טור כלכלה

האגודה לצדק חלוקתי למינהל מקרקעי ישראל: אל תעבירו החלטה מפלה בעניין ועדות הקבלה

0
0

לטענת האגודה לצדק חלוקתי למינהל, הצעת ההחלטה פוגעת בזכותו של כל אדם לגור היכן שחפצה נפשו, בכך שהינה מבקשת לחזק את סמכותו של גוף פרטי, האגודה השיתופית של היישוב, לסנן מתיישבים המעוניינים לגור ביישובים אלה. הצעת החלטת המועצה אף מגדילה לעשות כאשר היא מרחיבה את סמכות “סינון המועמדים”, בניגוד לאמור בחוק, וכאשר כל שנדרש הוא אישור של ועדת המשנה של המועצה (?!).
האגודה לצדק חלוקתי למינהל מקרקעי ישראל: אל תעבירו החלטה מפלה בעניין ועדות הקבלה

האגודה לצדק חלוקתי למינהל מקרקעי ישראל: אל תעבירו החלטה מפלה בעניין ועדות הקבלה

הצעת ההחלטה שדנה היום (ה-7.11.12) בישיבת המועצה של מינהל מקרקעי ישראל, והעוסקת ב”בנייה למגורים באגודות וישובים חקלאיים שהם מושב עובדים, כפר שיתופי, מושב שיתופי, קיבוץ או אגודה חקלאית”, ביקשה להרחיב את זכות ההמלצה והסמכויות של ועדות הקבלה ביישובים (כפי שהוגדרו בפקודת האגודות השיתופיות), לאפשר לאגודת היישוב, לערוך סלקציה מחמירה יותר על הקצאת משאבי הציבור, ואף לספסר בקרקעות ההרחבה באמצעות השכרתם לאחר.

כזכור, ’פקודת האגודות השיתופיות’, הקנתה לאגודות השיתופיות ביישוביים ובהרחבות קהילתיות בהן מתגוררות עד 400 משפחות, זכות להחליט מי יוכל לרכוש דירה ביישוב, ומי יידחה, ראו (סעיף ההגדרות וסעיף 6(ב) לפקודה).

הסינון נעשה על פי ועדת קבלה שבוחנת קריטריונים שונים, בהם גיל, יכולת כלכלית, קביעות, מאפייני היישוב וקריטריונים מעומעמים נוספים ובעייתיים של “אי התאמה לחיי החברה בקהילה” או “אי התאמה למרקם החברתי – תרבותי של היישוב”.

’האגודה לצדק חלוקתי’, הגישה נייר עמדה לחברי המועצה של מינהל מקרקעי ישראל, במסגרתו, טענה, כי החוק לכשעצמו הינו ’חוק מפלה’. אולם הצעת החלטת המועצה שתידון היום, חמורה וקשה עוד יותר מהחוק המפלה, באשר היא מבקשת לחזק את מעמדן של האגודות השיתופיות ולהעניק להן סמכויות רבות יותר לסינון המועמדים.

כך, לדוגמה, סעיף החריגים, המוצא את ביטויו בסעיף 5(3), מאפשר ל’וועדת המשנה של המינהל’, לאשר הקצאת קרקעות בפטור ממכרז, על פי המלצת האגודה, גם ביישובים שאינם עונים על הקריטריונים הנקובים ב’פקודת האגודות השיתופיות’, וזאת בחוסר סמכות ותוך פגיעה קשה ב’זכויות אדם’ בסיסיות.

לטענת האגודה לצדק חלוקתי, ועדת המשנה של המועצה, תוכל, לכאורה, לאשר ’הקצאת קרקע בפטור ממכרז’, למומלצים של אגודת היישוב, ביישוב שמספר המשפחות בו עולה על 400 משפחות באזורים שונים ברחבי הארץ בניגוד להגבלות הקבועות בחוק.

החוק, כידוע, יצר הסדר שלילי לגבי הקצאת קרקעות בפטור ממכרז ביישובים שמספר המשפחות בהם עולה על 400, ולפיכך, ועדת המשנה של המועצה (ואף המועצה עצמה) אינן מוסמכות לקבוע אחרת. גם סעיף 5.5.2, פוגע קשה ב’זכויות הציבור’ באשר הוא מאפשר ל’אגודה השיתופית’ באזורים הנקובים בהחלטה לרכוש את הזכויות ב-7 מגרשים ולהשכירם למעוניינים להתיישב בהרחבה תוך הענקת זכות לקבל זכויות בקרקעות ציבוריות ללא מכרז ולספסר בהן.

