חינוך

שר החינוך, בנט: השיק ועדת ביטון להעצמת מורשת יהדות המזרח וספרד

"עם אחד זה כל הסיפור" – ועדת ביטון להעצמת מורשת יהדות המזרח וספרד במערכת החינוך, תבחן את העמקת מקומם של תכנים אשר עוסקים בעולם התרבות וההיסטוריה של קהילות המזרח וספרד במערכת החינוך. הועדה תגבש המלצות בספרות, היסטוריה, חקר ופיוט, הגות, אקדמיה, מחקר, טיולים והעשרה ◄ הציבור מוזמן לקחת חלק פעיל ב"ועדת ביטון" ולהציע רעיונות לשילוב נושא קהילות יהדות המזרח במערכת החינוך.
0
0
שר החינוך, בנט, לא רק מבטיח: השיק ועדת ביטון להעצמת מורשת יהדות המזרח וספרד | עיבוד צילום: שולי סונגו
ארז ביטון ונפתלי בנט

שר החינוך מר נפתלי בנט, לא רק מבטיח. הוא גם מקיים. היום השיק (רביעי, כב’ אדר תשע’ו) את “עם אחד זה כל הסיפור” ’ועדת ביטון להעצמת מורשת יהדות המזרח וספרד במערכת החינוך’ בראשותו של זוכה פרס ישראל בספרות, המשורר ארז ביטון. הועדה, כידוע, תבחן, בכל שלבי הגיל את העמקת שילובם של תכנים אודות חייהם של קהילות יהדות המזרח וספרד, מתוך רצון לחשוף את תלמידי ישראל לעושר התרבותי, החברתי וההיסטורי של קהילות אלו. בתוך שלושה חודשים תגיש הועדה אל שר החינוך את ההמלצות ליישום.

■ רוצים עוד עדכונים? הצטרפו ל’כאן נעים’ ב’פייסבוק’ או ב’טוויטר’.

באירוע ההשקה, השתתפו מנכ”לית משרד החינוך,הגב’ מיכל כהן וחברי ועדת ביטון: פרופ’ אהרון ממן, ד”ר אושרה אלפסי, גב’ דינה דרורי, ד”ר יהודה מימרן, פרופ’ משה עמאר, ומרכזת הועדה (ונציגת משרד החינוך) גב’ זהבה שמש.

כמו כן “השולחן העגול” כלל נציגי ציבור ואנשי רוח, בהם; מר סם בן שטרית, הגב’ מרים פרץ, מר קובי אוז, הגב’ אתי אנקרי, מר מאור זגורי, מר שלמה בר, ד”ר מאיר בוזגלו, פרופ’ חביבה פדייה, הרב חיים סבתו, הגב’ לבנה זמיר, העיתונאית הגב’ מירב בטיטו, העיתונאי מר אבישי בן חיים ועוד.

שר החינוך ח”כ נפתלי בנט, אמר, כי; “היום התחלנו ב’מהפכת מורשת יהודי המזרח במערכת החינוך’, זה אחד התפקידים הכי מרגשים שהיו לי מאז כניסתי לתפקיד. אנחנו מחזירים היום לנוער שלנו חצי סיפור שאבד לנו בדרך. את סיפורי המעברות, את סיפורי הגבורה של האימהות, היציאה מן החומות, ואת אבות הציונות שבאו מאירופה ואבל גם מתוניסיה.

אנחנו לא יכולים לגדל דור שמכיר רק חצי ממורשתו, ואנחנו לא יכולים לחנך נוער ל”ואהבת לרעך כמוך” כאשר הנערים לא מכירים את “רעך” שמהווה לפחות חצי מהכיתה שלהם.

