ארכיאולוגיה

רשות העתיקות, חשפנו חלק ממבנה בית חולים בן כ-1,000 שנה בעיר העתיקה בירושלים

0
0

ב’מבנה הצלבני’ המרשים, בעיר העתיקה ירושלים, שמזכיר במראהו את אולמות האבירים בעיר עכו, וגובהו כ-6 מ’, בוצעה חפירה של רשות העתיקות לפני הקמת מסעדה ע”י חברת ה”גראנד באזר” ◄ רשות העתיקות; “על בית החולים הגדול שפעל במקום ניתן ללמוד מתעודות היסטוריות בנות התקופה, הכתובות ברובן בלטינית. אלה, מלמדות על בית החולים משוכלל, שאינו נופל בארגונו ובממדיו מבית חולים מודרני”.
רשות העתיקות, חשפנו חלק ממבנה בית חולים בן כ-1,000 שנה בעיר העתיקה בירושלים
רשות העתיקות, חשפנו חלק ממבנה בית חולים בן כ-1,000 שנה בעיר העתיקה בירושלים

רשות העתיקות, בשיתוף עם חברת ה”גראנד באזר” ממזרח ירושלים, חשפו חלק ממבנה ענק מן התקופה הצלבנית (1291-1099 לסה”נ), ששימש כ’בית חולים’ הומה, לפני כ-1000 שנה. המבנה – שבבעלות הוואקף המוסלמי, נמצא בלב הרובע הנוצרי בעיר העתיקה ירושלים, אזור הידוע, בשם; ’מוריסתאן’ (שיבוש של המילה בית חולים בפרסית), בסמוך לרחוב הראשי של העיר העתיקה (רח’ דוד).

עד תחילת שנות 2000, שימש המבנה כשוק ירקות ופירות הומה וצפוף. מאז – הוא עמד בשיממונו. עקב כוונת חברת ה”גראנד באזר” ממזרח ירושלים, להכשיר את המבנה למסעדה, בצעה רשות העתיקות במקום בדיקות ארכיאולוגיות והוא נחשף כעת לציבור לאחר החפירות.

המבנה, שרק חלק קטן ממנו חשוף כעת, משתרע, ככל הידוע, על שטח של 15 דונם. הוא בנוי אומנות אדירות וקמרונות מצולעים, וגובהו למעלה משישה מטרים. המראה המתקבל הוא של אולם ענק, הזרוע באומנות בחדרים ואולמות.

לדברי הגב’ רנה פורסטיני, ומר עמית ראם, מנהלי החפירה מטעם רשות העתיקות; “על בית החולים הגדול שפעל במקום ניתן ללמוד מתעודות היסטוריות בנות התקופה, הכתובות ברובן בלטינית. אלה, מלמדות על בית החולים משוכלל, שאינו נופל בארגונו ובממדיו מבית חולים מודרני.

בית החולים, הוקם ונבנה על ידי מסדר דתי-צבאי נוצרי, בשם; “מסדר יוחנן הקדוש של בית החולים בירושלים”, ובשמם הלטיני; ה’הוספיטלרים’ (מלשון בית חולים). לוחמים אל גזרו על עצמם את נדר הטיפול בעולי הרגל, ובשעת הצורך הצטרפו למערך הלוחם כיחידת עילית”.

בבית החולים של ההוספיטלרים, היו אגפים שונים, ומחלקות בהתאם לאופי המחלה ולמצבו של החולה – בדומה לבית חולים מודרני. במצב חירום, יכול היה בית החולים לקלוט עד 2000 חולים. ההוספיטלרים טיפלו בחולים גברים ונשים בני דתות שונות.

יוֹלי שוורץ, דוברת רשות העתיקות, מסרה לפורטל ’כאן נעים | kan-naim | אתר האינטרנט של כל המדינה’, כי; “יש ידיעות על כך ש’הצלבנים’, הקפידו להגיש אוכל כשר לחולים היהודים. בתוך כך, הם היו בורים בכל הנוגע לרפואה ותברואה; עדות ראייה בת התקופה, מציינת, כי רופא צלבני גדע את רגלו של לוחם רק מפני שהיה לו פצע מוגלתי קטן – למותר לציין, כי הפציינט, נפטר.

בהקמת בית החולים, ובלימוד מקצוע הרפואה, נעזרו הצלבנים באוכלוסייה הערבית המוסלמית. מקצוע הרפואה תפס מקום של כבוד ב’תרבות הערבית’, ושמם של הרופאים הערבים, יצא למרחוק.

בנוסף למחלקות הרפואיות, תפקד בית החולים גם כ’בית יתומים’, אליו נאספו תינוקות שננטשו לאחר לידתם, אימהות שלא חפצו ביוצאי חלציהן הגיעו בראש מכוסה ומסרו את הרך הנולד. בחלק גדול מן המקרים בשעה שנולדו תאומים, אחד מהם נמסר לבית החולים. היתומים, טופלו במסירות רבה ובבגרותם הם שרתו במסדר הצבאי.

על ממדיו של בית החולים, ניתן ללמוד מתעודות בנות התקופה. אחת התעודות, מספרת, כי איש צוות שלא מלא את תפקודו נאמנה בבית החולים, צעד דקות ארוכות לאורך המבנה, ומאחוריו הלכו בתור שאר אנשי הצוות, מגלבים בידיהם, והם מצליפים בו. למחזה זה, היו עדים כל החולים.

לאחר נפילת הצלבנים השליט האיובי צלאח א-דין התגורר בסמוך, ואף שיפץ ותחזק את בית החולים. הוא התיר לעשרה נזירים צלבניים להמשיך להתגורר במבנה ולשרת את אוכלוסיית ירושלים.

ברעידת האדמה של שנת 1457, התמוטט המבנה ונקבר תחת הריסותיו. כך, עמדו שרידי המבנה עד ל’תקופה העות’מאנית’. חלקים ממנו שמשו בימי הביניים אורווה, ובחפירות, נמצאו עצמות של סוסים, ו-גמלים, זאת לצד כמות עצומה של גושי מתכת ששמשו במלאכת פרזול הבהמות.

לדברי Monser Shwieki מנהל הפרויקט; “המבנה המרהיב, ישולב במסעדה שתקום ובאי המסעדה, יוכלו להתרשם מהאווירה של ימי הביניים הקסומה השוררת במקום”. לדבריו; “המקום ייפתח לקהל עוד השנה”.

חלק ממבנה ענק של בית חולים בן כ-1,000 שנה שנחשף ע”י רשות העתיקות וחברת גראנד באזר, בעיר העתיקה בירושלים | צילום: רשות העתיקות

0
0



אודות הכותב

כתב כאן ישראל

כתב כאן ישראל | כאן נעים, הוא חבר מערכת ו/או מידע שהובא / נשלח על ידי פרטיים ואו מוסדות ואו על ידי כותב שבחר להישאר בעילום שם ונבדק לפני פרסומו על ידי מערכת האתר. פניות בדואר האלקטרוני אל כתב אתר כאן נעים: kanisrael2018@gmail.com

Add Comment

Click here to post a comment

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.

ארכיון כתבות ‘כאן ישראל’

ברכת ראש הממשלה נתניהו ליום העצמאות ה-75

הדלקת המשואות ופתיחת חגיגות יום העצמאות

דבר ראש הממשלה ביבי נתניהו

דילוג לתוכן