השריפה בכרמל (2010)

ראשי הרשויות באזור השריפה בכרמל: האסון הבא, מונח לפתחנו ואסור להמתין יותר

0
0

ראשי הרשויות בכרמל, מזהירים את חברי הוועדה לביקורת המדינה ◄ ח”כ יואל חסון; ועדת חקירה ממלכתית היא צורך לאומי וצו השעה” על הסיוע לראשי הרשויות באזור השריפה בכרמל… משרד האוצר, חייב לתת תשובות מיידיות” ◄ משרד האוצר; “אנו פועלים דרך הרשויות המקומיות, ובתיאום מלא. 2 מיליון ₪, כבר הועברו לעיריית טירת הכרמל, עבור הוצאות השריפה ובימים אלו, נבחנות שאר הדרישות.
ראשי הרשויות באזור השריפה בכרמל: האסון הבא, מונח לפתחנו ואסור להמתין יותר
ראשי הרשויות באזור השריפה בכרמל: האסון הבא, מונח לפתחנו ואסור להמתין יותר

חברי הכנסת של הוועדה לביקורת המדינה, סיירו היום (ראשון) ברשויות המקומיות אשר נפגעו מן השריפה הגדולה בכרמל. זאת, כהכנה לדיון מעורר הסערה המתוכנן ליום שלישי, הקרוב, האמור לדון בהקמתה של ועדת חקירה ממלכתית בנושא. יו”ר הוועדה, ח”כ יואל חסון (קדימה), ביקש מראשי הערים; חיפה, טירת הכרמל, עוספייה, והמועצה האזורית חוף הכרמל לפרט את דרישותיהם וצרכיהם מהמשרדים הממשלתיים ולהעבירם בצורה מפורטת ל משרד אוצר.

חסון, הבטיח, כי הוועדה, תעקוב אחרי ביצוע הבקשות ותקצובן ע”י האוצר. הבוקר (ראשון), אף פנה ח”כ חסון אל רה”מ מר בנימין נתניהו, במכתב שבו הציע לו להקים בעצמו ’ועדת חקירה ממלכתית’ – ומאידך ’הוועדה לביקורת המדינה’, לא תדון בכך, אם לא יעשה כך, איים, תיאלץ הכנסת להקים ועדה שכזאת.

חסון, סיכם, כי; “ראש הממשלה, צריך להתעשת ולהתעלות מעל צרכיו הפוליטיים לטובת הצלת חיי אדם, ועדת חקירה ממלכתית היא צורך לאומי וצו השעה”.

ראש עיריית טירת הכרמל, מר אריה טל, סיפר לחברי הכנסת, כי; “אם מטוסי הכיבוי לא היו מתחילים בפעולתם ביום שישי בבוקר, גם בתי העיר היו מתחילים להישרף. טל, הזהיר כי; “אם האש הייתה פורצת לשכונת דניה בעיר חיפה – היה צורך לפנות את כל העיר. לדבריו, שכונת מעלה נוף בעיר טירת הכרמל, בנויה מרחוב צר אחד וארוך, ורכבי הכיבוי, לא יכולים לצאת ממנו אלא בהילוך לאחור (“רוורס”). לטענתו, השכונה, עלולה להפוך ל”מלכודת אש”, והודיע, כי העירייה, תפרוץ בזמן הקרוב, במימונה, דרך שתאפשר יציאה וכניסה חופשיים של רכבי כיבוי למקום.

חבר הוועדה, ח”כ אופיר אקוניס (סיעת הליכוד) הזהיר, כי אין זמן לוועדה נוספת, ויש לראות כיצד מבצעים את הליקויים במהירות וללא דיחוי.

טפסר אריה רגב, מפקד תחנת הכיבוי בעיר חיפה, הודיע, כי; “מדינת ישראל לא יודעת לבצע פינוי בסדרי גודל גדולים, ואינני יודע מי יפצה על הבתים והשדות שרוססו בחומר רעיל ונצבעו באדום”.

רגב, הבהיר, כי הדרכים הבעייתיות צריכות להיפרץ מיד גם כהכנה ל’רעידות אדמה’. הוא קרא להוריד מיידית את גיל הכבאים, המשרתים כיום עד גיל 67.

“מגדלי המגורים הגבוהים, נמצאים בכרמל, ואילו הסולמות המתאימים נמצאים במפרץ. במקרה טוב, כשאין פקקים, ייקח כחצי שעה להגיע. כבר שנים, אנו מבקשים לבנות תחנה חדשה בכרמל, אבל התקציב – 7 מיליון ₪ בלבד מתעכב”, ציין.

ח”כ יוחנן פלסנר (סיעת קדימה) הוסיף, כי; “כתוצאה מהפינוי המוצלח, לא היו נפגעים, בערים, אך מערך כיבוי והצלה במדינה קורס, ומצבו הולך ומחמיר מול איומים שרק הולכים ומתגברים; “יש תחושה מוטעית שאם דיברנו על כך – זה כבר נפתר ואפשר להמשיך הלאה”, אמר ח”כ פלסנר.

ח”כ כרמל שאמה (סיעת הליכוד) הזהיר, כי; “אולי לשריפות, נהיה מוכנים יותר בעתיד, אבל לאסונות אחרים, כמו; רעידות אדמה ו’חומרים רעילים’, יש קושי לגייס ולהקצות משאבים”.