השר בנט, הוסיף ואמר, כי; “אנחנו מזמינים את אזרחי ישראל לקחת חלק ב”וועדת ביטון”, לשלוח אלינו סיפורים והצעות ולהיות חלק מקביעת התכנים של הדור הבא שלנו. אני מודה לחתן פרס ישראל המשורר ארז ביטון, שנרתם למשימה ומיד כשקראנו לו אמר; “הנני”. פתחנו את שנת הלימודים הקודמת בסימן צמצום הכיתות בישראל, ואת שנת הלימודים הבאה נפתח בסימן הרחבת המורשת הישראלית בכיתות אלה. קדימה – לעבודה”. סיכם שר החינוך ח”כ בנט.

יו”ר “עם אחד זה כל הסיפור” – של ועדת ביטון להעצמת מורשת יהדות המזרח וספרד במערכת החינוך” המשורר ו-חתן פרס ישראל לספרות, מר ארז ביטון, אמר בטקס ההשקה, כי; “כששר החינוך, פנה אליי, מיד הרגשתי תקווה וציפייה שמלווה רבים מיהדות המזרח.

אני עצמי נתתי ביטוי לקשיים של שנות העלייה בשירה שלי, ובעבודות שלי. יהדות המזרח לא צריכה להתבייש, הציונות הייתה טבועה בה מבטן ולידה. אנחנו כעת רוצים שהתרומה שלנו תהייה ניכרת גם בתכנית הלימודים, שגם התרומה שלנו לציונות תישמע ותילמד”. אמר המשורר וחתן פרס ישראל, מר ביטון.

█ עבודת הועדה;

“ועדת ביטון” תכלול תתי ועדות, כשכל תת ועדה תמפה את הנושאים הקיימים בתחום, תבחן אותם ותציע כיצד להעמיקן ולהרחיבן על פי הנדרש. העבודה תעשה בשיתוף המפמ”רים, וועדות המקצוע, אנשי מינהל חברה ונוער, ועוד.

תתי הועדות, יציגו בסופו של תהליך תכנית אשר תרכז המלצות יישומיות שיוגשו אל שר החינוך. ההמלצות יתייחסו לתכניות הלימוד, תכניות העשרה, פעילות תנועות הנוער, טיולים, סביבה דיגיטלית ועוד.

<!–ConcreteEmpowermentCommissionOrientalJewishHeritageAndTheSpanishEducationSystem_Tab02-03-16_01.htm–>■ פרופ’ אהרון ממן; “חיזוק קהילות יהדות המזרח זו מטרה לאומית ולא סקטוריאלית – עם אחד זה כל הסיפור – בתי הספר פותחים כעת חלון הזדמנויות וחשוב מאוד שהתלמידים יכירו את כלל מגוון התרבויות בישראל”.

■ מאור זגורי; “את התכנים על יהדות המזרח צריך להכניס גם לספרי הילדים ולא רק לספרי הלימוד. אני יודע לדקלם את היסטוריית יהדות אירופה ואני לא יודע מספיק על ההיסטוריה של סבא וסבתא שלי. עכשיו שהם כבר לא בחיים אני צריך לאסוף עדויות כיוון שמעולם לא הכרתי את הסיפורים שלהם”.

■ סם בן שטרית; “תודה לשר החינוך על היוזמה הברוכה והחשובה. כבר לפני עשרות שנים אמרנו שלא תהיה תקומה אלא אם תהיה תרבות אחת שתמזג את כלל המורשת התרבותית הישראלית, הפסיפס העשיר של כולנו. אני מציע שתוטל על התלמידים משימה לראיין, לפגוש ולשוחח עם האנשים שהקימו את המדינה וללמוד את סיפורם האישי וסיפורה של הקהילה כולה.

■ מרים פרץ; “אנחנו רוצים שהנוער שלנו יהיה גאה ברקע שלו, אנחנו רוצים שהם ילמדו דרך הרגליים, שיגיעו לאופקים ולדימונה וישמעו את הסיפורים על המעברות, ואת הסיפורים על העלייה של יהדות המזרח. כמו שהילדים יודעים אנגלית אני רוצה שהם ישמעו גם מרוקאית, שיפגשו את האנשים, ידברו איתם ויכתבו את הסיפורים שלהם, שכל תלמיד יבחר את הסיפור הרלוונטי לחייו, ולמשפחתו”.

