חוק ומשפט

פרקליט המדינה באוניברסיטת בר אילן: ’התקשורת’, מנסה להשפיע על בית המשפט

0
0

הדברים נאמרו ע”י משה לדור, בכינוס משפט ותקשורת בישראל בבר-אילן; “לדאוג שהסיקור העיתונאי, יהיה סיקור אמת ולא הערכות, ספקולציות או הטעיות” ◄ היועץ המשפטי לממשלה, מר וינשטיין; “חופש העיתונות הוא ערך נעלה, וקשה לתאר מדינה דמוקרטית ללא חופש עיתונות – אך יש הבדל בין חופש עיתונות להפקרות עיתונאית”.
פרקליט המדינה באוניברסיטת בר אילן: ’התקשורת’, מנסה להשפיע על בית המשפט
פרקליט המדינה באוניברסיטת בר אילן: ’התקשורת’, מנסה להשפיע על בית המשפט

האם פרקליט המדינה מר משה לדור, יוצא למלחמה גלויה בתקשורת הישראלית? ימים יגידו ובינתיים, לדור, האיש שדווקא ממעט לדבר, הפעם הוא מדבר ועוד איך הוא מדבר. בכינוס שיזמו הפקולטה למשפטים, והמגמה לתקשורת ולעיתונאות באוניברסיטת בר – אילן, זאת בשיתוף משרד המשפטים – פרקליטות המדינה, בנושא; ’יחסי משפט ותקשורת בישראל’, מתח פרקליט המדינה, ביקורת חריפה וקשה מאד על הסיקור של התקשורת את מערכת המשפט בישראל.

פרקליט המדינה מר משה לדור, ציין, כי חלק מתפקיד הפרקליטות היא לשמור על קשר מאופק עם אמצעי התקשורת; “אנחנו צריכים להתמודד עם עיוותי הפרופורציות בהצגת הדברים לציבור. חשוב לדאוג שהסיקור העיתונאי, יהיה סיקור אמת ולא הערכות, ספקולציות או הטעיות”.

אין ספק, רמז בדבריו לדור, אלו גם על השטחיות של כתבי העיתונות הכתובה ובפרט האינטרנטית, ה”עושה שפטים” במידע או ליתר דיוק בפיסות המידע המגיע אליה, וכן בהפיכתו של כל אוחז במקלדת גם לפרשן משפטי.

עוד הוסיף פרקליט המדינה עו”ד לדור, בדבריו, בכנס, כי; “בדרך כלל, כשמגיע הסיפור הלא נכון לתקשורת, הוא יצוטט וימוחזר’, ולא נוכל לעשות דבר’, כדי לעקור אותו מן התודעה – ולכן, אנחנו צריכים להיות בתודעה, כדי לוודא שהסיפור הנכון, יסופר”.

פרופ’ אריה רייך, דיקן הפקולטה למשפטים באוניברסיטת בר אילן, פתח את יום העיון ואמר, כי; “הכינוס הזה הוא ממש “צו השעה”. בעידן שלנו המשפטנים, חייבים ללמוד על התקשורת, ואנשי התקשורת חייבים ללמוד על המשפט. תמו הימים שבהם ההליך המשפטי, יכול היה להתקיים בבידוד מן התקשורת ובשקט תעשייתי. היום כל סנגור וגם כל תובע, מחובר היטב לכתבים המשפטיים, ומנסה לגייס את התקשורת לטובת מאבקו.

מאידך, המשפט גם מסדיר את התנהלות התקשורת, אם זה בהקשר של תביעות לשון הרע, ואם זה בהסדרתו את אמצעי התקשורת השונים. לכן, אנו בפקולטה, החלטנו על שתי יוזמות חשובות;

א. הקמת ’מרכז למשפט ותקשורת’; בשיתוף ביה”ס לתקשורת אשר יקום בבר-אילן. המרכז, ייזום כנסים, כדוגמת הכנס הזה, מחקרים וניירות עמדה בנושא; משפט ותקשורת, ויתרום לחקר ולהוראה של נושא בין-תחומי, חשוב זה.

ב. תוכנית לימודים ייחודית – לימודי תקשורת לתואר ראשון ושני, יחד עם לימודי המשפטים. תוכנית זו, שתאפשר שילוב בין השניים, כבר תתחיל לפעול בשנת הלימודים הקרובה”.

פרופ’ שמואל סנדלר, דיקאן הפקולטה למדעי החברה באוניברסיטת בר – אילן, ציין; “הקשר בין משפט ותקשורת הוא קשר הן ברמת המציאות הציבורית והן ברמה הנורמטיבית ואת המפגש בין השניי, אנו רואים מדי יום, הן באמצעי התקשורת ההמוניים, והן בכיכר העיר.

ברמה הנורמטיבית, השניים ממונים על שמירת הערכים והנהלים של השלטון האזרחי והאינטראקציה ביניהם”.

פרופ’ סנדלר, הוסיף, כי; “אוניברסיטת בר-אילן, מתכוונת לפתח את הזיקה בין השניים ע”י הקמת ’מרכז בינתחומי לתקשורת ומשפט’ בעתיד הקרוב”.

