עיתונות | תקשורת המונים

כנס אילת לעיתונות 2010, מחקר; עיתונאים, עושים שימוש ביחצ”נים למרות אמינותם

0
0

מחקר חדש שייחשף ב”כנס אילת לעיתונות”, המתקיים זו השנה הרביעית, בתאריכים; 24-21 בנובמבר, חושף; למרות שאמינותם של אנשי יחסי הציבור אינה נתפסת כגבוהה בקרב עיתונאים, הם מהווים מקור בלעדי בכל ידיעה שלישית ◄ אנשי יחסי ציבור ודוברים, מעורבים ביותר מחצי מהידיעות בתחומי הכלכלה ובענייני פנים, לעומת שליש מהידיעות בתחומים הפוליטיים והביטחוניים.
כנס אילת לעיתונות 2010, מחקר; עיתונאים, עושים שימוש ביחצ
כנס אילת לעיתונות 2010, מחקר; עיתונאים, עושים שימוש ביחצ”נים למרות אמינותם

“אמינותם של אנשי ’יחסי הציבור’ (יחצ”נים), אינה נתפסת כגבוהה ביותר בקרב עיתונאים בהשוואה למקורות אחרים” – כך מתברר ממחקר שבוצע במסגרת עבודת תזה, ראשונה מסוגה, בנושא; “יחסי ציבור כמקור מידע תקשורתי” לקבלת תואר שני ע”י שרון בן דוד, בהנחיית ד”ר צבי רייך ב’מחלקה לתקשורת’ של אוניברסיטת בן-גוריון. ממצאיו הראשוניים של המחקר מתפרסמים, לראשונה, לקראת כנס אילת לעיתונות 2010, אשר יתקיים החל ממחר (א’) ה-21 עד 24 בנובמבר.

המחקר, מגלה, כי ל’יחסי הציבור’, יש הצלחה במידה שונה בכל מדיום; מעורבותם בידיעות המתפרסמות ב’רדיו’ וב’אינטרנט’ היא רבה מאוד, ואילו ב’עיתונות המודפסת’ היא נמוכה יחסית. המשמעות היא, שבמדיום שבו תכיפות העדכון היא גבוהה – הרדיו והאינטרנט – מידת ההסתמכות על יחסי ציבור גבוהה יותר, ככל הנראה, משום שלוח הזמנים הקצר, מאלץ את המערכות הללו להסתפק, לפחות בחלק מן הזמן, במידע שמקורו ביחסי ציבור, כדי למלא את החלל החדשותי. מעבר לכך, נמצא, כי ברדיו, יש מעורבות עצומה לאנשי יחסי ציבור ו-דוברים, באספקת מידע ראשוני.

ממצאים אחדים, במחקר, עשויים להעיד, כי המבקרים, הסבורים, כי; רוב התוכן החדשותי, הוא תוכן יחצני גרידא – נסחפו קלות. ראשית, משום שבמרבית המקרים העיתונאים לא מסתפקים במידע שמגיע מיחסי ציבור, ופונים למקורות מידע אחרים, שאינם יחצ”נים.

“כנס אילת לעיתונות”

מן הנתונים, עוד עולה, כי כאשר אנשי יחסי ציבור (יחצ”נים), מגלים מעורבות גבוהה בידיעות, בכשני שליש מהמקרים (65.7%) העיתונאים, הצליבו את המידע עם מקור נוסף.

כלומר; רק כשליש, מהידיעות הללו, נשענו על יחסי ציבור כמקור מידע בלעדי.

חולשה יחסית נוספת בהשפעתם נראית בעיתונות המודפסת ובתחומי סיקור מסוימים.

החוקרת שרון בן דוד, שהיא אשת יחסי ציבור בכירה בעצמה, המכהנת סמנכ”ל במשרד ’שלום תל אביב’, חברת ייעוץ תקשורתי המספקת מענה אסטרטגי ללקוחות מקומיים ובינלאומיים, מצאה, כי בכל הקשור לתחומי הסיקור, אנשי יחסי הציבור, וה’דוברים’, גילו מעורבות גבוהה במחצית מן הידיעות בתחומי הכלכלה והפנים – לעומת רק שליש בתחומים הפוליטיים והביטחוניים.

מעניין שאת היקף השפעתם משיגים אנשי יחסי הציבור והדוברים למרות שאמינותם נתפסת בעיני העיתונאים, מעט נמוכה יחסית למקורות מידע אחרים.

לציון האמינות המרבי (“אמין מאוד”) זכו רק 39% מאנשי יחסי הציבור והדוברים, בידיעות שנבדקו.

דר’ צבי רייך מחלקה לתקשורת של אוניברסיטת בן-גוריון

מה שמפצה על כך הוא ככל הנראה ההזדקקות של העיתונאים לתזרים מתמיד של מידע, היוזמה שמגלים אנשי יחסי ציבור רבים, וכן האינטנסיביות הרבה של קשריהם המתמשכים עם העיתונאים.

כמעט 40% (39.2%) מהמגעים בין עיתונאים לאנשי יחסי ציבור ודוברים, מערבים אנשי יחסי ציבור, שהקשר עימם מתקיים על בסיס יומיומי, ועוד כמעט חצי (48.8%) על בסיס חודשי או שבועי”.

’כנס אילת לעיתונות’, האירוע הגדול והמוביל של עולם התקשורת, יערך מחר (ראשון וגם ביום שני) בעיר אילת, זו השנה הרביעית, בהשתתפות כ-1500 אנשי תקשורת, עיתונאים, שרים, חברי כנסת, אנשי אקדמיה וכלכלה.

הכנס של אגודת העיתונאים תל אביב, יחד עם אוניברסיטת בן גוריון בנגב, יתקיים בין התאריכים; 24-21 בנובמבר, במרכז הכנסים של מלונות “הרודס” אילת של רשת פתאל.

0
0



אודות הכותב

כתב כאן ישראל

כתב כאן ישראל | כאן נעים, הוא חבר מערכת ו/או מידע שהובא / נשלח על ידי פרטיים ואו מוסדות ואו על ידי כותב שבחר להישאר בעילום שם ונבדק לפני פרסומו על ידי מערכת האתר. פניות בדואר האלקטרוני אל כתב אתר כאן נעים: kanisrael2018@gmail.com

Add Comment

Click here to post a comment

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.

ארכיון כתבות ‘כאן ישראל’

ברכת ראש הממשלה נתניהו ליום העצמאות ה-75

הדלקת המשואות ופתיחת חגיגות יום העצמאות

דבר ראש הממשלה ביבי נתניהו

דילוג לתוכן