ארכיון פורום גינון אורגני גינון אורגני ו-אקולוגי ראובן אורן

גינה אורגנית חדשה התייחסות נכונה לאדמה

ראובן אורן מנהל פורום גינון אורגני ואקולוגי של פורטל כאן נעים, בהסתכלות אישית להקמת גינה אורגנית חדשה תוך כדי התייחסות נכונה לאדמה כמערכת סימביוטית חיה, פעילה ונושמת. חרף העושר הנפלא של התוצרת הרבה והאיכותית מהגינה החדשה, בשנתיים הראשונות, חשוב להטעין האדמה מחדש, כרוטינה.
0
0
גינה אורגנית חדשה התייחסות נכונה לאדמה / הטור של ראובן אורן מנהל פורום גינון אורגני
גינה אורגנית חדשה התייחסות נכונה לאדמה / הטור של ראובן אורן מנהל פורום גינון אורגני

אין ספק, כי אחד הגורמים המשפיעים על צמחית גינה, ובעקיפין גם על היצורים המצויים בה, הוא ’פוריות הקרקע’. כדי להבין מהם התהליכים הדרושים לקבלת קרקע פורייה, צריך בתהליך הקמת גינה אורגנית חדשה תוך כדי התייחסות נכונה, גם לרקע ה’אדמה’, כמערכת סימביוטית חיה, פעילה ונושמת. הדברים שיובאו כאן, מתייחסים לשתי אפשרויות של ’גינה אורגנית חדשה’, כלומר לכל מי שמכונן ו’מפעיל’ גינה אשר הוזנחה ולא טופלה הרבה שנים, והשנייה היא למי שנכנס אל בית חדש עם גינה חדשה שלא גידלו בה עדיין שום צמח.

בעלי גינות חדשות, כאלו ואחרות (מסוג א’ או סוג ב’), ירוו הרבה נחת בשנתיים שלוש הראשונות של הגינה האורגנית שלהם. כל הירקות, יגדלו לתפארת, מחזור אחר מחזור. בכל מקרה חלק החשוב ביותר של הנושא שהובא כאן הוא; שימור רוטיני של חיוניות האדמה.

☚ א. כל מי שמכונן ו’מפעיל’ גינה אשר הוזנחה ולא טופלה הרבה שנים;

למעשה, מדובר באדמה במצב מעולה! אדמה שבה צמחו צמחי בר שונים בלי שמישהו ’הפריע’ לה, ועל כן, מדובר באדמה משובחת, במצב הכי טבעי, והכי טוב שיכול להיות.

צמחי הבר שגדלו בה, הפעילו מחזוריות של העלאת מיקרו-אלמנטים מהשכבות העמוקות ועם התפרקותם של צמחי הבר העונתיים, על פני השכבה העליונה, היא הוטענה בכל אותם יסודות חשובים הנמצאים בד”כ בעומק גדול באדמה – יותר מה-30-60 ס”מ הנדרשים בד”כ, ל’ירקות הגינה’ השונים שאנו מגדלים.

הכשרה של גינה כזו, לא דורשת זיבול ודישון ראשוניים כמעט, אלא רק טיפול בדיכוי העשבייה הוותיקה וביצוע ’חיטוי תרמי’ לחיסול הזרעים הרבים שהצטברו בה.

ב. מי שנכנס לבית חדש עם גינה חדשה שלא גידלו בה עדיין שום צמח;

מדובר באדמה רווית מינרלים. מאחר ואדמה היא למעשה ’שחק סלעים’ הרווי במינרלים שנצברו בו עם פעולת השחיקה וההמסה רבת השנים. סוגי אדמות אלו הן בד”כ אדמדמות (’חמרה’, ’טרה רוסה’, ’מיזי אחמר’) אבל קיימות גם אדמות בהירות כמו; ’לס’ או ’חוואר’ שלא צברו מסביבתם מינרלים ’צבעוניים’ כמו; ברזל, ועל כן, אין להן את הצבע האדמדם.

וישנן, כמובן ה’אדמות הכבדות’ – כמו; ’אדמה שחורה’ או ’אדמה חומה’, הנמצאת בד”כ בעמקים, והיא ’אדמת סחף’ מאוד ותיקה, וכמובן שמכילה גם כמות גבוהה של מינרלים, מאחר והגיעה מההרים שמעל לעמקים ועשירה בחומרים אורגנים ואנאורגניים.

