רעידת אדמה

האוניברסיטה העברית: פריצת דרך בהבנת הכוחות הגורמים לרעידות אדמה

0
0

פיזיקאים מן האוניברסיטה העברית, גיבשו הבנה חדשה על תהליך החיכוך הגורם לרעידות אדמה ◄ פרופ’ ג’יי פינברג: “המחקר הנוכחי מהווה צעד חשוב להבנת הנושא. בטבע, רעידות אדמה מתחילות את חייהן בעומק הנע בין 10 ל-100 ק”מ מתחת לפני השטח. התאפשר לנו לראשונה לצפות בתהליכים המולידים רעידת אדמה בזמן שהם מתרחשים במסגרת הניסוי במעבדה.
האוניברסיטה העברית: פריצת דרך בהבנת הכוחות הגורמים לרעידות אדמה
האוניברסיטה העברית: פריצת דרך בהבנת הכוחות הגורמים לרעידות אדמה

מחקר חדש שנערך ע”י פיזיקאים באוניברסיטה העברית ושהתפרסם לאחרונה בכתב העת Nature, מציע הסבר חדש על תהליך החיכוך ולו השלכות על ההבנה בסיסית של רעידות אדמה ואף על האפשרות לחזות אותן בעתיד. דיון על המחקר אף התפרסם החודש בכתב העת Physics Nature.

המחקר בוצע ע”י פרופ’ ג’יי פינברג, ותלמידי המחקר עודד בן-דוד ושמואל רובינשטיין מ-מכון רקח לפיזיקה באוניברסיטה העברית. החוקרים, מצאו, כי החיכוך מתחיל במעין גל החולף על פני המשטח שמפריד בין שני הגופים המתחככים. “יצרנו במעבדה מעין רעידות אדמה מיניאטוריות, אשר אפשרו לנו להבין את התהליך” מסביר פרופ’ פינברג.

תופעת ה-’חיכוך’, קיימת כמעט בכל פעולה שאנו עושים בחיי היומיום – כשאנו מעבירים את ידינו על גבי שולחן, פותחים דלת שציריה חורקים, כשאנו בולמים את רכב וכאשר אנו מפעילים מנועים. מעל הכל, תופעת החיכוך רלוונטית במיוחד להסבר התרחשותן של רעידות אדמה. למרות מרכזיות התופעה בחיינו, העקרונות הבסיסיים של תהליכי החיכוך היו עד כה בגדר תעלומה.

רעידות אדמה, מתרחשות כתוצאה מ-’תנועת חיכוך’ בין ’לוחות הטקטוניים’, המהווים את קליפת כדור הארץ. הרעידה, מתרחשת כאשר הכוחות המניעים את הלוחות מתגברים על כוחות החיכוך, המקבעים את הלוחות זה לזה. המחקר, הראה ששחרור כוחות החיכוך, מתחיל בגל הנע במהירות הקול והמשנה את פני השטח בכל נקודה שבה עבר. בעקבות מעבר הגל, האנרגיה העצומה שנבלמה על ידי כוחות החיכוך מתחילה להשתחרר.

תנועת האדמה, הנגרמת משחרור זה, הינה; רעידות האדמה, אשר אנו מרגישים. נוסף לכך, המחקר, תאר לראשונה, איך כל נקודת מגע מרפה את “אחיזתה” בסדרה מורכבת של אירועים העקבות מעבר הגל. התהליך מאופיין ע”י ארבעה שלבים;

♦ שלב התנתקות הקשר,
♦ שלב הקרע האלים,
♦ שלב חידוש הקשר
♦ שלב חיזוקו מחדש.

“למרות ש’תנועת החיכוך’, נתפסת לרוב כתנועה על פני משטח חלק, בפועל תמיד קיים חספוס מיקרוסקופי במשטח המגע, ונקודות המגע האמיתיות מעטות מאוד. אופי התנהגותן של נקודות אלו, הוא האחראי על תנועת החיכוך” – מסביר פרופ’ פינברג.

במחקרם, מצאו החוקרים, כי לנקודות מגע, אלו, יש; “חיים משל עצמן” המכתיבים את התפתחותו של תהליך החיכוך.

זאת ועוד; המחקר, עשוי לתרום להבנת תחום רחב של תופעות חיכוך מעשה ידי אדם ושל תופעות טבע כמו רעידות אדמה. “למרות שהחיכוך, משחק תפקיד חשוב במגוון תחומים בחיינו, מפתיע שתהליכים מרכזיים הקשורים לתנועת החיכוך לא פוענחו עד כה”, אומר פרופ’ פינברג.

“המחקר הנוכחי, מהווה צעד חשוב להבנת הנושא. בטבע, ’רעידות אדמה’, מתחילות את חייהן בעומק הנע בין 10 ל-100 ק”מ מתחת לפני השטח.

במחקר, התאפשר לנו, לראשונה, לצפות בתהליכים המולידים רעידת אדמה, בזמן שהם מתרחשים במסגרת הניסוי במעבדה. אני מקווה, כי הבנה בסיסית של תהליכים אלו, תאפשר לנו בעתיד לחזות רעידות אדמה, ואולי אף למנוע חלקית את הנזק הרב שהן מחוללות” . סיכם פרופ’ ג’יי פינברג.

0
0



אודות הכותב

כתב כאן ישראל

כתב כאן ישראל | כאן נעים, הוא חבר מערכת ו/או מידע שהובא / נשלח על ידי פרטיים ואו מוסדות ואו על ידי כותב שבחר להישאר בעילום שם ונבדק לפני פרסומו על ידי מערכת האתר. פניות בדואר האלקטרוני אל כתב אתר כאן נעים: kanisrael2018@gmail.com

Add Comment

Click here to post a comment

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.

ארכיון כתבות ‘כאן ישראל’

ברכת ראש הממשלה נתניהו ליום העצמאות ה-75

הדלקת המשואות ופתיחת חגיגות יום העצמאות

דבר ראש הממשלה ביבי נתניהו

דילוג לתוכן