זוכי פרס ישראל

פרופ’ משה אדד, חתן פרס ישראל – תש”ע, בתחום חקר הקרימינולוגיה

0
0

המחקרים, העשירו את הידע על גורמי הפשיעה ותרמו להבנה של מאפיינים אישיותיים, הפרעות ומחלות נפש – כקרקע מכינה לעבריינות ולשיטות הטיפול בעבריינים ושיקומם. על פי הועדה למתן הפרס, פרופ’ משה אדד, הקנה לתלמידים רבים את הבסיס להבנת ההתנהגות העבריינית ומניעת פשע.
פרופ’ משה אדד, חתן פרס ישראל - תש
פרופ’ משה אדד, חתן פרס ישראל – תש”ע, בתחום חקר הקרימינולוגיה

שר החינוך, ח”כ גדעון סער, הודיע היום, יום ה’ 4.3.2010, על זכייתו של חתן פרס ישראל בתחום חקר הקרימינולוגיה, פרופ’ משה אדד (Prof Moshe Addad), לשנת תש”ע, וברך אותו על זכייתו.

הועדה למתן הפרס, בראשות יו”ר הועדה של הפרס, בתחום חקר הקרימינולוגיה, הייתה פרופ’ שרה בן דוד, כאשר פרופ’ מרדכי רוטנברג, ופרופ’ קנת מן, שימשו לצידה כחברי הועדה, קבעה בנימוקיה, כי בחרה בפרופ’ משה אדד, משום שהוא אחד מהקרימינולוגים החשובים בישראל, אשר משפיע על מחקר ותיאוריה בקרימינולוגיה בארץ וגם בקהילה הקרימינולוגית הבינלאומית.

הכשרתו של פרופ’ אדד, המדעית בלימודיו ב-פסיכולוגיה, ביולוגיה, ו-כימיה בנוסף ללימודי הקרימינולוגיה תרמו לפיתוח המחקר באשר לקשר שבין התנהגות העבריינית לתסמינים פסיכו ביולוגיים, שנובעים ממחלת נפש. מחקריו לגבי התופעה הקונטרוברסלית הקרויה; “פסיכופתיה” והשיפוט המוסרי, תרמו לפיתוח הנוסחה לאבחנה של עבריינות על בסיס מאפייני אישיות ושיפוט מוסרי – מציינת, הועדה למתן הפרס.

המחקרים, העשירו את הידע על גורמי הפשיעה ותרמו להבנה של מאפיינים אישיותיים, הפרעות ומחלות נפש – כקרקע מכינה לעבריינות ולשיטות הטיפול בעבריינים ושיקומם. על פי הועדה למתן הפרס, פרופ’ אדד, הקנה לתלמידים רבים את הבסיס להבנת ההתנהגות העבריינית ומניעת פשע.

רבים מחברי הסגל באוניברסיטאות השונות בישראל, פרופסורים וחוקרים כאחד, היו תלמידיו, והשפעתו נכרת על מחקריהם וכתביהם – סיכמה הועדה למתן פרס ישראל – תש”ע, בתחום; חקר הקרימינולוגיה.

פרופ’ משה אדד (Prof Moshe Addad) – קורות חיים

משה אדד (נולד בשנת 1939). הוא שוי לנעמי לבית רסל מ-ניר-עציון, אב לחמישה, וסב לנכדים ולנכדות, נולד בטוניסיה בעיר Beja, גדל בבית אמיד בעיר Nabeul, לאב סוחר בעל השכלה תורנית רבנית ולאם ממשפחת Bellity.

פרופ’ אדד, הרבה לעסוק בפעילות התנדבותית למען הקהילה והחדיר נושא ההתנדבות

המשפחה, חוותה בצורה קשה את השלטון הנאצי (1943) ב-טוניסיה.

האב נחטף לפני שבת, בקנותו מצרכים לשבת ושועבד 6 חודשים במחנות העבודה שהקימו הגרמנים.

רכושם בביתם נשדד על ידי הגרמנים, והאחות (היחידה לאימה) של האב, נהרגה בהיותה בהריון עם משפחת בעלה (5 נפשות) בהפצצות בנות הברית על בית מגוריה ב-טוניס.

משה, גדל בבית ציוני-דתי, וארץ ישראל, הייתה תמיד במרכז חייהם. בשנות ה-50 שימש האב כנשיא הפדרציה הציונית בטוניסיה.

