פסיכולוגיה

חיילי צה”ל שלקו ב’פוסט טראומה’ מועדים פחות לפעילות פלילית ולתמותת חיילים בעולם

0
0

על פי מחקר שנעשה ע”י ד”ר לאה פוסטיק מהמחלקה להפרעות בתקשורת ב’אוניברסיטת אריאל’ ההנחה היא שצה”ל הוא צבא העם, וחייליו מגיעים מכל שכבות האוכלוסייה, לעומת צבאות בעולם שחייליהם באים לרוב משכבות סוציו אקונומיות נמוכות.
חיילי צה
חיילי צה”ל שלקו ב’פוסט טראומה’ מועדים פחות לפעילות פלילית ולתמותת חיילים בעולם

מחקרים רבים שנערכו על יוצאי צבא, בעיקר בארה”ב, מדווחים, כי אלה הלוקים ב’הפרעה פוסט-טראומטית’ מוּעדים יותר לפעילות פלילית, בעיקר אלימות ושימוש באלכוהול וסמים. במחקר שנערך ע”י ד”ר לאה פוסטיק, מהמחלקה להפרעות בתקשורת באוניברסיטת אריאל, נבדקה מגמה הזו על יוצאי צבא ישראליים ועולה, כי חיילי צה”ל שלקו ב’פוסט טראומה’ מועדים פחות לפעילות פלילית ולתמותת חיילים בעולם.

■ רוצים עוד עדכונים? הצטרפו ל’כאן נעים’ ב’פייסבוק’.

ההבדל בתוצאות בין חיילי צה”ל לחיילים בצבאות אחרים ברחבי העולם, נובע מהעובדה שהפרופיל האנושי של חיילי צה”ל שונה באופן מהותי מזה של צבאות אחרים. השוני העיקרי הוא בייצוגיות. בעוד שבצבאות אחרים הצבא מורכב מאנשים שבחרו בו כמקצוע, בעיקר כאלה מ’שכבות סוציואקונומיות נמוכות’. במדינת ישראל ניתן לראות ייצוג שלל רוב השכבות הסוציואקונומיות.

אפילו ביחידות השדה שחייליהן מועדים יותר לפתח הפרעה פוסט-טראומטית, הנחשבות ל’יחידות עילית’ ומבוקשות מאד גם בקרב מי שמגיע משכבות סוציו אקונומיות גבוהות.

שוני נוסף הוא, כי במדינת ישראל, אמנם קיים שימוש לרעה ב’אלכוהול’ ו’סמים’, אך הוא נפוץ הרבה פחות מאשר ב-ארה”ב וב-אנגליה, שם נערכו רוב המחקרים.

רכזת יח”צ של דוברות אוניברסיטת אריאל הגב’ מרב קליק לרנר, מסרה לפורטל ’כאן נעים | kan-naim | אתר האינטרנט של כל המדינה’, כי; המחקר נערך על 2,235 יוצאי צבא מקום המדינה ועד שנת 2000 ומוכרים על ידי משרד הביטחון, כבעלי הפרעה פוסט-טראומטית, שהושוו ל- 2,235 יוצאי צבא בעלי מספר אישי עוקב. הטראומה העיקרית במדגם זה היא חשיפה לקרב (80%) ב-מלחמות של”ג ו-מלחמת יום כיפור.

◄ שני ממצאים עיקריים במחקר;

בישראל ל’בעלי הפרעה פוסט-טראומטית’ היו קצת יותר עבירות פליליות באופן כללי, אך לא היה הבדל בין הקבוצות בעברות הקשורות לאלימות ולשימוש בסמים – בניגוד לשאר צבאות העולם שבהם נבדקה התופעה והתקבלו נתונים שמצביעים על עלייה ניכרת בעבירות פליליות בקרב ’חיילים פוסט-טראומטיים’.

נמצא, כי אצל רוב האנשים בעלי הפרעה פוסט-טראומטית, שנת ביצוע העבירה הפלילית (הראשונה, לבעלי מספר עברות) היה אחרי השנה בה התרחש האירוע הטראומטי.

מחקר נוסף שערכה ד”ר פוסטיק, בדק את שיעורי התמותה בקרב חיילי צה”ל עם פוסט טראומה. ד”ר לאה פוסטיק, מ’המחלקה להפרעות בתקשורת’ ב’אוניברסיטת אריאל’; “מתוך מחשבה שאצלנו מדובר באוכלוסייה אחרת.

ובאמת, בניגוד לממצאים בעולם על קשר בין פוסט טראומה לשיעורים גבוהים של תמותה בהשוואה לאוכלוסייה הכללית, אנחנו מצאנו שיעורי תמותה דומים בקרב יוצאי צבא שמאובחנים עם פוסט-טראומה ויוצאי צבא ללא אבחנה כזו”. סיכמה ד”ר פוסטיק.

0
0



אודות הכותב

כתב כאן ישראל

כתב כאן ישראל | כאן נעים, הוא חבר מערכת ו/או מידע שהובא / נשלח על ידי פרטיים ואו מוסדות ואו על ידי כותב שבחר להישאר בעילום שם ונבדק לפני פרסומו על ידי מערכת האתר. פניות בדואר האלקטרוני אל כתב אתר כאן נעים: kanisrael2018@gmail.com

Add Comment

Click here to post a comment

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.

ארכיון כתבות ‘כאן ישראל’

ברכת ראש הממשלה נתניהו ליום העצמאות ה-75

הדלקת המשואות ופתיחת חגיגות יום העצמאות

דבר ראש הממשלה ביבי נתניהו

דילוג לתוכן