גם ח”כ אברהם מיכאלי (סיעת ש”ס) אמר, כי הוא; “חושש מאד שיתגלה ב’אסון הבא, כמה המדינה עדיין לא מוכנה; “הכנסת צריכה להיות יותר נשכנית בפיקוח על הממשלה”, טען.

קרן טרנר, רכזת הפנים באגף התקציבים ב’משרד האוצר’, אמרה, בתגובה, כי; “האוצר, פועל דרך הרשויות המקומיות, ובתיאום מלא.

לדבריה, 2 מיליון ₪, כבר הועברו לעיריית טירת הכרמל, עבור הוצאות השריפה ובימים אלו נבחנות שאר הדרישות.

“האוצר הוא שיזם בשנת 2008 את הרפורמה בכבאות. הקצנו 100 מיליון ₪ לשיפור הציוד אבל קצבנו לוח זמנים לרפורמה. לא מדובר בהפרטה אלא בהלאמה ובהקמה של רשות ארצית לכבאות, שתמתן את הפערים בין הרשויות החזקות והחלשות, דומה קצת לצבא או למשטרה – וממילא שלא תהיה תלויה בשביתות. משרד הפנים, כבר הקצה לעניין 30 מיליון ₪, וסכום זה, נקבע כבר בתקציב המדינה לשנה הבאה”, אמרה. טרנר, רכזת הפנים באגף התקציבים של האוצר.

יונה יהב, ראש עיריית חיפה, אמר לחברי הוועדה, כי; “אין חודש שאנחנו לא מתרגלים מוכנות למצבי חירום – והתחלנו בכך עוד לפני מלחמת לבנון השנייה”.

יהב, מתנגד להקמת ועדת חקירה ממלכתית ואמר, כי; “מדובר במדינה מטורפת שחוקרת את עצמה לדעת, ואם תקום ועדה שכזאת, כל ההערכות המחודשת תהיה בהמתנה עד לפרסום המסקנות.

השם של הממשלה, יקום, וייפול על הפיצויים שישולמו לאנשים שנפגעו, ותוך שלושה חודשים צריך להחזיר את החיים למסלולם בישובים האלו”. יהב, קרא לציבור החרדי להתגייס למערך הכיבוי, וציין, כי ניסיונו ושיתוף הפעולה שלו עם החרדים, מצוין. יהב, הוסיף, ואמר; “לא לבזבז זמן, להעביר חוק על רשות ארצית לכיבוי, ואח”כ למלא אותו בתוכן”.

דוד לוריא, ראש ענף תפעול בעיריית חיפה, חשף לח”כים מרכז לניהול משברים של העירייה ורכב חפ”ק שנרכש בעיצומה של מלחמת לבנון השנייה.

לדבריו; “העירייה נערכת לכל התרחישים כמו אסון טבע, פליטת חומרים מסוכנים ומלחמה”. את הדברים אישר גם יוסף מישלב, הממונה על מחוז חיפה במשרד הפנים, שהדגיש, כי עיריית חיפה, מוכנה לאירועי חרום, ועבדה בשריפה האחרונה, ללא דופי.

חברי הכנסת, סיירו בין הבתים השרופים בקיבוץ בית אורן, והזדעזעו מן ההרס הרב. המחזה הקשה של שורת בתי מגורים מעלי פיח, שרופים לחלוטין, ללא גגות וחלונות מנופצים, דמה לתיאורי עיירה אחרי פוגרום…

נציב כבאות ראשי, מר שמעון רומח, ציין, כי; “ההתגייסות לכיבוי השריפה הנוכחית, הייתה גדולה מההיערכות ב’מלחמת לבנון השנייה’.

זאת, בנוסף לעשרות הצתות מכוונות שהחלו במהלך השבת, בעיקר בנגב, בגליל ובוואדי ערה. לדבריו, יש לפתוח תחנות חדשות, לגייס כבאים חדשים ובעיקר לחדש ולשפר את הציוד הקיים ולרכוש ציוד חדיש”. רומח, שיבח את הכבאיות הצבאיות, והדגיש את שיתוף הפעולה המצוין עם הצבא.

מיכאל ויינברגר, מנהל אזור גליל מערבי-כרמל, בקרן, קיימת הדגיש את עוצמתה וייחודה של השריפה הנוכחית; “אם בשריפת יער, רגילה טמפרטורת-האש היא 600 מעלות, בשריפה הנוכחית החום, הגיע ל 1500-1300 מעלות. האש קפצה בבבת-אחת 200, 300 ו-500 מטר”, סיפר.

0
0



אודות הכותב

כתב כאן ישראל

כתב כאן ישראל | כאן נעים, הוא חבר מערכת ו/או מידע שהובא / נשלח על ידי פרטיים ואו מוסדות ואו על ידי כותב שבחר להישאר בעילום שם ונבדק לפני פרסומו על ידי מערכת האתר. פניות בדואר האלקטרוני אל כתב אתר כאן נעים: kanisrael2018@gmail.com

Add Comment

Click here to post a comment

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.

ארכיון כתבות ‘כאן ישראל’

ברכת ראש הממשלה נתניהו ליום העצמאות ה-75

הדלקת המשואות ופתיחת חגיגות יום העצמאות

דבר ראש הממשלה ביבי נתניהו

דילוג לתוכן