הסב, רבי משה-דוד, זצ”ל, היה ראש ישיבה, בעל רכוש שישיבתו עם תלמידיה, התקיימו מהונו הפרטי. ירח הדבש של הסבא משה-דוד זצ”ל, היה בארץ ישראל, בה הוא זכה לפגוש עם רעייתו ע”ה, גדולי תורה כמו הרב קוק זצ”ל, הרב עוזיאל זצ”ל ורבנים רבים אחרים, עמם היה בקשר מכתבים ובקשר שמהותו הייתה שו”ת. (עיין בספריו: “מאמר אסתר”, “חן טוב”, ו-“קמח סולת”).

פרופ’ אדד, הגיע ארצה ב-1951 והתחנך בכפר הרא”ה, במוסד יקיר, בישיבה התיכונית חקלאית, ובישיבת בני עקיבא ב-כפר הרא”ה, בעמק חפר.

בתום לימודיו התיכוניים-ישיבתיים התגייס לצה”ל (2.5 שנים), ואח”כ למד באוניברסיטת תל-אביב, בחוגים לפסיכולוגיה ולביולוגיה-כימיה. מאוחר יותר, הוא למד קרימינולוגיה לתואר שני עם תזה, ואת הדוקטורט הוא עשה בסורבון (פריז -2) וסיים את לימודיו בהצטיינות יתירה.

בתקופת לימודיו האקדמיים בארץ, שימש משה כמורה בישיבות כפר-הרא”ה, והקים שם את המגמות לביולוגיה ולכימיה, במקביל הוא עשה זאת גם בביה”ס התיכון תחכמוני בעיר חדרה, בבית הספר תיכון הכללי בחדרה, וכן ב-אולפנא בכפר פינס.

הצלחתו בהוראה ובחינוך אפשרה לו לקבל מאוחר יותר (תשנ”ח) את פרס “יקיר החינוך הדתי”. בחלק מתקופה זו, שימש משה גם כמנהל התיכון של הישיבה התיכונית החקלאית, בראשותו של הרב שלמה לייב צוקרמן זצ”ל.

השתלבותו באקדמיה החלה באוניברסיטת תל-אביב, במכון לקרימינולוגיה לתואר שני, ונמשכה מאוחר יותר באוניברסיטת “בר-אילן” ברמת גן.

קרימינולוגיה, העבריין בהתהוותו

במשך שנות פעילותו החינוכית והאקדמית, הרבה פרופ’ אדד, לעסוק בפעילות התנדבותית למען הקהילה והוא אף החדיר את נושא ההתנדבות כחלק מהלימודים האקדמיים במכללת “כנרת” עמק הירדן, שם הקים את המחלקה לקרימינולוגיה ועמד בראשה במשך 15 שנה (עד 1.11.09), וכן במחלקה לקרימינולוגיה באוניברסיטת בר-אילן, אותה ניהל במשך 11 שנים.

סטודנטים, שרצו בכך התנדבו לפעילויות חברתיות שונות, מלווים בהדרכה חינוכית ופסיכולוגית וזכו לחוות את החשיבות של הנתינה לזולת.

פרופ’ משה אדד, ממשיך בעבודה המחקרית וההנחייתית במסגרת המחלקה לקרימינולוגיה באוניברסיטת בר-אילן ברמת גן והוא ממשיך במעורבותו החברתית כבעבר.

פרופ’ אדד, משמש כיום כראש האקדמי של המכללה האקדמית צפת מטעם אוניברסיטת בר אילן וזאת מתאריך 1.11.2007.

* אמו של פרופ’ משה אדד, שושנה ע”ה, פעלה במשך רוב שנות חייה בפעילות ציונית (הוכרה על ידי המדינה\הסוכנות כעסקנית ציונית בטוניסיה) ובפעילות התנדבותית. בכפר יעבץ, בלב השרון, הוקם על שמה ולזכרה (“שושנה בלב”), גן טיפולי לחינוך מיוחד.

0
0



אודות הכותב

כתב כאן ישראל

כתב כאן ישראל | כאן נעים, הוא חבר מערכת ו/או מידע שהובא / נשלח על ידי פרטיים ואו מוסדות ואו על ידי כותב שבחר להישאר בעילום שם ונבדק לפני פרסומו על ידי מערכת האתר. פניות בדואר האלקטרוני אל כתב אתר כאן נעים: kanisrael2018@gmail.com

Add Comment

Click here to post a comment

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.

ארכיון כתבות ‘כאן ישראל’

הדלקת המשואות ופתיחת חגיגות יום העצמאות

דבר ראש הממשלה ביבי נתניהו

ברכת ראש הממשלה נתניהו ליום העצמאות ה-75

דילוג לתוכן