ט"ו בשבט

משרד החקלאות, מחייה מסורת סדר ט”ו בשבט ומפיק חוברת מיוחדת לחג

השנה הינה שנת שמיטה, לכן מסורת הנטיעות לא תתקיים השנה ◄ פקיד היערות ומנהל אגף פרחים והנדסת הצומח, ישראל גלון; "השנה, לאור שנת השמיטה, הצענו לציבור לצאת למסע משותף של עצירה והתבוננות ביופייה של הארץ, מסע של הכרת הטוב אל מול כל השפע הזה, מסע של מחויבות עמוקה לשמירה על הקיים לצד קריאה להתחדשות מתמדת".
0
0
ישראל גלון, פקיד היערות ומנהל אגף פרחים והנדסת הצומח ב’משרד החקלאות ופיתוח הכפר’ ברקע חוברת סדר פסח
ישראל גלון

לרגל ט”ו בשבט, ולראשונה הפיק משרד החקלאות ופיתוח הכפר בשיתוף המשרד לענייני דתות ו’עמותת טבע עברי’ חוברת מיוחדת לציבור הישראלי, המאפשרת לקיים ’סדר ט”ו בשבט’ בבית לציון חג ראש השנה לאילנות. החוברת, ניתנת להורדה חינם והיא מלווה את שלבי הסדר, ומלמדת על מהות החג. השנה מסורת הסדר, רלוונטית במיוחד, לאור שנת השמיטה, במסגרתה לא יוכלו להינטע עצים.

■ רוצים עוד עדכונים? הצטרפו ל’כאן נעים’ ב’פייסבוק’ או ב’טוויטר’.

סדר ט”ו בשבט מתוך ויקיפדיה, הוא נוסח אמירה של דברי תורה וברכות בשבח הארץ ותנובת השדה. מסורת אמירתו על פירות ארץ ישראל בחמישה עשר בשבט, התגבשה על ידי חכמי צפת במאה ה-17.

המנהג התפשט בתפוצות, על מנת להנחיל את אהבת הארץ ליהודי הגולה ולזרז את הגאולה.

קיבל ביטוי בעיקר ברחבי יהדות ארצות האסלאם וארצות הבלקן, כשכל קהילה מוסיפה מנהגים משלה ובהמשך בקרב תנועת החסידות והנוהגים ע”פ תורת האר”י.

גם כיום ישנם רבים החוגגים את ט”ו בשבט בארוחה חגיגית תוך קריאת הגדה מיוחדת לחג. השימוש בביטויים “הגדה” ו”סדר” הם בהשאלה מ-ליל הסדר הנערך מדי בשנה בליל ט”ו בניסן.

 סדר ט”ו בשבט; לאור ’שנת השמיטה’ שבה איננו נוטעים עצים

דוברת משרד החקלאות ופיתוח הכפר הגב’ דפנה יוריסטה, מסרה לפורטל ’כאן נעים | kan-naim | אתר האינטרנט של כל המדינה’ | סקירת חדשות ואירועים ב’רשויות מקומיות’ כי; בשנים האחרונות נוספה מסורת חדשה לט”ו בשבט ושבוע זה, נהפך ל’שבוע שמירת הטבע והסביבה’ וכן ’שבוע הגנת אילנות’.

אולם השנה ט”ו בשבט – ראש השנה לאילנות 2015 – יום רביעי 4 בפברואר, לאור ’שנת השמיטה’ שבה איננו נוטעים עצים, דואג משרד החקלאות ופיתוח הכפר לשמר את המנהג, וקורא לציבור הישראלי ללמוד על נושא; ’שמירת העצים’ באופן קצת שונה.

חוברת ’סדר ט”ו בשבט’ שהפיק וכתב המשרד, מחזקת את מהותו של החג, הקשר לארץ ישראל ולפירותיה, מעשירה אותנו בשירים, בעיקרי מצוות שנת השמיטה ובערכיה, במידע ובסיפורים של עצי ישראל.

מתוך החוברת, ניתן ללמוד על מסורת סדר ט”ו בשבט ביהדות, כדוגמת שתיית ארבע כוסות בדומה ל’סדר פסח’.

החוברת כוללת, ארבעה שערים של משמעות, כהמשך לארבע הכוסות שנהוג לשתות. כל שער, מציין רעיון סביבתי אחר.

חוברת סדר ט”ו בשבט, ניתנת להורדה חינם.

פקיד היערות ומנהל אגף פרחים והנדסת הצומח ב’משרד החקלאות ופיתוח הכפר’, מר ישראל גלון, יודע לספר, כי; “בימינו, כאשר מיעוטו של העם עוסק ב’חקלאות’ ורובנו לא מקורבים למצוות התלויות בארץ, נוהגים לחגוג את ט”ו בשבט ביציאה אל הטבע, בנטיעת עצים, בסדרי ט”ו בשבט ואכילת פירות ארץ ישראל ופירות רבים אחרים שאינם בהכרח גדלים בארץ”.

“השנה, לאור שנת השמיטה, הצענו לציבור לצאת למסע משותף של עצירה והתבוננות ביופייה של הארץ, מסע של הכרת הטוב אל מול כל השפע הזה, מסע של מחויבות עמוקה לשמירה על הקיים לצד קריאה להתחדשות מתמדת”. הוסיף וסיכם מר גלון, פקיד היערות ומנהל אגף פרחים והנדסת הצומח במשרד החקלאות.

☚ אל אתר משרד החקלאות ופיתוח הכפר.

0
0



אודות הכותב

כתב כאן ישראל

כתב כאן ישראל | כאן נעים, הוא חבר מערכת ו/או מידע שהובא / נשלח על ידי פרטיים ואו מוסדות ואו על ידי כותב שבחר להישאר בעילום שם ונבדק לפני פרסומו על ידי מערכת האתר. פניות בדואר האלקטרוני אל כתב אתר כאן נעים: kanisrael2018@gmail.com

Add Comment

Click here to post a comment

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.

ארכיון כתבות ‘כאן ישראל’

ברכת ראש הממשלה נתניהו ליום העצמאות ה-75

הדלקת המשואות ופתיחת חגיגות יום העצמאות

דבר ראש הממשלה ביבי נתניהו

דילוג לתוכן