זוגיות חג אהבה ♥ ולנטיין דיי

הגבר הישראלי, משקיע בזוגיות הרבה פחות מבת זוגו

לקראת "יום המשפחה" בישראל ו-"יום האהבה" - ממצאים מאכזבים על בן הזוג, החוקרות, ד"ר רינה שחר, סוציולוגית מן המרכז האוניברסיטאי אריאל בשומרון, ואירית שפר, סטודנטית באוניברסיטת בר-אילן: "גם היום, בראשית המאה ה- 21, הגבר הישראלי עדיין אינו חש אחריות לא להשקעה רגשית בזוגיות,  - גם בשלב המגורים המשותפים' כפי שחשה האישה הישראלית, ולא לחלוטת המטלות בבית...".
0
0
הגבר הישראלי, משקיע בזוגיות הרבה פחות מבת זוגו - גם בשלב המגורים המשותפים
הגבר הישראלי, משקיע בזוגיות הרבה פחות מבת זוגו – גם בשלב המגורים המשותפים

אין הבדל מובהק בהשקעה בזוגיות בקרב גברים שכבר הפכו להורים, לעומת גברים צעירים החיים בזוגיות (קוהביטציה – טרם ההורות), זהו אחד ממצאי מחקר ישראלי ראשון מסוגו שעוסק בהשקעה בזוגיות במבט מגדרי בשני מצבי חיים, שביצעה ד”ר רינה שחר, סוציולוגית מן המרכז האוניברסיטאי אריאל בשומרון, ואירית שפר, סטודנטית בחוג המשולב למדעי החברה באוניברסיטת בר-אילן. ממצאי המחקר פורסמו ב”החינוך וסביבו”, כתב-עת מכללת סמינר הקיבוצים, בעריכת ד”ר נמרוד אלוני.

המחקר בחן את מידת ההשקעה בקשר הזוגי בין זוגות נשואים עם ילד או שני ילדים, ובין זוגות החיים במגורים משותפים. אוכלוסיית המחקר כללה 120 נבדקים (60 זוגות), מתוכם 30 זוגות נשואים עם ילדים, ו- 30 זוגות צעירים אשר גרו במגורים משותפים ללא נישואים. הבחינה, בוצעה באמצעות 11 פרמטרים שונים שמאפיינים השקעה בזוגיות, חלקם אקספרסיביים וחלקם אינסטרומנטליים.

המחקר, מצא, כי אוכלוסיית הנשים, משקיעה יותר בזוגיות בהשוואה לאוכלוסיית הגברים, וזאת בשני הסטאטוסים. ממצא זה, בולט ומובהק בשלב המגורים המשותפים. באופן כללי – זוגות שחיים בקוהביטציה, משקיעים יותר בזוגיות מאשר זוגות נשואים עם ילד או שניים.

במגורים משותפים הגברים, ישקיעו יותר מאשר בשלב הנישואין וההורות
במגורים משותפים הגברים, ישקיעו יותר מבשלב הנישואין וההורות

המעבר לחיי זוגיות הורית, מוריד אצל שני המינים את רמת ההשקעה בזוגיות, אך עם זאת הנשים ממשיכות להשקיע בזוגיות גם בסטאטוס נישואין והורות, יותר מאשר הגברים.

שאלת מחקר נוספת בדקה האם גברים בקוהביטציה (טרם ההורות), ישקיעו בזוגיות, יותר מאשר גברים נשואים עם ילד או שניים. השערת החוקרות, הייתה, כי במגורים משותפים הגברים, ישקיעו יותר מאשר בשלב הנישואין וההורות. הממצאים, הפתיעו, שכן, אלה הצביעו על כך שאין הבדל מובהק בין השקעת הגברים בסטאטוס קוהביטציה ובין השקעה בזוגיות בסטאטוס של נישואין והורות.

ד”ר רינה שחר

שאלת מחקר נוספת, בחנה מהם דפוסי ההשקעה שמאפיינים נשים, ומהם דפוסי ההשקעה שמאפיינים גברים, והאם קיימים הבדלי מגדר שבהם ניתן לראות השקעה גבוהה יותר או נמוכה יותר של אחד המינים.

ניתוח 11 פרמטרים שנבדקו במחקר זה, מצביעים על כך, כי נשים משקיעות בצורה בולטת יותר בנושאים של “פתיחות רגשית”, “נאמנות רגשית”, ו-“השקעה בחברים ובמשפחת בן הזוג”, דהיינו; נשים, לוקחות על עצמן את האחריות הגבוהה יותר להשקעה הרגשית בקשר, וגם בחלוקת התפקידים במשפחה ומטלות שוויוניות במשפחה, הן בסטאטוס המגורים המשותפים והן בסטאטוס ההורות.

 דר' רינה שחר, סוציולוגית מן המרכז האוניברסיטאי אריאל בשומרון
דר’ רינה שחר, סוציולוגית מן המרכז האוניברסיטאי אריאל בשומרון

ד”ר רינה שחר, מסכמת את ממצאי המחקר; “הספרות מצביעה על שלושה ביטויים מרכזיים של מחויבות לזוגיות: היבט אינסטרומנטאלי, היבט רגשי ונאמנות מינית. המחשבה, כי מעורבות והשתתפות שוויונית בעול הבית, מבטאות פן של השקעה ומחויבות לקשר הנישואים, היא חדשנית, אך צפויה, ומתבקשת על רקע השינוי אשר אנו חווים בחברה המודרנית במאה השנים האחרונות.

לדאבוני, במחקר שלנו, מצאנו, כי עדיין קיים פער לרעת הגברים, בהשקעה בקשר הזוגי. גם היום, בראשית המאה ה- 21, הגבר הישראלי, עדיין אינו חש אחריות לא להשקעה רגשית בזוגיות, כפי שחשה האישה הישראלית, ולא לחלוטת המטלות בבית.

מצב זה, נוצר מדפוסי התנהגות הנובעים בין השאר מתהליכי הסוציאליזציה של שני המינים בחברה לא-שוויונית. נוצר מצב שהנשים מצפות למאמץ רב יותר מצד הגברים, לנטילת חלקם בעבודות הבית. בפועל המצב בשטח הוא לא שוויוני, אפילו בשלב הראשון של הזוגיות, שלב המגורים המשותפים.

המאמץ והאחריות של הגברים לא מגיעים לידי ביטוי, ולכן התסכול בקרב הצעירות הוא רב ומשפיע על אי-שביעות הרצון של הנשים יותר מבעבר, משום שאז הציפייה לחלוקת הנטל הייתה פחותה”. סיכמה ד”ר רינה שחר.

0
0



אודות הכותב

משה נעים

עורך אתר כאן ישראל ("כאן נעים") בלי מורא ובלי משוא פנים. עיתונאי מגיל 14. עובד כיום באינטרנט. בן 70, אב לעורך דין אלירן נעים. לר' אביב נעים ול-חלי כהן-נעים, סבא מאושר ל-7 נכדים; רפאל, דוד, אוריאן, מילה שרה, אריאל, עלמה ו-אביגיל. המוטו; "אילו לחיים הייתה מהדורה שנייה, הייתי מתקן בה את כל השגיאות...".

Add Comment

Click here to post a comment

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.

ארכיון כתבות ‘כאן ישראל’

ברכת ראש הממשלה נתניהו ליום העצמאות ה-75

הדלקת המשואות ופתיחת חגיגות יום העצמאות

דבר ראש הממשלה ביבי נתניהו

דילוג לתוכן