מחקרי רפואה

חוקרי האוניברסיטה העברית, פיתחו אב-טיפוס של תרופה חדשה לטיפול ב’אוסטאופורוזיס’

0
0

התרופה חדשה לטיפול באוסטאופורוזיס (Osteoporosis) דלדול העצם, מבוססת על חומצות שומניות ◄ פרופ’ באב; “היתרון בתרופות על בסיס אולאויל-סרין הוא שהן יכולות לפעול גם כנוגדות הרס וגם כמעודדות יצירת עצם” ◄ אוֹסְטֵאוֹפּוֹרוֹזִיס, היא המחלה הניוונית הנפוצה ביותר בעולם המערבי וביטויה בירידה בצפיפות העצמות ובהיחלשותן, אשר גורמים להופעת שברים מרובים.
חוקרי האוניברסיטה העברית, פיתחו אב-טיפוס של תרופה חדשה לטיפול ב’אוסטאופורוזיס’
חוקרי האוניברסיטה העברית, פיתחו אב-טיפוס של תרופה חדשה לטיפול ב’אוסטאופורוזיס’

חוקרים באוניברסיטה העברית בירושלים, גילו קבוצה חדשה של חומרים בגוף שלהם תפקיד מפתח בבקרה על שימור צפיפות עצם תַּקינה. על בסיס ממצאי המחקר, פיתחו החוקרים דגם ראשוני של תרופה למניעת אוסטאופורוזיס (Osteoporosis) – דלדול העצם, ולתיקון עצמות שנגועות במחלה.

קבוצת המחקר, בראשות פרופ’ איתי באב מ’מעבדת העצם’ ופרופ’ רפאל משולם מהמכון לחקר התרופות ב’אוניברסיטה העברית’, כללה את הפוסט דוקטורנטית רים סמום, והדוקטורנטים; גרי מילמן אור אופק, אלון באג’יו, יוסי תם, ורדית קרם, וכן מדענים מארה”ב.

מאמר על המחקר ועורכיו, התפרסם בשבוע שעבר, בכתב העת היוקרתי Proceedings of the National Academy of Sciences.

אוֹסְטֵאוֹפּוֹרוֹזִיס, היא המחלה הניוונית הנפוצה ביותר בעולם המערבי וביטויה בירידה בצפיפות העצמות ובהיחלשותן, אשר גורמים להופעת שברים מרובים. במקרים רבים, גורמים השברים לנָכות קשה ולסיבוכים העלולים להסתיים אפילו במוות.

הירידה ב’צפיפות העצם’ באוסטאופורוזיס נובעת מהרס פנימי של רקמת העצם. עם ההתקדמות בגיל כמות רקמת העצם שנהרסת גדולה מזו הנבנית וצפיפות העצם יורדת.

החוקרים במחקר הנוכחי, גילו, כי תאי העצם מייצרים שורה של חומרים המורכבים מחומצות שומניות וחומצות אמיניות בשם “אציל-אמידים” ואפיינו את הרכבם הכימי המדויק. בהתאם לאפיון, “סנתזו” החוקרים במעבדה תרכובות זהות ובדקו את השפעתן על תאי עצם בתרבית.

בניסוי על עכברים, מצאו החוקרים שמרכיבים מסוימים (אולאויל-סרין) בקבוצת החומרים מעלים את צפיפות העצם הן בעכברים בריאים והן בעכברים חולים ב’אוסטיאופורוזיס’.

במקביל מצאו, החוקרים, כי העכברים שחולים באוסטיאופורוזיס, סובלים ממחסור באותו מרכיב בעצמותיהם. ממצאים אלה, מצביעים על כך שחומרים על בסיס אולאויל-סרין, יכולים לשמש תשתית לפיתוח תרופות לחולי אוסטאופורוזיס.

תרופה המבוססת על חומרים אלו, נמצאת כעת בשלבי פיתוח במעבדותיהם של פרופ’ משולם ושל פרופ’ באב. עד כה, בנו החוקרים תרכובות בעלות פעילות משופרת שמהוות בסיס לפיתוח תרופה. חברת “יישום”, החברה לפיתוח המחקר של האוניברסיטה העברית, רשמה באחרונה בקשה לפטנט על בסיס הממצאים החדשים ומחפשת שותף מסחרי להמשך פיתוח ההמצאה.

“הממצאים החדשים, מראים תפקיד פיסיולוגי חשוב לחומצות שומניות ולנגזרותיהם בוויסות יצירת עצם וספיגתה, ומצביעים על האפשרות לפתח כבר בעתיד הקרוב תכשיר יעיל במיוחד לטיפול באוסטיאופורוזיס” – אומר פרופ’ משולם.

“התרופות הקיימות לטיפול באוסטיאופורוזיס הן או נוגדות הרס עצם או מעודדות את יצירתה אבל עד כה לא פותחה תרופה אשר עושה את שתי הפעולות יחד” – מוסיף פרופ’ באב; “היתרון בתרופות על בסיס אולאויל-סרין הוא שהן יכולות לפעול גם כנוגדות הרס וגם כמעודדות יצירת עצם”.

עד כה התבסס חקר וויסות צפיפות העצם בעיקר על חקר חלבונים ועל חקר הגנים. כעת, ממצאי המחקר, פותחים תחום מדעי חדש; ’ליפידומיקה של השלד’ – חקר החומרים המורכבים מחומצות שומניות ומ’חומצות אמיניות’. לתחום זה, חשיבות רבה בהבנת וויסות חילוף החומרים הן בשלד והן בשאר רקמות הגוף.

המחקר, התבצע במסגרת פרויקט לבדיקת הקשר בין חומצות שומניות ושינויים במבנה השלד. המחקר, מומן בידי הקרן הדו-לאומית למדע ארה”ב-ישראל (BSF), אשר תומכת במחקרים אשר מתבצעים במשותף על ידי חוקרים מארה”ב ומישראל, ובעזרת מענק מחקר ממכון הבריאות הלאומי של ארה”ב (NIH).

0
0



אודות הכותב

כתב כאן ישראל

כתב כאן ישראל | כאן נעים, הוא חבר מערכת ו/או מידע שהובא / נשלח על ידי פרטיים ואו מוסדות ואו על ידי כותב שבחר להישאר בעילום שם ונבדק לפני פרסומו על ידי מערכת האתר. פניות בדואר האלקטרוני אל כתב אתר כאן נעים: kanisrael2018@gmail.com

Add Comment

Click here to post a comment

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.

ארכיון כתבות ‘כאן ישראל’

ברכת ראש הממשלה נתניהו ליום העצמאות ה-75

הדלקת המשואות ופתיחת חגיגות יום העצמאות

דבר ראש הממשלה ביבי נתניהו

דילוג לתוכן