רפואת עיניים

דר’ אופיר מהלל יפה אבחן הגורם השכיח לאיבוד הראייה בחולי סכרת

המשמעות מהמחקר הייחודי שנערך ע"י בראשותו של ד"ר אבינועם אופיר, ביחידת העיניים במרכז הרפואי הלל יפה, חדרה; הסבר חד משמעי ליעילותם הזמנית בלבד של טיפולי ההזרקה ה'תוך-עיניים’ במקרים של בצקת ב’רשתית העין’, וכן שינוי שיטת האבחון תוך אפשרות למתן טיפול מיטבי, שעתיד לשפר את איכות הראיה, במיוחד בקרב חולי סוכרת.
0
0
דר' אופיר מהלל יפה אבחן הגורם השכיח לאיבוד הראייה בחולי סכרת
דר’ אופיר מהלל יפה אבחן הגורם השכיח לאיבוד הראייה בחולי סכרת

במחקר חדשני, שנערך על ידי יחידת העיניים של במרכז הרפואי הלל יפה בעיר חדרה, בראשותו של ד”ר אבינועם אופיר, נמצא, כי ב 54% מהחולים בהם נגרמת ’בצקת’ ב’מרכז הראייה’ שב’רשתית העין’, שהיא הגורם השכיח לפגיעה בראיה בקרב ’חולי סוכרת’, הפגיעה היא תוצאה של משיכה מכאנית של הרשתית ע”י קרומים הנמצאים סביב מרכז הראיה, ולא כפי שהיה נהוג לחשוב עד כה. המשמעות; שינוי מהותי של שיטת האבחון והטיפול במקרים של בצקת ברשתית העין, שהיא הגורם השכיח לירידה ביכולת הראייה בקרב חולי סוכרת.

שכיחות מחלת הסוכרת, בארץ היא בכ- 6 אחוזים מהאוכלוסייה, והיא אחת מהסיבות המרכזיות בעולם ל’אובדן הראייה’. בחולים אלו, נוצרת לרוב פגיעה בכלי הדם באברים שונים, כאשר האברים הנפגעים הם בעיקר; עיניים, כליות, לב ומוח. אחת הבעיות השכיחות והמרכבות ביותר בחולים אלו, היא פגיעה ב’רשתית’ וב’ראייה’, שנגרמת מדליפה של נוזלים מכלי הדם הפגועים אל תוך מרכז הרשתית, גורמת להצטברות נוזלים ברשתית, להתנפחות ולבצקת במרכז הראייה.

בצקת זו, הינה הגורם השכיח לפגיעה הולכת וגוברת ב’חדות הראייה’ ועד ל’איבוד ראייה’ משמעותי. היא מתפתחת כ- 10 עד 15 שנים לאחר הופעת המחלה בקרב בין 10 ל- 20 אחוזים מהחולים ב’סוכרת’.

ב’חולי הסוכרת’ הקשים, יכולה שכיחות הופעת הבצקת להגיע ל-60% מהמקרים.

עד היום, כאשר אובחנה בעיה של “בצקת ברשתית העין”, בשל היותה של הסיבה לכך בלתי ידועה, הטיפולים השגרתיים היו על ידי הזרקות של תרופות לרשתית, שהשפעתן הייתה זמנית, או ניתוחי לייזר (בהנחה שגילו את הבעיה בזמן).

אולם התוצאות, היו לכן, מאכזבות במרבית המקרים. המחקר של ד”ר אופיר, וצוותו, מרכז הרפואי הלל יפה, הוכיח מעל לכל ספק, כי שיטת האבחון, תאפשר כיום למטופל להימנע מטיפולים מיותרים בעת אבחון הקרומים, ולשפר את הסיכוי לטיפול מיטבי ויעיל שיביא לשיפור איכות חיי המטופל.

במחקר, שבדק 58 מטופלים, נעזרו החוקרים במכשיר OCTחדשני, מכשיר המאפשר סריקה תלת-מימדית רחבה של רשתית העין, ובכך את איתור של אותם קרומים בעייתיים. קרומים אלו, אותרו כסיבה המרכזית שגורמת להיווצרות הבצקת ולפגיעה בראייה.

כאמור, נתון בסיסי זה, שנותן הסבר פשוט וחד משמעי, עבורו ישנו פתרון ניתוחי ידוע, מאפשר שינוי מהותי של שיטת הטיפול.

כחלק ממסקנות המחקר, הוצע לשנות את ההנחיות לטיפול במחלה, כך שבמצב בו מאובחנת הימצאות קרומים, יוצע לשקול ניתוח להסרתם כבחירה ראשונה. האבחון המדויק והגישה הטיפולית המתאימה לכל מקרה יאפשרו סיכויי החלמה טובים בהרבה.

יש לציין, כי מחקר זה, נעשה על בסיס מחקר מקדים שביצעו ד”ר אופיר וצוותו, ושפורסם לפני כשנה וחצי. במחקר זה נאספו נתונים מ- 122 מטופלים במהלך השנים 2004 ל- 2008. במחקר ראשוני זה, נראו נתונים דומים שהצביעו על כך שב-24% מהמקרים שבהם הייתה בצקת ברשתית, היא נגרמה ממשיכות קרומי הזגוגית את רשתית העין.

הממצאים, אובחנו על סמך שיטת בדיקה ייחודית ומקיפה בה נהג ד”ר אופיר לבדוק את הרשתית ומרכז הראייה של מטופליו. תוצאות מחקר זה, בו התגלה לראשונה שסיבה חשובה לבצקת היא מקרומים שבזגוגית המושכים את הרשתית ולאו דווקא במרכזה, היה הבסיס למחקר הנוכחי, באמצעות מכשור מתקדם יותר, שתוצאותיו, כאמור מהפכניות בהיבט האבחוני והטיפולי.

המחקר הנוכחי, פורסם בחודש יוני, השנה, במגזין הלונדוני היוקרתי “EYE”, ובעקבותיו הוזמן ד”ר אופיר, לכנס ’רפואת עיניים’ גדול באירופה בספטמבר האחרון.

בחודש החולף, הוזמן ד”ר אופיר מהמרכז הרפואי הלל יפה, שוב להרצות על מחקרו פורץ הדרך בפני קהל אנשי מקצוע בבית החולים “הר סיני” וכן באוניברסיטת קולומביה בארה”ב. הוא דיווח, כי המחקר, זכה להדים חיוביים במיוחד ולתגובות אוהדות.

0
0



אודות הכותב

כתב כאן ישראל

כתב כאן ישראל | כאן נעים, הוא חבר מערכת ו/או מידע שהובא / נשלח על ידי פרטיים ואו מוסדות ואו על ידי כותב שבחר להישאר בעילום שם ונבדק לפני פרסומו על ידי מערכת האתר. פניות בדואר האלקטרוני אל כתב אתר כאן נעים: kanisrael2018@gmail.com

Add Comment

Click here to post a comment

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.

ארכיון כתבות ‘כאן ישראל’

ברכת ראש הממשלה נתניהו ליום העצמאות ה-75

הדלקת המשואות ופתיחת חגיגות יום העצמאות

דבר ראש הממשלה ביבי נתניהו

דילוג לתוכן