תזונה | דיאטה

התזונאית הקלינית, אולגה רז, על סודות תזונתיים של פירות יבשים במיוחד לט”ו בשבט

0
0

התזונאית הקלינית, אולגה רז, מנהלת היחידה לתזונה ודיאטה, המרכז הרפואי תל-אביב, חושפת את הסודות התזונתיים של הפירות יבשים; למרות ערכם הקלורי גבוה של פירות יבשים, הם ללא ספק עדיפים על נשנושים אחרים. הידעת, כי כדאי ורצוי לאכול פירות יבשים רחוצים, אפילו במים חמים.
התזונאית הקלינית, אולגה רז, על סודות תזונתיים של פירות יבשים במיוחד לט
התזונאית הקלינית, אולגה רז, על סודות תזונתיים של פירות יבשים במיוחד לט”ו בשבט

מנהלת היחידה לתזונה ודיאטה, המרכז הרפואי תל-אביב, (איכילוב), התזונאית הקלינית, ד”ר אולגה רז, חושפת את הסודות התזונתיים של הפירות יבשים במיוחד לרגל ט”ו בשבט לפירות יבשים תכונות רבות חשובות, וטוב לבריאות ש’הפירות יבשים’ אהובים על ידי רבים מאתנו.

הפירות יבשים, מאבדים את רוב הנוזלים, בתהליך הייבוש, מה שמעלה באופן משמעותי את תכולת הסוכר בהם. הייבוש, נעשה בשמש בשטח פתוח, החושף כך את הפירות לזיהום על ידי חרקים וציפורים. שיטת ייבוש שכזו נעשית גם היום באזורים שונים, בעולם. הייבוש המתקדם, נעשה באזורים סגורים ונקיים ב’שיטת ייבוש מודרנית’.

לדבריה של התזונאית הקלינית, ד”ר רז; “זאת הסיבה, כי יש לשנות את ההרגל של הישראלים, לאכול פירות יבשים ללא רחצה, וכן לרחוץ היטב את הפירות היבשים, רצוי אפילו במים חמים, מה שעושה אותם לא רק נקיים אלא גם רכים ומתוקים יותר”.

בנוסף לטעמם המשובח, לפירות יבשים גם תכונות רבות חשובות; תכולה גבוהה של סיבים תזונתיים, סידן, ברזל, ויטמין בטא קרוטן, ועוד. ביחד עם זאת הם מצטיינים בריכוזים גדולים של סוכרים, וכתוצאה מכך, בערך קלורי גבוה מאוד”.

“הפירות יבשים, עוברים גם עיבוד על ידי תרכובות גופרית אשר עלולות לגרום לתגובות אלרגיות והתקפי ’קצרת’ אצל אנשים הרגישים. למרות ערכם הקלורי גבוה של פירות יבשים, הם ללא ספק עדיפים על נשנושים אחרים, כמו; עוגיות, חטיפים, סוכריות, ו-שוקולדים”.

● צימוקים, מכילים כ- 250 קלוריות ל- 100 גר’. כמו כן 100 גר’ צימוקים מכילים כ- 1.5 גר’ ברזל, כ- 500 מג’ אשלגן וכ- 5 גר’ סיבים. ענבים מהם עשויים הצימוקים, ובמיוחד ענבים אדומים, מכילים חומרים טבעיים, הנקראים; ביופלבונואידים, שהם בעלי תכונות מיוחדות. לדוגמה, בקליפת הענבים, נמצא ביופלבונואיד קוורצטין, המסוגל לאזן את רמת הכולסטרול בדם, לשפר את זרימת הדם, ואף לסייע במניעת מחלות לב.

כמו כן, ידועות תכונות ’אנטי סרטניות’ של קוורצטין. יש סיבה לחשוב שגם הצימוקים מכילים כמות מסוימת של קוורצטין, אך לא נבדקת תכולתו בצימוקים.

● תמרים, מהווים מקור מצוין לאשלגן, לברזל, לסידן ולסיבים תזונתיים. 12 תמרים מכילים כ- 275 קלוריות, 650 מג’ אשלגן, ו-2 גר’ סיבים. ’תמרים’ מכילים חומר טיראמין, העלול לגרום ל’כאבי ראש’ באנשים רגישים. עקב תכולת סוכר גבוהה, ודביקותם הגדולה של התמרים ואכילתם עלולה לזרז תהליך עששת שינים, כך שמומלץ ל’צחצח שינים’, לאחר אכילתם.

● תאנים, למרות הערך הקלורי הגבוה שלהן, מהוות מקור טוב למגנזיום, לאשלגן, לסידן, לברזל ולסיבים. חמש תאנים יבשות מכילות כ- 260 קלוריות, 5 גר’ סיבים, וכ-750 מג’ אשלגן.

תכולה גבוהה של סיבים מקנה לתאנים השפעה משלשלת, כך שהן מהוות מזון טוב לסובלים מעצירות, אך מצד שני עלולות לגרום לשלשולים לאנשים רגישים. תאנים, בדומה לתמרים נדבקים לשיניים, כך שכדאי לצחצח אותם לאחר אכילתם.

● שזיפים יבשים, מכילים ריכוז גבוה של סוכר; 5 שזיפים יבשים מגולענים מספקים כ- 115 קלוריות.ביחד עם זאת הם מהווים מקור עשיר בבטא קרוטן, ברזל, ואשלגן. יש בהם גם; מגנזיום, זרחן, וויטמינים מקבוצה B.

שזיפים יבשים, ידועים כמועילים ל’עצירות’, וזאת עקב תכולת הסיבים, והן נוכחות חומרי מיוחדים, בעל השפעה משלשלת.

● פפאיה יבשה, עשירה בבטא קרוטן, ובאשלגן, אך יחד עם זאת היא מכילה הרבה מאוד סוכר.

● 10 משמשים מיובשים מכילים כ-85 קלוריות, ומהווים מקור לבטא קרוטן ולברזל.

_________

*ד”ר אולגה רז, היא תזונאית קלינית, חוקרת, מהמומחיות המובילות בתחום התזונה בארץ, סופרת, מחברת רב המכר “לאכול לחם ולרזות”, מפתחת דיאטת הלחם, מנהלת היחידה לתזונה ודיאטה בבית החולים “איכילוב”, מנכ”לית חברת “שיטת אולגה רז להרזיה ולתזונה בריאה” וראש המחלקה לתזונה במרכז האוניברסיטאי אריאל, מנחת תוכנית רדיו ב”רדיו ללא הפסקה” (103FM).

0
0



אודות הכותב

כתב כאן ישראל

כתב כאן ישראל | כאן נעים, הוא חבר מערכת ו/או מידע שהובא / נשלח על ידי פרטיים ואו מוסדות ואו על ידי כותב שבחר להישאר בעילום שם ונבדק לפני פרסומו על ידי מערכת האתר. פניות בדואר האלקטרוני אל כתב אתר כאן נעים: kanisrael2018@gmail.com

Add Comment

Click here to post a comment

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.

ארכיון כתבות ‘כאן ישראל’

ברכת ראש הממשלה נתניהו ליום העצמאות ה-75

הדלקת המשואות ופתיחת חגיגות יום העצמאות

דבר ראש הממשלה ביבי נתניהו

דילוג לתוכן