◄ הגלגול המודרני של שער העיר הוא התקשורת

היועץ המשפטי לממשלה, מר יהודה וינשטיין, ביקר את תופעת המעצרים מול מצלמות הטלוויזיה, ואמר; “צילום אדם בקלונו, אינו עולה בקנה אחד עם כבוד האדם”.

ויינשטיין, הוסיף, כי הוא ניפגש עם צמרת משרדו ועם צמרת המשטרה, וקיימת תמימות דעים בסוגיה זו בין המשרדים; “במשרדנו, כבר החלה עבודת מטה בנושא ואנו מקדמים תיקון חקיקה שיאסור פרסום חומרי חקירה גולמיים עד להגשתם במשפט.

’חופש העיתונות’ הוא ערך נעלה, וקשה לתאר מדינה דמוקרטית ללא חופש עיתונות – אך יש הבדל בין חופש עיתונות להפקרות עיתונאית”.

נשיאת מועצת העיתונות, דליה דורנר, עם היועץ המשפטי לממשלה, יהודה וינשטיין

סגן הרקטור, חיים טייטלבאום, ברך את המשתתפים ואת היוזמה להקים בית ספר בינתחומי לתקשורת באוניברסיטת בר-אילן, תוך שהוא מציין את חשיבותה של הזירה התקשורתית בימינו, על פי הפסוק; “אמת ומשפט שלום שפטו בשעריכם”.

השער הוא מקום המשפט. בשער, בוצעו גזרי דין, המנהיגים, מלכים ונביאים, ישבו בשער, בשער התקיימו שיעורי תורה, שם נתאספו כל הנזקקים לעזרה ושם נקבען שערי החליפין – השער, היה המרכז של חיי הציבור ואילו בימינו אנו, אין ספק, כי הגלגול המודרני של שער העיר הוא; התקשורת. התקשורת היא המרכז של החיים הציבוריים וקשה להגזים בחשיבות השפעתה על חיי החברה”.

את יום העיון, סיכמה, פרופ’ יפה זילברשץ, המשנה לנשיא אוניברסיטת בר אילן, שקראה דברים בשמו של נשיא האוניברסיטה פרופ’ משה קוה, אשר נבצר ממנו להשתתף ביום העיון; “כאוניברסיטה, שיש בה פקולטה למשפטים, מזה ומגמה ללימודי תקשורת, מזה, אנו שותפים להכשרת הדור הצעיר של שתי הפרופסיות האלה…

יש אנשי משפט רבים שמטיבים להבין את אורחות התקשורת, ובראש ובראשונה את חובותיה ואת אילוציה, אבל אינני בטוח שמספרם גדול די הצורך.

יש יסוד לחשש, כי חלקים ב’מערכת המשפט’, רואים חלקים ב’מערכת התקשורת’ כגורמים מפריעים עד עוינים… הפתרון האחד והיחיד לכך, הוא בהגברת ההידברות בין כל הצדדים הנוגעים בדבר, בטרם, יהפכו לפלגים וגם לאחר שהרחיקו לכת.

אני מציין בגאווה, כי האוניברסיטה שלנו, עמדה על הצורך ב’הידברות’ בין רבדיה השונים כבר בראשיתה. מובטחני שיום העיון הזה, מיטיב להשתלב ברוח הזאת, ולא נותר לי אלא לברך ולהתברך בתקווה שהוא יהיה ראשון לאירועים אחרים רבים מסוגו שיתרמו שותפות אופרטיבית אופטימית לתועלת כולנו. שותפות כזאת תהיה אחת הערובות לכך, שאכן; “ציון במשפט תיפדה” – כדברי הנביא ישעיהו”.

ביום העיון, השתתפו משפטנים, חוקרי תקשורת ועיתונאים וכתבים, המסקרים את התחום המשפטי מהארץ ומחו”ל.

את הכינוס, יזמו ד”ר ענת פלג מן המחלקה לעיתונאות ותקשורת של אונ’ בר-אילן, פרופ’ אריאל בנדור מן הפקולטה למשפטים אונ’ בר- אילן, עו”ד רחל שיבר מפרקליטת מחוז מרכז, ד”ר רינה בוגוש מן המגמה לעיתונאות ותקשורת – אונ’ בר-אילן, עו”ד יריב רגב – סגן בכיר לפרקליט המדינה, ועו”ד משה כהן, דובר משרד המשפטים.

0
0



אודות הכותב

כתב כאן ישראל

כתב כאן ישראל | כאן נעים, הוא חבר מערכת ו/או מידע שהובא / נשלח על ידי פרטיים ואו מוסדות ואו על ידי כותב שבחר להישאר בעילום שם ונבדק לפני פרסומו על ידי מערכת האתר. פניות בדואר האלקטרוני אל כתב אתר כאן נעים: kanisrael2018@gmail.com

Add Comment

Click here to post a comment

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.

ארכיון כתבות ‘כאן ישראל’

ברכת ראש הממשלה נתניהו ליום העצמאות ה-75

הדלקת המשואות ופתיחת חגיגות יום העצמאות

דבר ראש הממשלה ביבי נתניהו

דילוג לתוכן