מחקרי רפואה

האוניברסיטה העברית: פרס קיי לחוקר הצעיר, יוענק לד”ר ליטל מגיד שיצרה תרכובות חדשות

0
0

ד”ר ליטל מגיד, יצרה תרכובות כימיות, הדומות במבניהן לקנבינואידים הצמחיים, שהצליחו להתקשר עם הקולטן ולהפעילו. התוצאה היא עיכוב של פעילות דלקתית, ולכך יכולות להיות השפעות הגנתיות במגוון מצבים דלקתיים ופגיעת רקמות, בין היתר מחלות ניווניות של מערכת העצבים, טרשת עורקים, דלקות מעיים וכבד.
האוניברסיטה העברית: פרס קיי לחוקר הצעיר, יוענק לד
האוניברסיטה העברית: פרס קיי לחוקר הצעיר, יוענק לד”ר ליטל מגיד שיצרה תרכובות חדשות

במסגרת אירועי חבר הנאמנים ה-75 של האוניברסיטה העברית בירושלים, יוענק היום (רביעי 13 ביוני), ’פרס קיי, לחוקר צעיר’, לד”ר ליטל מגיד, מבית הספר לרוקחות באוניברסיטה העברית בירושלים, על מחקרה פורץ הדרך בתחום הטיפול במחלות נוירולוגיות ודלקתיות – הפעלה סלקטיבית של הקולטן הקנבינואידי (קולטן המופעל על ידי חומרים המצויים בצמח הקנביס) במערכת החיסונית הראה פוטנציאל לטיפול במגוון מחלות נוירולוגיות ודלקתיות.

את המחקר ביצעה ד”ר מגיד, בהנחייתו של פרופ’ רפאל משולם מבית הספר לרוקחות באוניברסיטה העברית, הנחשב מומחה בעל שם עולמי לשימוש רפואי ב’קנביס’.

שני קולטנים קנבינואידיים, זוהו ביונקים; CB1, ו-CB2. ההשפעות הפסיכו-אקטיביות (התנהגותיות) המוכרות של צמח המריחואנה מיוחסות לפעילות הקולטן CB1, הממוקם במערכת העצבים המרכזית. לעומת זאת הפעלה סלקטיבית של הקולטן CB2, המבוטא בעיקר במערכת החיסונית הפריפרית, נטולת השפעות פסיכו-אקטיביות. מחקרים קודמים, הראו כי אפקטים נוגדי דלקת מתווכים על ידי קולטן זה במספר רב של מחלות ומצבים פתולוגיים.

ד’’ר מגיד, יצרה תרכובות כימיות, הדומות במבניהן לקנבינואידים הצמחיים, שהצליחו להתקשר עם הקולטן ולהפעילו. התוצאה היא עיכוב של פעילות דלקתית, ולכך יכולות להיות השפעות הגנתיות במגוון מצבים דלקתיים ופגיעת רקמות, בין היתר; מחלות ניווניות של מערכת העצבים, טרשת עורקים, דלקות מעיים, ו-כבד.

ניסויי מעבדה, הדגימו, כי טיפול בתרכובות החדשות הוביל לשיפור נוירולוגי ניכר בעקבות חבלות ראש טראומטיות וכן, הייתה לתרכובות השפעה משמעותית על הפחת נזק הנגרם לרקמות המוח.

“התרכובות החדשניות מניחות את היסודות להמשך המחקר והפיתוח של תרופות לטיפול במצבים המקושרים לדלקת, ופגיעות מוח”, מסבירה ד”ר מגיד.

הפיתוח נרשם כפטנט על ידי חברת יישום, החברה לפיתוח המחקר של האוניברסיטה העברית, ולאחרונה, מוסחר ברישיון לחברת תרופות גדולה.

פרס קיי לחדשנות, מוענק מדי שנה מאז 1994. איש עסקים יצחק קיי, מאנגליה, תעשיין בולט ב’תעשיית התרופות’, ייסד את הפרס על מנת לעודד אנשי סגל וסטודנטים של האוניברסיטה העברית, לפתח שיטות חדשניות בעלות פוטנציאל מסחרי אשר יתרמו לאוניברסיטה, ולחברה.

כאמור הפרס היוקרתי, פרס קיי לחוקר הצעיר, יוענק לד”ר מגיד, היום (רביעי 13 ביוני) במסגרת אירועי חבר הנאמנים ה-75 של האוניברסיטה העברית.

0
0



אודות הכותב

כתב כאן ישראל

כתב כאן ישראל | כאן נעים, הוא חבר מערכת ו/או מידע שהובא / נשלח על ידי פרטיים ואו מוסדות ואו על ידי כותב שבחר להישאר בעילום שם ונבדק לפני פרסומו על ידי מערכת האתר. פניות בדואר האלקטרוני אל כתב אתר כאן נעים: kanisrael2018@gmail.com

Add Comment

Click here to post a comment

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.

ארכיון כתבות ‘כאן ישראל’

ברכת ראש הממשלה נתניהו ליום העצמאות ה-75

הדלקת המשואות ופתיחת חגיגות יום העצמאות

דבר ראש הממשלה ביבי נתניהו

דילוג לתוכן