■ קובי אוז; אני מאושר להיות פה, יש לנו אחריות גדולה לחבר את הנוער למורשת. להנכיח את הגעגוע. אנחנו מגישים לנוער מדינה רבע אפויה, וצריכים לתת להם אחריות לכתוב את המשך הסיפור, הסיפור של כולנו”.

■ אתי אנקרי; “אני עומדת להוציא אלבום יהודי-טוניסאי, זה השיקום האישי שלי. ועדת ביטון זה שיקום של עם ישראל”.

שר החינוך מר נפתלי בנט עם המשורר מר ארז ביטון ב’וועדת ביטון להעצמת מורשת יהדות המזרח וספרד’ | צילום: דוברת משרד החינוך | צילום: דוברת משרד החינוך | עיבוד: שולי סונגו ©

ממשרדי הדוברות הממשלתיים היותר מצטיינים ביעילותם; מינהל דוברות והסברה של משרד החינוך, מסר מר תומר ולמר לפורטל לפורטל ’כאן נעים | kan-naim | אתר האינטרנט של כל המדינה’ | סקירת חדשות ואירועים ב’רשויות מקומיות’ כי בין השאר יהיו יעדי ’ועדת ביטון להעצמת מורשת יהדות המזרח וספרד במערכת החינוך’ בין היתר;

● “ועדת ביטון” תבחן את העמקת מקומם של תכנים אשר עוסקים בעולם התרבות וההיסטוריה של קהילות המזרח וספרד במערכת החינוך.

● הועדה תגבש המלצות בספרות – בהיסטוריה – בחקר ופיוט – בהגות – באקדמיה ומחקר – בטיולים ובהעשרה.

● הציבור מוזמן לקחת חלק פעיל ב”ועדת ביטון” ולהציע רעיונות לשילוב נושא קהילות יהדות המזרח במערכת החינוך. הציבור מוזמן לפנות לוועדה באתר משרד.

● המטרה; לחשוף את תלמידי ישראל לעושר התרבותי, החברתי וההיסטורי של קהילות אלו.

● תוך שלושה חודשים הועדה תגיש אל שר החינוך את ההמלצות ליישום.

מינהל דוברות והסברה, משרד החינוך, הוסיף ודיווח, כי; “ועדת ביטון” תגיש את המלצותיה בתחילת חודש יוני הקרוב (בעוד שלושה חודשים).

תהליך העבודה, יכלול “שולחנות עגולים” ופניה לגורמים המייצגים גופים, מכונים ואישים המוסמכים בתחומי הדעת הרלוונטיים, בהם; היסטוריונים, אנשי ספרות, אנשי המשרד, וועדות המקצוע, ארגוני הגג של יוצאי קהילות המזרח וספרד ועוד.

הציבור מוזמן לקחת חלק פעיל ב”ועדת ביטון” ולהציע רעיונות לשילוב נושא קהילות יהדות המזרח במערכת החינוך.

■ מצאתם טעות בכתבה, זה לא נעים! תלחצו כאן ספרו לנו ונתקן.

0
0



אודות הכותב

כתב כאן ישראל

כתב כאן ישראל | כאן נעים, הוא חבר מערכת ו/או מידע שהובא / נשלח על ידי פרטיים ואו מוסדות ואו על ידי כותב שבחר להישאר בעילום שם ונבדק לפני פרסומו על ידי מערכת האתר. פניות בדואר האלקטרוני אל כתב אתר כאן נעים: kanisrael2018@gmail.com

Add Comment

Click here to post a comment

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.

ארכיון כתבות ‘כאן ישראל’

ברכת ראש הממשלה נתניהו ליום העצמאות ה-75

הדלקת המשואות ופתיחת חגיגות יום העצמאות

דבר ראש הממשלה ביבי נתניהו

דילוג לתוכן