אבשלום וילן

מזכ”ל התאחדות חקלאי ישראל: הייתה שנה טובה לחקלאות ובעיקר לחקלאים!

0
0

אבשלום (אבו) וילן; “חום יולי-אוגוסט, גרם לנזק כבד לחקלאות ◄ ההסכם עם המדינה בנושא העובדים הזרים שחתמנו ב-12.5.09 ממשיך לקרטע ◄ לאחר החגים (18.10.10), תתקיים ועידת החקלאות בגליל ◄ נושא מס המעסיקים בסך 10% על העובדים הזרים, נמצא עדיין במחלוקת בין התאחדות חקלאי ישראל, ולבין האוצר ◄ תנועות ההתיישבות, הקימו מטה פעולה למאבק במכלול החוקים והגזירות
מזכ
מזכ”ל התאחדות חקלאי ישראל: הייתה שנה טובה לחקלאות ובעיקר לחקלאים!

אבשלום (אבו) וילן, מזכ”ל התאחדות חקלאי ישראל, פרסם דו”ח מיוחד ושקוף, היודע לספר על הקללות של השנה היוצאת ועל הברכות שהביאה עימה שנת תש”ע האחרונה, על חקלאות ישראל וחקלאי ישראל, ומאחל לחקלאי ישראל, לשנת תשע”א, שנה טובה, עם שפע יבולים, הרבה ממטרים וברכה בעמלם.

רוחות הסתיו, משתהות מלהגיע, וחום יולי-אוגוסט, גרם לנזק כבד לחקלאות. גם תחזית הגשמים של המודלים הבינלאומיים לתחילת החורף אינה מעודדת, אך פריחת החצבים וראש השנה שפתח, מבשרים על סיומה של שנה חקלאית ותחילתה של שנה חדשה. בתקווה לעתיד טוב יותר, של מים בכמויות מספיקות ויבולים בעיתם.

חום הקיץ ובעיקר השרבים המתמשכים של חודש אוגוסט יצרו בעיה קשה לענף הפירות, שסבל השנה עוד קודם לכן ממיעוט הקור והמשקעים בחלק מאזורי הארץ, והדבר התבטא ביבולים נמוכים מתחת לממוצע הרב-שנתי.

עיקר הפגיעה בענף התפוח ובסיכויי האסום שלו לתקופה ארוכה. מתנהלים מגעים עם רשויות המדינה, וקרן נזקי טבע למציאת פתרון לסוגיה קשה זו. אני מקווה, כי הנזקים לפירות החורף, יהיו קטנים יחסית, אך גם לכך, יש להיערך אם תחזית מיעוט המשקעים – תתגשם.

◄ כמויות המים לחקלאות – בשנה הבאה, יגזרו מבסיס של שני משתנים עיקריים: הראשון – כמות המשקעים ע”פ המודל של רשות המים שאת תוצאתו נדע רק במהלך אביב 2011, והשני – כמות מי ההתפלה שתעמוד לרשות המערכת החקלאית בקיץ הבא.

מחירי המים לחקלאות, עולים החל משנה זו ב-11.8 אג’ לכל קוב מים שפירים, בכל שנה! והדבר יגרום להתייקרות של קרוב ל-80 אג’ במהלך 6 השנים הבאות. במקביל, יתחילו לחזור למערכת כספי הסכם המים לצורך השקעות במערכות מים בחסכון וכו’ – ונצטרך להיערך לשימוש מושכל, ונכון בהם.

◄ בנושא העובדים הזרים – ההסכם עם המדינה שחתמנו ב-12.5.09 ממשיך לקרטע. רשות ההגירה, עושה מאמץ בשבועות האחרונים למלא את מכסת ההברקות, ולהגיע ליעד של 26,000 עובדים לקראת סוף החודש. להערכתי – המספר יהיה קטן יותר, ונצטרך לתבוע את ההשלמות ב-2011 על חשבון 2010.

במקביל התחילו לבוא עובדים מ-סרי-לנקה, ווייטנאם, וכן יתחיל פיילוט של כמה מאות עובדים עונתיים שיגיעו ל-8 חודשי קטיף, ועלות הבאתם – תהיה ע”ח המדינה.

◄ נושא מס המעסיקים – בסך 10% על העובדים הזרים, נמצא במחלוקת בינינו ובין האוצר. לאחר שתי פניות לשר האוצר לביטול המס, שהושבו ריקם, נכנס לאחר החגים את פורום השרים: חקלאות ואוצר – להכרעה בנושא.

