נגישות כאן ישראל

ח”כ אילן גילאון: תוגבר נגישותם של בעלי מוגבלויות ליצירות ספרותיות

0
0

החוק בנוסחו היום, מאפשר למוציא לאור לשלול למעשה מאנשים בעלי מוגבלות בקריאה, את הזכות לקרוא ספר שהוציא לאור. התרת השימוש בטקסטים לצורך הנגשתם תתקן את העוול המתמשך הזה, אשר אינו נובע ממחסור תקציבי – שכן הטכנולוגיה הדיגיטלית מאפשרת להנגיש חומר כתוב בעלויות נמוכות ביותר – אלא מן ההכרח לקבל את הסכמת בעלי הזכויות, הסכמה שפעמים רבות אינה ניתנת. דרישת ההסכמה כשלעצמה, מסרבלת עד מאוד את הליך הנגשתם.
ח
ח”כ אילן גילאון: תוגבר נגישותם של בעלי מוגבלויות ליצירות ספרותיות

מליאת הכנסת אישרה היום (שלישי, כ”א בטבת תשע”ד, 24 בדצמבר 2013) בקריאה ראשונה את הצעת חוק התאמת יצירות, ביצועים ושידורים לאנשים עם מוגבלות (תיקוני חקיקה), התשע”ד-2013, שהגישה הממשלה ואת הצעת חוק זכות יוצרים (תיקון – נגישות יצירה ספרותית לאדם עם מוגבלות), התשע”ג-2013, של ח”כ אילן גילאון (מרצ), שהוצמדה להצעה הממשלתית. 16 ח”כים תמכו בהצעה הממשלתית בקריאה ראשונה ולא היו מתנגדים או נמנעים. ההצעה תועבר להמשך דיון ב’וועדת הכלכלה’. 17 ח”כים תמכו בהצעה של ח”כ גילאון בטרומית ולא היו מתנגדים או נמנעים. ההצעה תועבר להמשך דיון בוועדת הכלכלה.

לפי הצעת החוק הממשלתית, תותר עשיית פעולות ביצירה, שאינה נגישה ל’אדם עם מוגבלות’ מחמת מוגבלותו, או בעותק של היצירה, לשם הפיכתה ליצירה מותאמת. ההיתר כאמור יהיה במגבלות הקבועות בתיקון המוצע, ויהיה מותר רק לארגון רלוונטי או לאדם עם מוגבלות, או מי מטעמו, לשימושו הפרטי.

עוד מוצע לקבוע הסדר מקביל אשר יתיר עשיית פעולות בביצוע או בשידור. כמו כן, מוצע לקבוע, כי התאמת ביצוע לאנשים עם מוגבלות, בהתאם לתיקון המוצע, לא תהווה עוולה אזרחית, אם השינויים שייעשו בביצוע לא יעלו על הנדרש לצורך התאמתם לאנשים עם מוגבלות.

אילן גילאון (57), חבר כנסת מטעם סיעת מרצ, בכנסת ה-19 (הנוכחית) מכהן כחבר בוועדת הכנסת ובוועדת הכספים, כיו”ר סיעת מרצ ויושב-ראש קבוצת הידידות הפרלמנטרית ישראל-רומניה. בנוסף, מכהן כיושב ראש בשדולות הבאות; השדולה לשוויון בבריאות, השדולה החברתית, השדולה למען אנשים עם מוגבלויות, והשדולה למען הדיור החברתי – נחשב כאחד מחברי הכנסת החרוצים, המעולים והחברתיים שידעה הכנסת מאז הקמתה, מעלה בהצעת החוק שלו את התיקון לחוק, כך שיתיר שימוש בטקסטים לצורך הנגשתם ל’אנשים בעלי מוגבלות בקריאה’, בלא צורך בקבלת הסכמת בעלי הזכויות.

בדברי ההסבר להצעה הממשלתית, נכתב, כי; “חוק זכות יוצרים, מעניק לבעל זכות היוצרים ביצירה את הזכות הבלעדית לבצע שימושים שונים ביצירה, ומכוח כך גם את הזכות למנוע מכל אדם אחר לבצע את אותם שימושים ביצירה.

