טור כלכלה

שמן זית מפוקח עם תו איכות – הלקח מהזיופים: הקפדה על רכישת שמן זית

0
0

אילן אשל, מנכ”ל ארגון מגדלי הפירות בישראל ויו”ר (מיל’) של מועצת הזית; “תחקיר “כלבוטק”, עסק בשמנים מיובאים אשר אינם מפוקחים ואינו מעיד במאום על השמנים עם תו האיכות של מועצת הצמחים; “לצאת בקמפיין נרחב שיסביר לקהל הרחב, מהו שמן זית כתית איכותי, מהן תכונותיו הבריאותיות והקולינריות, מיהם היצרנים הישראליים הראויים לתואר יצרן איכותי, ומיהם הזייפנים”.
שמן זית מפוקח עם תו איכות - הלקח מהזיופים: הקפדה על רכישת שמן זית
שמן זית מפוקח עם תו איכות – הלקח מהזיופים: הקפדה על רכישת שמן זית

אין זה סוד שחלק מיצרני שמן הזית בישראל ובעולם כולו אינם מקפידים על איכות השמן, וחלקם גם מזייפים אותו. קיימות מספר שיטות זיוף שאת חלקן קל לגלות, אך את חלקן קשה יותר. הצרכן הרגיל, אפילו אם הוא צרכן וותיק של שמן זית כתית, לא תמיד יוכל להבחין בעצמו בזיוף או בדרגת האיכות של השמן.

רק בדיקות מעבדה חוזרות ונשנות, בליווי בדיקה אורגנולפטית (בדיקת איכות על ידי טעימה והרחה) שנעשית על ידי מומחים, יכולות להוכיח לצרכן ששמן של יצרן או משווק כזה או אחר הוא אמנם שמן זית כתית מעולה או כתית.

בישראל, יש מספר מעבדות שהתמחו בבדיקות שמן זית וחלק גדול מהיצרנים נמצאים בפיקוח של ענף הזית ב’מועצת הצמחים’, נבדקים באופן קבוע ורציף ומקבלים את תו האיכות של המועצה.

הבדיקה של “כלבוטק” ב(’ערוץ 10’), עסקה ברובה בשמן מיובא על ידי חברת “חוסן”, ומשווק על ידי חברת “איבו”. השמן, הוצג בבקבוקים עם מותגים שונים, אך באף אחד מהם לא היית התווית איכות של ’מועצת הזית’.

הבודקים מטעם תוכנית הטלוויזיה “כלבוטק”, העבירו את השמנים למספר מעבדות וכמעט בכולן, נמצאו ממצאים המעידים על כך שבמקרה הטוב לפנינו שמן מזוכך שהוא חסר תכונות בריאותיות כלשהן, ובמקרה הגרוע זהו שמן שזוקק מ’גפת’ (החומר שנשאר לאחר הכבישה), ואינו ראוי למאכל אדם.

תוצאות בדיקות אלה, אינן מצביעות בשום אופן על איכות השמנים הישראליים הנבדקים על ידי המועצה ומקבלים את תו האיכות שלה.

“אני קורא לענף הזית ב’מועצת הצמחים’, ולכל היצרנים הישראלים המעולים, הנבדקים על ידי המועצה לצאת בקמפיין נרחב שיסביר לקהל הרחב, מהו שמן זית כתית איכותי, מהן תכונותיו הבריאותיות והקולינריות, מיהם היצרנים הישראליים הראויים לתואר יצרן איכותי, ומיהם הזייפנים. ולצרכנים – לימדו את הלקח והבדילו בין הטובים המפוקחים לזייפנים”.

_________

*אילן אשל, הכותב הוא מנכ”ל ארגון מגדלי הפירות בישראל ויו”ר (מיל’) של מועצת הזית.

0
0



אודות הכותב

כתב כאן ישראל

כתב כאן ישראל | כאן נעים, הוא חבר מערכת ו/או מידע שהובא / נשלח על ידי פרטיים ואו מוסדות ואו על ידי כותב שבחר להישאר בעילום שם ונבדק לפני פרסומו על ידי מערכת האתר. פניות בדואר האלקטרוני אל כתב אתר כאן נעים: kanisrael2018@gmail.com

Add Comment

Click here to post a comment

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.

ארכיון כתבות ‘כאן ישראל’

ברכת ראש הממשלה נתניהו ליום העצמאות ה-75

הדלקת המשואות ופתיחת חגיגות יום העצמאות

דבר ראש הממשלה ביבי נתניהו

דילוג לתוכן