דעה משפטית

צוואה, למי כדאי, למה, ומתי להכין צוואה – הטור של עורכת דין הראל מורן

0
0

עו”ד הראל מורן, עו”ד מורן הראל, מהעיר חדרה, עוסקת במתן ייעוץ משפטי ובטיפול בתיקי משפחה וירושהעם ’דעה משפטית’; יש לערוך צוואה חדשה בהתאם לדינאמיקה של החיים ובין היתר לעשות צוואה כשמתגרשים, כשמתחתנים, כשיולדים/מאמצים ילד, שינוי במצב הבריאותי של המוריש או של היורש, נרכשים נכסים חדשים וכן הלאה.
צוואה, למי כדאי, למה, ומתי להכין צוואה - הטור של עורכת דין הראל מורן
צוואה, למי כדאי, למה, ומתי להכין צוואה – הטור של עורכת דין הראל מורן

לכל אחד מומלץ להכין צוואה. מי שלא מכין צוואה, על פי חוק הירושה, התשכ”ה – 1965, ירושתו תתחלק בין אשתו ובין כל ילדיו. החוק, מתייחס למשפחות “סטנדרטיות”, ואינו מסוגל להתמודד עם הרבה תרחישים המתקיימים במציאות בהם אילו הייתה קיימת צוואה, היו נמנעים סכסוכים משפחתיים מכוערים או תשלומי מס אותם היה ניתן להפחית בתכנון מיסוי ירושה ואף לעיתים להימנע מהם.

“צוואה”, במובן הכללי, היא כל אימרה, אמירה, ציווי, אשר מבקש ומצפה אדם שיעשה למענו או בענייניו לאחר מותו. במובן המשפטי; “צוואה” היא מסמך משפטי בו מורה אדם מה ייעשה ברכושו לאחר מותו, אשר יהא בר-תוקף – אם נעשה באחת הדרכים הקבועות בדין, ולא נפל בו פגם שלא ניתן לתיקון (ויקיפדיה) .

ישנם מקרים, בהם כדאי להכין צוואה, וקיימת אף חובה להכין צוואה, שכן היעדר צוואה במקרים אלו לרוב מוביל לסכסוכים משפטיים;

• כאשר בני זוג לא נשואים חיים יחד כ’ידועים בציבור’.

• כאשר בני זוג בהליכי גירושין אך טרם ניתן גט.

• כאשר אדם לא מעוניין, כי בת זוגתו החוקית ו/או ילדיו, ירשו את חלקו בירושה.

• כאשר בני זוג, נישאו בפעם השנייה, ולהם ילדים מנישואים ראשונים.

• כאשר למצווה, יש ילדים קטינים, כדאי להכין צוואה ולהסדיר את עניין ה’אפוטרופוס’, הראוי על הילדים. הסדרת האפוטרופסות חשובה מאד במצב של הורות יחידנית אך אינו יורד מהפרק גם במשפחה “מסורתית”.

להלן דוגמאות למצבים בהם ’צוואה’, הייתה מונעת הליכים משפטיים;

▼ בני זוג בשנות ה-40 לחייהם ללא צוואה. בן הזוג נפטר באופן פתאומי מאירוע מוחי, והאלמנה, הגיעה למשרד לצורך טיפול בהגשת צו קיום ירושה. על פי החוק, מחצית מהזכויות של הנפטר, עוברות לילדתם המשותפת ומחצית לאלמנה.

נוצר מצב, כי הקטינה בעלת זכויות במקרקעין, השייכים לבני הזוג ,וכל פעולה במקרקעין בה מעורב קטין, דרושה אישור בית משפט.

במידה והאלמנה, תרצה למכור את הדירה, המכירה תיאלץ לעבור את אישורו של בית המשפט. כדאי להכין צוואה, כדי למנוע מצב דומה.

▼ הגיע אדם למשרד עם כתב תביעה ל’פירוק שיתוף’ ב’מקרקעין’, אשר הוגשה על ידי בניו. מסתבר שלו ולאשתו לא הייתה צוואה, ולאחר מותה, הבנים, הפכו לבעלי זכויות במקרקעין, ודרשו את חלקם בירושה.

לאב, לא היה כסף לשלם לבניו, כדי לאזן את מצב הזכויות במקרקעין, והבנים הגישו תביעה ל’פירוק שיתוף במקרקעין’, ביקשו למכור את הבית ולקבל את חלקם מכספי התמורה.

למרות שרוב מי ששומע על מקרה זה, אומר שאצלו זה לא יכול לקרות, כדאי להכין צוואה, כדי שזה בוודאות לא יקרה.

חשוב לציין, כי נושא ה’התיישנות’ לא חל על צוואה, ו’צוואה’, הינה תקפה כל עוד לא נעשתה צוואה חדשה המבטלת את קודמתה.

יש לערוך צוואה חדשה בהתאם לדינאמיקה של החיים ובין היתר לעשות צוואה כשמתגרשים, כשמתחתנים, כשיולדים / מאמצים ילד, שינוי ב’מצב הבריאותי’ של ה’מוריש’ או של היורש, נרכשים נכסים חדשים, וכן הלאה.

קיימת אפשרות למנות מנהל עיזבון שהוא אדם אשר המוריש סומך עליו אשר יהיה אחראי למימוש הצוואה בהתאם להוראותיה.

________

* הכותבת היא עו”ד מורן הראל, מהעיר חדרה, עוסקת במתן ייעוץ משפטי ובטיפול בתיקי משפחה וירושה. עו”ד הראל, מלווה פרויקטים של בניה, עריכת חוזים לרכישה או למכירה מקרקעין או נדל”ן יד ראשונה או מקבלן לרבות רכישת נכסים בהליכי כינוס נכסים.

עו”ד מורן הראל, כיהנה כיועצת משפטית בתחום דיני משפחה, ב’עמותה הישראלית לסיוע משפטי’ (ע”ר), אשר מעניקה סיוע משפטי למעוטי-יכולת, וכמייצגת מחוז חיפה מול המפקח לענייני מקרקעין מטעם האגודה לתרבות הדיור, והינה מרצה למשפט ולזכויות אדם וחברה, בתכנית “שכר מצווה” של לשכת עורכי הדין.

לפניות אישיות, ניתן לפנות אליה באמצעות הדואר האלקטרוני, בכתובת; office@henharel.co.il

0
0



אודות הכותב

כתב כאן ישראל

כתב כאן ישראל | כאן נעים, הוא חבר מערכת ו/או מידע שהובא / נשלח על ידי פרטיים ואו מוסדות ואו על ידי כותב שבחר להישאר בעילום שם ונבדק לפני פרסומו על ידי מערכת האתר. פניות בדואר האלקטרוני אל כתב אתר כאן נעים: kanisrael2018@gmail.com

Add Comment

Click here to post a comment

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.

ארכיון כתבות ‘כאן ישראל’

ברכת ראש הממשלה נתניהו ליום העצמאות ה-75

הדלקת המשואות ופתיחת חגיגות יום העצמאות

דבר ראש הממשלה ביבי נתניהו

דילוג לתוכן