מחקרי רפואה

חיילים הנחשפים לשדות אלקטרומגנטיים נוטים לחלות במחלות ’סרטן’ זמן קצר לאחר החשיפה

0
0

הדו”ח של חוקרי האוניברסיטה העברית פורסם לאחרונה בעיתון האירופאי לאונקולוגיה של האקדמיה הבינלאומיתCollegium Ramazzini, נכתב ע”י ד”ר יעל שטיין, החוקרת אור לוי נתיב ופרופ’ אליהו ריכטר מביה”ס לבריאות הציבור ורפואה קהילתית באוניברסיטה העברית ◄ שטיין מתכוונת להכין את עבודת הדוקטורט שלה בנושא; “מידול החשיפה למקורות אלקטרומגנטיים וחדירתם לגוף” ◄ המחקר מציע לעבור לתפיסה חדשה לפיה קרינה בלתי מיוננת עלולה להיות מסרטנת בדומה לקרינה מיוננת.
חיילים הנחשפים לשדות אלקטרומגנטיים נוטים לחלות במחלות ’סרטן’ זמן קצר לאחר החשיפה
חיילים הנחשפים לשדות אלקטרומגנטיים נוטים לחלות במחלות ’סרטן’ זמן קצר לאחר החשיפה

ממחקר שערכו חוקרים של האוניברסיטה העברית, עולה, כי עובדים הנחשפים באופן עוצמתי או ממושך ל”שדות אלקטרומגנטיים” (Electromagnetic Fields), עלולים לפתח סרטן בתוך זמן קצר מאוד לאחר החשיפה. מחקרים קודמים, כבר מצאו, כי קיים סיכון יתר לחלות בסרטן בעקבות חשיפות כה גבוהות לשדות אלקטרומגנטיים במהלך יום העבודה, אולם אף מחקר לא התייחס עד כה לכך שהסרטן, מתפתח כבר זמן קצר לאחר החשיפה.

בשני העשורים האחרונים, הגיעו ליחידה ל’רפואה תעסוקתית וסביבתית’ בבית הספר ל’בריאות הציבור’, ו’רפואה קהילתית’ של האוניברסיטה העברית, ו’הדסה’; 47 חולי סרטן וביניהם; 8 חולים עם סרטן רב מוקדי, שנחשפו בעברם למגוון סוגים ועוצמות של שדות אלקטרומגנטיים.

ב-15 מהמקרים, פרק הזמן שעבר מהחשיפה הראשונה ועד לאבחון המחלה עמד על פחות מ-5 שנים וב-12 מהמקרים עמד על תקופה שנעה בין 5 ל-10 שנים.

חשיפה גבוהה לשדות אלקטרומגנטיים, מתרחשת כתוצאה ממשימות הכוללות תיקון אמצעי מכ”ם, ישיבה בכלי רכב בעלי אנטנות וציוד תקשורת, נשיאת ציוד רדיו על המותניים או על הגב ועבודה במשרדים הממוקמים בקרבת אנטנות עוצמתיות או חדרי מצב העמוסים בציוד תקשורת ובציוד רדיו.

משך החשיפה של החולים לשדות האלקטרומגנטיים נע בין חמישה חודשים ל-33 שנים. כמעט בכל המקרים, החשיפות לשדות האלקטרומגנטיים התרחשו במהלך השירות הצבאי.

מרבית הנפגעים, היו בשנות העשרים המקודמות, ואובחנו כחולים זמן קצר מאוד לאחר שנחשפו לשדות האלקטרומגנטיים. בקרב קבוצת החולים שאובחנו כחולי סרטן פחות מ-5 שנים מחשיפתם הראשונה לשדות האלקטרומגנטיים היו; 8 חולי סרטן הלימפה, ו-9 חולים בעלי גידולים מוצקים באשכים, בראש, בצוואר, במוח, בקיבה, ובמעיים, ובכלל זה שני מטופלים עם שני מקרי סרטן רב מוקדי.

הדפוסים הנוגעים לפרק הזמן שלוקח לסוגים שונים של גידולים להתפתח מעלים דפוס ביולוגי עקבי מתקבל על הדעת הקשור לחשיפה לשדות אלקטרומגנטיים.

הדו”ח שפורסם לאחרונה בעיתון האירופאי לאונקולוגיה של האקדמיה הבינלאומית Collegium Ramazzini, נכתב על ידי ד”ר יעל שטיין, החוקרת אור לוי נתיב, ופרופ’ אליהו ריכטר מבית הספר לבריאות הציבור ורפואה קהילתית ב-אוניברסיטה העברית.

שטיין, מתכוונת להכין את עבודת הדוקטורט שלה בנושא; “מידול החשיפה למקורות אלקטרומגנטיים וחדירתם לגוף”.

לדברי לויד מורגן, מקבוצת המחקר האמריקאית העצמאית הקרן לבריאות סביבתית; “לא ניתן להפריז בחשיבות המחקר הזה. המחקר, מציע לעבור לתפיסה חדשה, לפיה קרינה בלתי מיוננת עלולה להיות מסרטנת בדומה לקרינה מיוננת”.

מהמחקר, עולה גם הצורך להמשיך לחקור את הפוטנציאל המסרטן של שדות אלקטרומגנטיים ולשפר את אמצעי ההגנה נגדם.

“הגברים והנשים הצעירים הללו הם העיניים והאוזניים של המדינה”, אומר פרופ’ ריכטר, שהעביר את ממצאי המחקר ל-יועץ המשפטי לממשלה; “תוצאות המחקר, מראות, כי צריך להגן על אלו שמגנים עלינו. כלומר, צריך להכיר כעת בסיכונים שיש לעבודתם ולפעול על מנת להגן עליהם מחשיפה גבוהה לגלי מיקרו, ולגלי רדיו”.

0
0



אודות הכותב

כתב כאן ישראל

כתב כאן ישראל | כאן נעים, הוא חבר מערכת ו/או מידע שהובא / נשלח על ידי פרטיים ואו מוסדות ואו על ידי כותב שבחר להישאר בעילום שם ונבדק לפני פרסומו על ידי מערכת האתר. פניות בדואר האלקטרוני אל כתב אתר כאן נעים: kanisrael2018@gmail.com

Add Comment

Click here to post a comment

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.

ארכיון כתבות ‘כאן ישראל’

ברכת ראש הממשלה נתניהו ליום העצמאות ה-75

הדלקת המשואות ופתיחת חגיגות יום העצמאות

דבר ראש הממשלה ביבי נתניהו

דילוג לתוכן