אדמה שכזו, שהובאה לגינתכם החדשה, ופוזרה בה, מכילה בד”כ, מעט מאוד חומר אורגני, אם בכלל. אם מדובר בקבלן טוב ואיכותי, הרי שיש סיכוי שמדובר ב’אדמת עומק’ שאינה מכילה “זרעים רדומים” בקרבה.

אדמה זו, דורשת התייחסות אורגנית פרטנית של הצנעת חומרים אורגניים – ’קומפוסט’, כדי לעורר אותה מהבחינה האורגנית המתמשכת והרוטינית – הפיכתה לסביבה נעימה ועשירה למגוון המיקרואורגניזמים האמורים לחיות בה בסימביוזה מורכבת כמו ש’אדמה אורגנית’, צריכה להיות.

◄ שימור רוטיני של חיוניות האדמה

ועתה לחלק החשוב ביותר של הנושא – שימור רוטיני של חיוניות האדמה. בעלי גינות חדשות, כאלו ואחרות (מסוג א’ או ב’), ירוו הרבה נחת בשנתיים שלוש הראשונות של ה’גינה האורגנית’ שלהם. כל הירקות, יגדלו לתפארת, מחזור אחר מחזור.

אבל לאחר כשנתיים, במידה ולא נשמרה ’רוטינה אורגנית’ נכונה, תחל ירידה איטית, אבל משמעותית, באיכות ובכמות של התוצר הגולמי מהאדמה. זאת מאחר והאדמה החדשה, מכילה כמות יפה אבל מדודה של מינרלים שאותם צורכים הגידולים השונים ולמעשה מדללים את האדמה מהמינרלים.

נבט בוקע מהאדמה דשנה בגינה האורגנית

על כן, על אף העושר הנפלא של התוצרת הרבה והאיכותית מהגינה החדשה, בשנתיים הראשונות, חשוב להכניס לראש את העובדה הזו של ’הטענת האדמה מחדש’ כרוטינה קבועה. משמע;

1. כל החומר האורגני שאיננו צורכים – גזם, שאריות, עלים, וכן עשבייה שונה הגדלה עדיין, חייב לשוב לאדמה בכל צורה אפשרית – אם כ’קומפוסט’ מייצור עצמי, אם כ’הומוס’ מתולעים אדומות ואם כחיפוי לערוגות ההולך ומתפרק לו לאיטו.

2. לתת לאדמה לנוח – סיימתם מחזור גידול אחד, תחחו את האדמה, אווררו אותה ותנו לה לנוח לפחות שבוע ימים – רצוי שבועיים. התיחוח / קלטור יעשה לשכבת הקרקע העליונה – כ 20-30 ס”מ בלבד ואם האדמה נראית ומורגשת קצת יבשה, להשקות אותה בהמטרה, כמו גשם, כדי לעורר אותה לפעילות ביוטית של האורגניזמים שבתוכה.

לסיכום; יהיו כאלה שיחלקו על דברים אלו בטענה ש..’זרענו ושתלנו ירקות מסוגים שונים בלי להמתין ובלי לתת לאדמה לנוח.., והכל ’ממשיך’ לגדול ו… הרבה !’. כמובן שזה לא נכון, כי ההבדלים בתנובה, משמעותיים, אבל איטיים, כי לצמחים ולאדמה, יש את הקצב שלהם ואם לא מקפידים על הרוטינות של ’השבת החומר האורגני לאדמה’, ומתן ’תקופת התאוששות’ לאדמה שנוצלה, ההשפעה הראשונית שתראה לעין, היא בהופעה של מזיקים על הירקות, ואז… תחושה של ’נפילה’, כי המזיקים יגיעו ל”צמחים חלשים” הגדלים ב”אדמה חלשה” – כי זה תפקידם!

0
0



אודות הכותב

ראובן אורן

* הכותב הוא ראובן אורן, מומחה בתחומו ומנהל פורום גינון אורגני ואקולוגי בפורטל כאן נעים.

Add Comment

Click here to post a comment

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.

ארכיון כתבות ‘כאן ישראל’

ברכת ראש הממשלה נתניהו ליום העצמאות ה-75

הדלקת המשואות ופתיחת חגיגות יום העצמאות

דבר ראש הממשלה ביבי נתניהו

דילוג לתוכן