◄ חוק החלב – בישיבת ועדת הכלכלה של הכנסת שנערכה ב-3.8.10 הושגה סוף סוף התקדמות משמעותית, והתחיל דיון ענייני בסעיפי החוק. בהנחה שהרצון הטוב שהפגינה הממשלה בדיון – יימשך. ניתן יהיה לסיים הנושא עד לסוף השנה ולהעביר החוק בקריאה שנייה ושלישית בכנסת, ובכך להניח תשתית חוקית מסודרת לפעולת הענף, מועצת החלב, משטר המכסות וכו’.

◄ נתונים כלכליים של שנת 2009 – מסיכומים ראשונים של שנת 2009, מתברר, כי הייתה זו שנה טובה לחקלאות ובעיקר לחקלאים! הרווח המצרפי הכולל עמד על למעלה מ-20%! התפוקה הכוללת בענפי החקלאות השונים הגיע ל-26 מיליארד ₪. ומתוכה היצוא – כ-6 מיליארד ₪. יש על מה להתגאות ויש במה להתברך!.

◄ שער היורו, כספים להשקעות – במסגרת הטיפול השוטף בנושאי החקלאות השונים, נפגשנו לאחרונה עם שר האוצר דר’ יובל שטייניץ ועם נגיד בנק ישראל פרופ’ סטנלי פישר, וסגנו פרופ’ צבי אקשטיין, בפגישות נפרדות, לדיונים על האפשרות של יצירת רשת ביטחון לשערי המטבעות במקרים של נפילה קיצונית וכן על האפשרות להעמדת כספים זמינים להשקעות בחקלאות, תוך פתרון שאלת הבטוחות.

בנק ישראל, מגבש בימים אלה מודל מתאים לזמינות כספי השקעות, ואני מקווה, כי עד סוף השנה – הוא יוצג לציבור החקלאים.

◄ ועידת החקלאות בגליל – תתקיים השנה ב-18.10.10, לאחר החגים, הועידה נערכת השנה ע”י מו”פ צפון בהשתתפותנו ובהשתתפות חב’ “משוב” ו-משרד החקלאות. הועידה תעסוק בעתיד החקלאות הישראלית וישתתפו בה – נשיא המדינה, מר שמעון פרס, שרים, ראשי הענף, בכירי האקדמיה ועוד. מספר המשתתפים מוגבל, ולפיכך, כדאי להירשם כבר עתה – במשרדי ההתאחדות או במו”פ צפון.

◄ קרקעות – חקיקה ונושאים עקרוניים – בשנה האחרונה מצאנו את עצמנו – תחת מתקפה בנושאי קרקעות, נחלות, מבנה האגודות השיתופיות ושורה שלמה של נושאים, בתחומי מים וחקלאות, שבהם הפקידות הבכירה של משרד המשפטים, האוצר, רשות המים, מינהל מקרקעי ישראל, ואחרים, ניסו לערער את תשתיות היסוד שעליהן מתפקדת ההתיישבות העובדת בכלל והחקלאות הישראלית בפרט.

תנועות ההתיישבות, הקימו מטה פעולה למאבק במכלול החוקים והגזירות, שאותו נרכז מההתאחדות, ועם פתיחת מושב החורף של הכנסת, יתחיל המטה בפעולתו.

ב’חוק ההסדרים’, השנה – מספר בעיות – שהעיקריות בהם: ביטול חלקי של הפטור מהגבלים עסקים, כדי לאפשר, כביכול, התמודדות עם פער התיווך במחירי התוצרת החקלאית. אנו במו”מ עם משרדי החקלאות והאוצר – להוציא הנושא מחוק ההסדרים ולנסות לבנות מודל פתרון, שישמור על השיווק החקלאי מחד ויטפל בפערי התיווך, מאידך. במסגרת הליכי חקיקה רגילים, תוך בדיקה מסודרת של הנושא כולו”.
_________

* הכותב אבשלום וילן, משמש כיום מזכ”ל התאחדות חקלאי ישראל.

0
0



אודות הכותב

כתב כאן ישראל

כתב כאן ישראל | כאן נעים, הוא חבר מערכת ו/או מידע שהובא / נשלח על ידי פרטיים ואו מוסדות ואו על ידי כותב שבחר להישאר בעילום שם ונבדק לפני פרסומו על ידי מערכת האתר. פניות בדואר האלקטרוני אל כתב אתר כאן נעים: kanisrael2018@gmail.com

Add Comment

Click here to post a comment

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.

ארכיון כתבות ‘כאן ישראל’

ברכת ראש הממשלה נתניהו ליום העצמאות ה-75

הדלקת המשואות ופתיחת חגיגות יום העצמאות

דבר ראש הממשלה ביבי נתניהו

דילוג לתוכן