לטענת האגודה, הצעת ההחלטה פוגעת בזכותו של כל אדם לגור היכן שחפצה נפשו, בכך שהינה מבקשת לחזק את סמכותו של גוף פרטי, האגודה השיתופית של היישוב, לסנן מתיישבים המעוניינים לגור ביישובים אלה. הצעת החלטת המועצה אף מגדילה לעשות כאשר היא מרחיבה את סמכות “סינון המועמדים”, בניגוד לאמור בחוק, וכאשר כל שנדרש הוא אישור של ועדת המשנה של המועצה (?!).

מצב זה, אינו חוקתי באשר הוא פוגע בעקרונות יסוד הקבועים ב’חוק יסוד כבוד האדם וחירותו’, ואף סותר את ’תיקון מס’ 8 לפקודת האגודות השיתופיות’.

אולם לא די בכך, והצעת ההחלטה, מבקשת לאפשר לאגודה השיתופית, לספסר בקרקעות הציבוריות, לכל המרבה במחיר ולהפיק רווחים בניגוד לדין על ידי השכרתן למעוניינים להתיישב בהרחבה ותוך עריכת סלקציה ביניהם. בהקשר לכך, חשוב לציין ולהזכיר, כי; “זכות ההמלצה” ומנגנון ועדת הקבלה, יצרו ויוצרים עיוותים כלכליים וחברתיים קשים.

ראשית, הקריטריונים המחמירים וחוסר השקיפות מעלים חשש שמיעוטים, עולים חדשים, נכים, חולים, משפחות חד מיניות או חד הוריות, בעלי השקפה פוליטית או דתית שונה מזו הנהוגה ביישוב ויהודים שאינם משתייכים למעמד הסוציו אקונומי אליו משתייכים חברי היישוב, נדחים על ידי ועדות קבלה על בסיס הקריטריון המעומעם של; “אי התאמה לחי חברה בקהילה”.

שנית, כידוע “זכות ההמלצה”, הולידה בעבר תופעה שבה גבו אגודות שיתופיות תשלומי יתר מן התושבים אשר ביקשו לרכוש מגרשים, וכתוצאה מהאפשרות לסחור ב”זכות ההמלצה” התגברה האטרקטיביות של שיווק המגרשים. גם ב’מינהל מקרקעי ישראל’, היו מודעים לבעייתיות שנוצרה בעקבות מנגנון ועדות הקבלה, ובעבר, היו החלטות מועצה שניסו לצמצם את זכות ההמלצה, ואף היו ניסיונות לעצור פרויקטים, בהם עלה חשש לגביית כספים בניגוד לדין.

________

* הכותבת היא עורכת דין רויטל ברילנשטיין, מהאגודה לצדק חלוקתי, הפועלת לקידום ניהול והקצאה צודקים, שקופים ושוויוניים של משאבי קרקע וסביבה בישראל, מתוך החשיבות החברתית העצומה של משאבים אלו. האגודה, פועלת במספר מישורים במקביל; ניטור וניתוח המדיניות המשאבית (“הלנד-וואטש”), קידום פעילות משפטית, והוצאת ניוזלטר חודשי, המסכם את ממצאי “הלנד-וואטש” בגיליונות מרוכזים.

0
0



אודות הכותב

כתב כאן ישראל

כתב כאן ישראל | כאן נעים, הוא חבר מערכת ו/או מידע שהובא / נשלח על ידי פרטיים ואו מוסדות ואו על ידי כותב שבחר להישאר בעילום שם ונבדק לפני פרסומו על ידי מערכת האתר. פניות בדואר האלקטרוני אל כתב אתר כאן נעים: kanisrael2018@gmail.com

Add Comment

Click here to post a comment

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.

ארכיון כתבות ‘כאן ישראל’

ברכת ראש הממשלה נתניהו ליום העצמאות ה-75

הדלקת המשואות ופתיחת חגיגות יום העצמאות

דבר ראש הממשלה ביבי נתניהו

דילוג לתוכן