 ■ רוצים עוד עדכונים? הצטרפו לכאן נעים’ בפייסבוק’ או בטוויטר‘.

דוברת ‘רשות ההגבלים העסקיים‘ הגב’ סיוון כרמון, מסרה לפורטל ’’כאן נעים’  | kan-naim | אתר האינטרנט של כל המדינה, כי; החברות ומנהליהן, הורשעו בכך שבין השנים; 2004 לשנת 2009, תיאמו כ-20 מכרזים שונים שנערכו על ידי רשויות מקומיות ו-תאגידי מים.

המכרזים שתואמו היו מכרזים לרכישה, שיפוץ והסבה של מדי מים. כתב האישום, פרס יריעה רחבה של תיאומים וכלל רשימה ארוכה של אישומים בגין פרשות שונות של תיאום מכרזים. במסגרת הכרעת הדין של בית המשפט המחוזי בירושלים הורשעו חברות “ארד” ו”ארם” (מ’קבוצת ארד‘) וכן חברות “מדי ורד” ו”מד רימונים“.

כמו כן, הורשעו מנהליהן של חברות אלה בגין מעורבותם בתיאום ה-מכרזים. בית המשפט, זיכה את הנאשמים בשניים מתוך 21 האישומים. (תיאום מכרז בעיר אשקלון, והפרת תנאי מיזוג). הכרעת הדין, קובעת, כי, החברות הציגו מצגים כוזבים בפני העיריות ותאגידי המים לפיהם, לכאורה, מתקיימת ביניהן תחרות כאשר בפועל, למעשה, סוכם בין החברות עוד בטרם המכרז מי תהיה החברה אשר תגיש את ההצעה הזוכה.

█ החברות הציגו מצגים כוזבים בפני העיריות ותאגידי המים

זאת ועוד; החברות אף תיאמו ביניהן העלאת המחירים בשוק, כך שהמחירים בהן רוכשות הרשויות המקומיות את מדי המים, יהיו גבוהים יותר. על פי החוק, צרכני המים במדינת ישראל (ביתיים ועסקיים) מחויבים על פי כמות צריכת המים שנמדדת באמצעות מד מים.

את מדי המים רוכשים ומתקינים הרשויות המקומיות ותאגידי המים. רכישת מדי המים והטיפול בהם נעשה באמצעות מכרזים אחת למספר שנים.  משמעותו של התיאום הוא העלאת מחירי מדי המים ושיפוצם ובעקבות זאת העלאת מחירי המים לצרכנים בישראל.

האישום המוקדם ביותר קובע שמנהלי ‘חברות מדי המים’ הגיעו להסכמה בשנת 2004, לפיהן הן יחלקו ביניהם את כלל שוק מדי המים בישראל. האישומים המאוחרים הם משנת 2009, כאשר מנהלי חברות מדי המים, תיאמו ביניהם מכרזים של רשויות מקומיות ותאגידי מים לרכישת מדי מים.

דוברת ‘רשות ההגבלים העסקיים‘ הגב’ סיוון כרמון, מוסיפה, כי כתבי האישום, הוגשו כבר בדצמבר 2011, לאחר שהקרטל, נחשף במסגרת חקירה מקיפה של מחלקת החקירות של ‘רשות ההגבלים העסקיים‘ אשר החלה כבר בשנת 2009. עקב היקפם הכספי של התיאומים והשיטתיות בה הם נעשו, החברות ומנהליהן הורשעו גם בעבירות של קבלת דבר במרמה. הרשעות אלה, אינן ההרשעות הראשונות בפרשה.

בשנים האחרונות, הורשעו במסגרת עסקאות טיעון בנימין בר יהודה ו-שלומית אור (מנהלי חברת מד תקין) ו-גבי ינקוביץ (מנהל קבוצת ארד). כמו כן, הורשע עורך דין אשר סייע לאחד מתיאומי המכרזים. את ‘רשות ההגבלים העסקיים‘ מייצגים בתיק עורכי הדין; תומר דגני חנית, אבי גרוסמן, אסנת שלזינגר ו-הילה כהן.

0
0



אודות הכותב

משה נעים

עורך אתר כאן ישראל ("כאן נעים") בלי מורא ובלי משוא פנים. עיתונאי מגיל 14. עובד כיום באינטרנט. בן 70, אב לעורך דין אלירן נעים. לר' אביב נעים ול-חלי כהן-נעים, סבא מאושר ל-7 נכדים; רפאל, דוד, אוריאן, מילה שרה, אריאל, עלמה ו-אביגיל. המוטו; "אילו לחיים הייתה מהדורה שנייה, הייתי מתקן בה את כל השגיאות...".

Add Comment

Click here to post a comment

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.

ארכיון כתבות ‘כאן ישראל’

ברכת ראש הממשלה נתניהו ליום העצמאות ה-75

הדלקת המשואות ופתיחת חגיגות יום העצמאות

דבר ראש הממשלה ביבי נתניהו

דילוג לתוכן