בריאות הציבור יום הכיפורים | Yom Kippur

משרד הבריאות עם המלצות כלליות בנוגע לנטילת תרופות בצום

התאמת טיפול תרופתי בצום, הינה מורכבת, לא קיים מידע רב בספרות המקצועית אודות נטילת תרופות במהלך צום. יש להתייעץ עם הרופא המטפל לגבי כשירות המטופל לצום או צום חלקי ◄ יש לזכור, כי חלק מהתרופות הניתנות דרך הפה לטיפול בכאבים, מומלץ ליטול על קיבה מלאה להפחתת גירוי ופגיעה בקיבה.
0
0
נטילת תרופות ב-צום, משרד הבריאות עם המלצות כלליות
נטילת תרופות בצום

התחום לצמצום פערים בבריאות, אגף הרוקחות, מינהל רפואה והממונה הארצי על ענייני דת במשרד הבריאות, פרסמו באחרונה, מספר דגשים בנושא; צום ונטילת תרופות. מומלץ שהמטופלים, בני משפחתם והצוות הרפואי המטפל, יכיר דגשים אלו ויתכוננו בהתאם לקראת צומות.

■ רוצים עוד עדכונים? הצטרפו ל’כאן נעים’ ב’פייסבוק’ או ב’טוויטר’.

על פי משרד הבריאות, ראוי לציין, כי ה’צום’ גורם לתסמינים מוכרים גם אצל מי שאינו נוטל תרופות, ולכן תופעות שונות שיופיעו במהלך הצום אינן בהכרח קשורות לטיפול התרופתי.

התסמינים כוללים; כאבי ראש, סחרחורות, עצירות, קלות דעת, עייפות, חולשה, הפרעות בקצב הלב וירידה בלחץ הדם. מחשבה על אוכל או ריח של אוכל מגרה את הקיבה הריקה להפריש חומצה מה שגורם לצרבת או גירוי קיבתי ובחילות.

יחד עם זאת, על המטופלים והצוות הרפואי להיות ערים לתסמינים הראשונים של סיבוכים בעיקר בקרב מטופלים הסובלים ממחלות כרוניות, כגון; יתר לחץ דם ו-סוכרת. ירידת לחץ דם חדה, שינויים במאזן המלחים בגוף וירידה בערכי הסוכר בדם, עלולים לגרום למצבים מסכני חיים בחולים אלה.

◄ המלצות כלליות בנוגע לנטילת תרופות בצום

התאמת טיפול תרופתי בצום, הינה מורכבת, לא קיים מידע רב בספרות המקצועית אודות נטילת תרופות במהלך צום. יש להתייעץ עם הרופא המטפל לגבי כשירות המטופל לצום או צום חלקי ובהתאם להתאים את הטיפול התרופתי כולל התאמת זמני ומינוני הטיפול התרופתי לתקופת הצום.

על פי משרד הבריאות, יודגש, כי אין לערוך שינויים במשטר הטיפול התרופתי על דעת המטופל ללא התייעצות עם הרופא המטפל.

רצוי להיוועץ מראש עם הרופא או האחראים על ענייני דת ב-בתי חולים ו-קופות חולים. כאשר, ניתן להסתפק בשתייה – אין לאכול, אך יש תרופות המחייבות נטילתן עם מזון ושתיה.

על פי ההלכה במידה ויש צורך ליטול תרופה עם אוכל, יש להסתפק באכילה ושתייה “לשיעורים”; השיעור הוא שיעור נפח ולא שיעור משקל.

באוכל; לכתחילה השיעור הוא 30 סמ”ק, ואם יש צורך – עד 38 סמ”ק. ניתן לאכול שיעור זה בהפסקות של 9 דקות.

במידה ואין שיפור ניתן לצמצם את ההפסקות ל-7 דקות, ובמקרים קיצוניים יותר גם ל-4 דקות. בשתייה; ניתן לשתות כמות נוזלים, אפשרי גם ממותקים, של עד 40 ml בהפסקות של 9 דקות בין כוסית לכוסית.

במידה ואין שיפור ניתן לצמצם את ההפסקות ל-7 דקות, ובמקרים קיצוניים יותר גם ל4 דקות. האכילה והשתייה אינן מצטרפות.

במידה ולפי הוראת הרופא המטפל, יש צורך בכמות יותר גדולה, והצורך חיוני למצב החולה, יש להישמע לדבריו. כאמור, ההלכה בנושא זה מורכבת ובכל ספק, יש להיוועץ עם רב מוסמך.

במקרה של תרופה הנלקחת פעם ביום אשר לא קיימת חובת נטילה בשעות הבוקר ואינה מושפעת מאוכל, ניתן ליטול את התכשיר סביב הסעודה המפסקת ואז ביום למחרת עם סיום הצום, בהתייעצות עם הרופא המטפל.

◄חלק מהתרופות לטיפול בלחץ דם משתנות ועלולות לגרום בעצמן להתייבשות ולשינוי ב-מאזן המלחים בגוף

חשוב לזכור, כי קיימות תרופות שלא רצוי להפסיקן בבת אחת מאחר והפסקה חדה עלולה לגרום ליציאה מאיזון, הרגשה רעה ולעיתים אף סכנת חיים.

במידה ויש צורך בשינוי סדר נטילת התרופות במהלך הצום, הדבר עלול להשפיע על יעילותן או על הופעת תופעות לוואי. מומלץ, להיוועץ ברוקח או רופא על מנת למנוע או למזער תופעות אלו.