עם זאת, ובשל התכליות זכויותיו של בעל זכות היוצרים אינן בלתי מוגבלות. פרק ד’ לחוק זכות יוצרים מונה כמה שימושים מותרים ביצירה הניתנים לעשייה בלא רשותו של בעל זכות היוצרים ובלא תשלום תמורה, המהווים חריגים לזכות היוצרים.

שימושים אלה מבטאים מטרות ראויות שונות, וביניהן; חינוך, חופש הביטוי, קידום התרבות, מחקר, ביקורת, התרת העתקה זמנית ושימוש אגבי ועוד, והכול בתנאים שקובע ’חוק זכות יוצרים’.

הוספת החריג צפויה להגביר את נגישותן של יצירות לאנשים עם מוגבלות, ובכך לאפשר השתתפות שווה של אנשים עם מוגבלות בעולם התרבות, וכן להגביר את חופש המידע ואת חופש הביטוי שלהם ולסייע להם ברכישת ידע.

כך למשל, בישראל חיים כיום כ– 23,500 אנשים עיוורים, כ– 200,000 אנשים בעלי לקות ראייה משמעותית ומעל 155,000 בגירים עם מוגבלות משמעותית ב’שמיעה’. הוספת החריג ל’חוק זכות יוצרים’ צפויה לשפר לאין ערוך את נגישותן של יצירות שונות, כגון; ספרים, כתבי עת ועוד, לאנשים אלה. במדינות רבות ברחבי העולם”.

בדברי ההסבר להצעתו של ח”כ גילאון, נכתב, כי; “בישראל חיים כיום למעלה מ-150,000 איש עם מוגבלות בקריאה, הזקוקים ל’הנגשת חומר כתוב’. בפועל מונגשים רק כ-5% מן הספרים, העיתונים והירחונים, ופרסומים אחרים כמעט ש’אינם מונגשים’ כלל.

המחסור החמור ב’חומרי קריאה נגישים’ פוגע באופן משמעותי ביכולתם של אנשים עיוורים, לקויי ראייה, דיסלקטיים, ו’בעלי מוגבלויות קריאה’ אחרות, ללמוד, להתפתח, להרחיב את עולמם הנפשי ולהשתלב בחברה כשווים. המחסור האמור אף פוגע בחופש המידע שלהם, מגביל את התעסוקה שלהם, ובכך שולל מהם זכויות יסוד.

החוק בנוסחו היום, מאפשר למוציא לאור לשלול למעשה מאנשים בעלי מוגבלות בקריאה, את הזכות לקרוא ספר שהוציא לאור. התרת השימוש בטקסטים לצורך הנגשתם תתקן את העוול המתמשך הזה, אשר אינו נובע ממחסור תקציבי – שכן הטכנולוגיה הדיגיטלית מאפשרת להנגיש חומר כתוב בעלויות נמוכות ביותר – אלא מן ההכרח לקבל את הסכמת בעלי הזכויות, הסכמה שפעמים רבות אינה ניתנת. דרישת ההסכמה כשלעצמה, מסרבלת עד מאוד את הליך הנגשתם.

על תיקונו של ’חוק נגישות יצירה ספרותית לאדם עם מוגבלות), התשע”ג-2013’, של ח”כ אילן גילאון, נאמר רק, כי כל הזכויות שמורות אך ורק לו.

0
0



אודות הכותב

כתב כאן ישראל

כתב כאן ישראל | כאן נעים, הוא חבר מערכת ו/או מידע שהובא / נשלח על ידי פרטיים ואו מוסדות ואו על ידי כותב שבחר להישאר בעילום שם ונבדק לפני פרסומו על ידי מערכת האתר. פניות בדואר האלקטרוני אל כתב אתר כאן נעים: kanisrael2018@gmail.com

Add Comment

Click here to post a comment

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.

ארכיון כתבות ‘כאן ישראל’

ברכת ראש הממשלה נתניהו ליום העצמאות ה-75

הדלקת המשואות ופתיחת חגיגות יום העצמאות

דבר ראש הממשלה ביבי נתניהו

דילוג לתוכן