סרטן

סרטן הלבלב: מחקר חדש מביא לגילוי המחלה באמצעות בדיקת DNA בלתי פולשנית

0
0

ממצאים חדשים במחקר של Mayo Clinic בדגימות צואה של המטופלים, עשויים להוביל לגילוי מוקדם יותר של סרטן הלבלב, ולהגדלה משמעותית של שיעור ההישרדות של הסובלים מהמחלה. בדיקות הצואה אינן פולשניות, המטופלים יכולים לאסוף את הדגימות בבית ולשלוח אותן לרופא מבלי לבקר כלל במשרד הרופא או במרפאה.
סרטן הלבלב: מחקר חדש מביא לגילוי המחלה באמצעות בדיקת DNA בלתי פולשנית
סרטן הלבלב: גילוי המחלה באמצעות בדיקת DNA בבדיקה בלתי פולשנית

הארגון המוביל בעולם Mayo Clinic) Mayo Clinic researchers), אשר פועל שלא למטרות רווח, לטיפול רפואי, מחקר והדרכה עבור כל שכבות האוכלוסייה, מדווח, כי חוקריו מצאו שיטה חדשה לגלות את סרטן הלבלב (Pancreatic cancer) באמצעות בדיקת DNA שנערכת בדגימות צואה של המטופלים. המחקר, הוצג בכינוס שבוע המחלות בדרכי העיכול 2011 (2011 Digestive Disease Week), שנערך מ-7 עד 10 במאי בעיר שיקאגו, ארה”ב.

כידוע, שיעור התמותה מסרטן הלבלב (Pancreatic cancer), נחשב כאחד הגבוהים מבין הסוגים הנפוצים של סרטן, ומבין למעלה מ-43,000 האמריקנים אשר בגופם מאובחנת המחלה מדי שנה, למעלה מ-94 אחוזים, ימותו תוך 5 שנים מיום האבחון. אחת הסיבות לשיעור התמותה הגבוה היא היעדר כלים יעילים לבדיקת סקר לגילוי מוקדם של המחלה.

“לגבי סרטן המעי הגס, ידוע לנו כי ניתן לגלות חתימות מולקולריות מסוימות של גידולים סרטניים וגידולים קדם-סרטניים, ואנו מבקשים לקבוע אם ניתן לגלות בצורה דומה, ובעיקר באמצעות בדיקות צואה, גם את סרטן הלבלב” אמר ג’ון קיזיל, גסטרו-אנטרולוג של Mayo Clinic) Mayo Clinic gastroenterologist), אשר הציג את ממצאי המחקר.

במאמץ לנסות ולנצח את הסוג הקטלני של מחלת הסרטן, מדווחים החוקרים של Mayo Clinic, כי התמקדו בגילוי מיתול בדגימות צואה של 127 מטופלים – ב-60 מבין המטופלים שנבדקו אובחן סרטן הלבלב, וב-67 לא אובחן סרטן. מיתול, הוא סוג של שינוי ב-DNA, שבינו לבין גידולים סרטניים וגידולים קדם-סרטניים, נמצא קשר הדוק.

החוקרים, ביקשו לבדוק בכך, אם ניתן לגלות בצורה אמינה סוגים כלשהם של מיתול בדגימות צואה של המטופלים שכבר אובחן בהם סרטן הלבלב.

“מצאנו סמן שניתן לגלות בצורה אמינה בשתי דגימות הרקמה ובצואה של מטופלים שסובלים מסרטן הלבלב, ושמניב תוצאות טובות יותר מסוג אחר של סמן – מוטציה של גן המכונה; KRAS” – הסביר ד”ר קיזיל; “כשחיפשנו אחר שני הסמנים יחדיו, שיעור הדיוק המשולב של שני הסמנים היה גבוה באופן משמעותי משיעור הדיוק של כל סמן בנפרד”.

Mayo Clinic

בסך הכל, סמן המיתול (אשר מכונה; BMP3) והמוטציה של הגן KRAS, נתגלו ב-70 אחוזים מהמטופלים שבהם אובחן סרטן הלבלב, בקבוצת המחקר.

בבדיקות התגלו הסמנים ללא קשר לשלב של הסרטן או למיקומו בלבלב. ממצאים אלה עשויים להוביל לגילוי מוקדם יותר של סרטן הלבלב, ולהגדלה משמעותית של שיעור ההישרדות של הסובלים מהמחלה.

בדיקות הצואה אינן פולשניות, המטופלים יכולים לאסוף את הדגימות בבית ולשלוח אותן לרופא מבלי לבקר כלל במשרד הרופא או במרפאה.

בהמשך מקווים החוקרים להרחיב את המחקר הראשוני כדי ליצור כלי יעיל לבדיקות סקר, בדגימות צואה, לכל סוגי הסרטן של הקיבה והמעיים.

“כעת אנו יכולים לגלות בצורה אמינה סמן מיתול בצואה לגידולים סרטניים בשלב שעוד ניתן לרפא, וסמנים דומים, התגלו גם ב’גידולים קדם-סרטניים’” – הבהיר ד”ר קיזיל, שהוסיף, כי; “ננסה, לפיכך, לחפש סמני אבחון דומים לסוגים נוספים של גידולים במטופלים על מנת לפתח מערך סמנים שמכסה את כל סוגי הגידולים הסרטניים והגידולים הקדם-סרטניים בכל רחבי מערכת העיכול”.

אודות Mayo Clinic

Mayo Clinic היא הארגון המוביל בעולם, אשר פועל שלא למטרות רווח, לטיפול רפואי, מחקר והדרכה עבור כל שכבות האוכלוסייה.

מידע נוסף, אפשר למצוא בכתובות;

www.mayoclinic.org/about/ וגם ב-www.mayoclinic.org/news.

0
0



אודות הכותב

כתב כאן ישראל

כתב כאן ישראל | כאן נעים, הוא חבר מערכת ו/או מידע שהובא / נשלח על ידי פרטיים ואו מוסדות ואו על ידי כותב שבחר להישאר בעילום שם ונבדק לפני פרסומו על ידי מערכת האתר. פניות בדואר האלקטרוני אל כתב אתר כאן נעים: kanisrael2018@gmail.com

Add Comment

Click here to post a comment

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.

ארכיון כתבות ‘כאן ישראל’

ברכת ראש הממשלה נתניהו ליום העצמאות ה-75

הדלקת המשואות ופתיחת חגיגות יום העצמאות

דבר ראש הממשלה ביבי נתניהו

דילוג לתוכן