יש לתת תשומת לב מיוחדת למטופלים המקבלים תרופות לטיפול בסוכרת המשפיעות על רמות הסוכר בדם (בין אם בהזרקה או בנטילה דרך הפה) מאחר ונטילת תרופות אלו, ללא אוכל, עלולה לגרום לירידה מסוכנת ברמות הסוכר בדם.

צום, עלול לגרום ל’התייבשות’ אשר עשויה להוביל לירידה בלחץ הדם, להפרעות במאזן המלחים בגוף אשר עלולות להשפיע על תפקוד הלב ולפגיעה כלייתית. הירידה בלחץ הדם כתוצאה מהתייבשות, יכולה להעצים השפעת תרופות להורדת לחץ דם, ותרופות אחרות להן השפעה על לחץ הדם.

יש לשים לב, כי חלק מהתרופות לטיפול בלחץ דם משתנות ועלולות לגרום בעצמן להתייבשות ולשינוי ב-מאזן המלחים בגוף. כמו כן, הפרעות במאזן המלחים כתוצאה מהצום עשויות להחמיר תופעות לוואי של תרופות מסוימות.

מטופלים הסובלים מ’כאב ראש’ שאינו נסבל במהלך הצום, יכולים להשתמש בפתילות המכילות; “פרצטמול”, בהתאם למינונים ולהנחיות המופיעות בעלון לצרכן. ניתן גם ליטול תכשירים המכילים פרצטמול, דרך הפה עם נוזל מר שהוכן מראש, כגון; תה מר.

יש לזכור, כי חלק מהתרופות הניתנות דרך הפה לטיפול בכאבים, מומלץ ליטול על קיבה מלאה להפחתת גירוי ופגיעה בקיבה.

◄ יש לשתות “לשיעורים” – כמות נוזלים, אפשרי גם ממותקים, של עד 40 ml בהפסקות של 9 דקות בין כוסית לכוסית

במידת הצורך, ישנן ’תרופות נגד כאבים’ אשר מגיעות בצורת מתן של פתילות למתן רקטלי. יש לקחת בחשבון שנטילת חלק מהתרופות לטיפול בכאבים במצב של התייבשות עלולה להוביל לפגיעה כלייתית ועל כן, חשוב להתייעץ עם הרופא או הרוקח טרם הצום ולבחור טיפול מתאים נגד כאבים במידת הצורך.

ככלל, מבחינה הלכתית תרופות שאינן ניתנות דרך הפה כגון; משחות וקרמים, משאפים לדרכי הנשימה, פתילות וכדומה, מותרות לנטילה במהלך צום. יחד עם זאת, יש להיוועץ ברופא המטפל על מנת לוודא התאמתן למטופל.

חשוב לזכור, כי קיימות תרופות רבות נוספות שאינן מוזכרות בדגשים אלו. יש להיוועץ פרטנית עם הרופא המטפל.

בכל מקרה, עם הופעת סימנים ל’מצוקה פיזית’ המעידים על התייבשות, כגון; כאבי ראש קיצוניים, הרגשת סחרחורת או התעלפות, בחילה, הקאה, טשטוש ראייה ובשלב חמור יותר קשיים במתן השתן ופגיעה במערכות בגוף האחרות, יש להתחיל בשתיית מים בכמויות קטנות.

לפי ההלכה; יש לשתות “לשיעורים” – כמות נוזלים, אפשרי גם ממותקים, של עד 40 ml בהפסקות של 9 דקות בין כוסית לכוסית. במידה ואין שיפור ניתן לצמצם את ההפסקות ל- 7 דקות, ובמקרים קיצוניים יותר גם ל- 4 דקות.

מודגש, כי ההפסקות בין האכילה לזו שאחריה, וכן בין השתייה לזו שאחריה, נמדדות מתחילת האכילה או השתייה] הראשונה לתחילת האכילה או השתייה] השנייה. לדוגמא בהפסקה של 9 דקות]: מי שהתחיל לאכול “פחות מכשיעור” 27 סמ”ק] בשעה 07:00, וסיים לאכול בשעה 07:03, יכול להתחיל לאכול בשעה 07:09.

התר “אכילה בשיעורים” הוא רק לחולים הזקוקים לכך לפי ההנחיות דלעיל. מדובר בהמלצות והנחיות כלליות, חשוב מאוד להתייעץ עם הרופא המטפל באופן פרטני.

■ מצאתם טעות בכתבה, זה לא נעים! תלחצו כאן ספרו לנו ונתקן.

0
0



אודות הכותב

כתב כאן ישראל

כתב כאן ישראל | כאן נעים, הוא חבר מערכת ו/או מידע שהובא / נשלח על ידי פרטיים ואו מוסדות ואו על ידי כותב שבחר להישאר בעילום שם ונבדק לפני פרסומו על ידי מערכת האתר. פניות בדואר האלקטרוני אל כתב אתר כאן נעים: kanisrael2018@gmail.com

Add Comment

Click here to post a comment

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.

ארכיון כתבות ‘כאן ישראל’

ברכת ראש הממשלה נתניהו ליום העצמאות ה-75

הדלקת המשואות ופתיחת חגיגות יום העצמאות

דבר ראש הממשלה ביבי נתניהו

דילוג לתוכן