ספרים | סופרים | משוררים

שוקה דורפמן; מתחת לפני השטח – ארכאולוגיה ופוליטיקה בישראל,

הספר עתיר תובנות עוסק בארכיאולוגיה ופוליטיקה בארץ ישראל, בהוצאת כנרת, זמורה! מעלה שאלות ומנסת לפתור "חידות ארכאולוגיות" כיצד סיפקו הארכאולוגים את ההצדקות הלאומיות של עם ישראל על ארצו וכיצד חזרו בהם ◄ פרופסור לארכאולוגיה באוניברסיטת תל אביב, ישראל פינקלשטיין; "שוקה דורפמן ז"ל, שניהל את רשות העתיקות כ-14 שנים ברגישות, יושר ותבונה, פותח בספרו צוהר אל המאבקים שמאחורי הקלעים, שם משיקים מחקר, דת, פוליטיקה וחברה".
0
0
מתחת לפני השטח - ארכיאולוגיה ופוליטיקה בישראל, ספר מאת שוקה דורפמן | עיבוד צילום: שולי סונגו ©
מתחת לפני השטח – ארכיאולוגיה ופוליטיקה בישראל, ספר מאת שוקה דורפמן | עיבוד צילום: שולי סונגו ©

בעוד כמה מאות שנים לא יזקקו לארכאולוגים שייחקרו את “מתחת לפני השטח – ארכאולוגיה ופוליטיקה בישראל” – מסמך תיעודי מרתק, אותו כתב וסיים ממיטת חוליו שוקה דורפמן ז”ל, בשנה האחרונה לחייו והרואה אור לאחר מותו בתיעוד את אחד הנושאים הכי שנויים במחלוקת בציבוריות הישראלית, אשר בו נפגשים ואולי מן הטבע, גם מתנגשים; ’הארכאולוגיה והפוליטיקה’.

■ רוצים עוד עדכונים? הצטרפו ל’כאן נעים’ ב’פייסבוק’ או ב’טוויטר’.

ב’אוניברסיטת תל אביב’, התקיים אמש (חמישי | כ”ד סיון התשע”ה), כנס מרתק להשקת ספרו של שוקה דורפמן ז”ל, מי שהיה מנהלה רשות העתיקות כ-14 שנים, והלך לעולמו בשנה שעברה (חמישי ד’ באב תשע”ד, ה-31 ביולי 2014) בגיל 64 בתום מאבק ממושך במחלה קשה.

הספר עתיר תובנות עוסק בארכיאולוגיה ופוליטיקה בארץ ישראל, בהוצאת כנרת, זמורה! מעלה שאלות ומנסת לפתור “חידות ארכאולוגיות” כיצד סיפקו הארכיאולוגים את ההצדקות הלאומיות של עם ישראל על ארצו וכיצד חזרו בהם? היכן הגנו מאות חרדים בחירוף נפש על אתרי קבורה של עובדי אלילים ושל חיילים רומאים ומנעו בנייה ופיתוח? כיצד יכולה בליטה קטנה בחומות העיר ירושלים לגרור את כולנו למלחמות דת? הר הבית, האם הוא באמת בידינו? בסוגיות נפיצות אלה וברבות נוספות, עוסק הספר ’מתחת לפני השטח’, ספרו החשוב של שוקה דורפמן ז”ל.

דורפמן, מציג את הפנים של הארכיאולוגיה בישראל, כפי שרק הוא הכיר כשהוא שם דגש על נושא מקצועיות רשות העתיקות וניתוקה מהפוליטיקה זאת מתוך הבנת הבעייתיות של השימוש בשרידים ארכיאולוגים לצרכים פוליטיים, הוא קבע את עמדת הרשות, שלפיה באתרים חשובים, יינתן ייצוג הולם לכל אחת מהתקופות.

דורפמן, חושף את המאבקים שמאחורי הקלעים ואת המחלוקות הקשות שמתגלעות במפגש בין ארכיאולוגיה לפוליטיקה בישראל, בין מדע לאמונה, בין שמאל לימין, בין ריבונות לפשרות, בכך, הופך ספרו בעצם להיות מעין השתקפות של הפוליטיקה והחברה בארץ ישראל.

הארכאולוג הישראלי, פרופסור לארכאולוגיה באוניברסיטת תל אביב ומנהל משותף של החפירות המחודשות באתר מגידו בצפון הארץ, זוכה פרס דן דוד לשנת 2005, מר ישראל פינקלשטיין, כתב, כי; “שוקה דורפמן ז”ל, שניהל את רשות העתיקות כ-14 שנים ברגישות, יושר ותבונה, פותח בספרו צוהר אל המאבקים שמאחורי הקלעים, שם משיקים מחקר, דת, פוליטיקה וחברה”.

▼ שוקה (יהושע) דורפמן

■ 1950 – 2014, היה קצין תותחנים ראשי בדרגת תת־אלוף בשנים.

■ 1993 – 1995, נספח צה”ל ביפן וקוריאה הדרומית ומנהל רשות העתיקות בשנים; 2014-2000.

דורפמן הקדיש את חייו להגנה ולשמירה על הארץ והוביל חיילים ומפקדים בשדה הקרב בתפקידיו הצבאיים במשך עשרות שנים.

כמנהל רשות העתיקות, דאג דורפמן ל’שימור אתרי העתיקות’ תוך הפגנת יוזמה, חדשנות ומקוריות.

’מתחת לפני השטח’ הוא ספר מרתק, ראשון בסוגו, שכתוב מתוך רגישות והבנה לצדדים היריבים וביושרה בלתי מתפשרת. ספר זה, נכתב ממיטת חוליו בשנה האחרונה לחייו ורואה אור לאחר מותו.

מחיר; 69 ₪ ,252 עמ’.

■ מצאתם טעות בכתבה, זה לא נעים! תלחצו כאן ספרו לנו ונתקן.

0
0



אודות הכותב

כתב כאן ישראל

כתב כאן ישראל | כאן נעים, הוא חבר מערכת ו/או מידע שהובא / נשלח על ידי פרטיים ואו מוסדות ואו על ידי כותב שבחר להישאר בעילום שם ונבדק לפני פרסומו על ידי מערכת האתר. פניות בדואר האלקטרוני אל כתב אתר כאן נעים: kanisrael2018@gmail.com

Add Comment

Click here to post a comment

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.

ארכיון כתבות ‘כאן ישראל’

ברכת ראש הממשלה נתניהו ליום העצמאות ה-75

הדלקת המשואות ופתיחת חגיגות יום העצמאות

דבר ראש הממשלה ביבי נתניהו

דילוג לתוכן