כאן מדע | טכנולוגיה

אוניברסיטת חיפה, מציגה: מערכת ממוחשבת תזהה עפ”י כתב היד אם האדם משקר

0
0

במחקר חדש, נמצאו הבדלים מובהקים בסדירות הכתיבה, בגובה ורוחב האותיות ואפילו בלחץ שמופעל על הדף בין כתיבה של תכנים אמיתיים לתכנים שקריים ◄ “מדובר בשיטה שיכולה לשפר את היכולת לזהות שקרים על פי כתב היד”, אמרו החוקרים
אוניברסיטת חיפה, מציגה: מערכת ממוחשבת תזהה עפ
אוניברסיטת חיפה, מציגה: מערכת ממוחשבת תזהה עפ”י כתב היד אם האדם משקר

כתיבה של דברי שקר, שונה באופן מהותי במספר מאפיינים קוגניטיביים מכתיבה של דברי אמת, כך עולה ממחקר חדש שנערך בפקולטה לרווחה ובריאות של אוניברסיטת חיפה. הבדלים אלה, ניתנים לזיהוי על ידי ערכת כתיבה ממוחשבת שיכולה לזהות הבדלים כמו הלחץ שמופעל על הדף, הזמן שהעט נמצא באוויר והזמן שהוא נמצא על הדף, סדירות הכתיבה ועוד.

“נראה כי הפעילות של כתיבת דבר שקר מצריכה משאבים קוגניטיביים רבים וכך הפעולה האוטומטית של הכתיבה נפגמת”, ציינו ד”ר גיל לוריא, מהחוג לשירותי אנוש, וד”ר שרה רוזנבלום, מהחוג לריפוי בעיסוק שערכו את המחקר.

למרות הצורך והרצון הרב של בני אדם לזהות שקרים, מדובר במשימה קשה ומסובכת והכלים המצויים בשימוש כיום בעייתיים. בעוד מכשיר פוליגרף, למשל, מנסה לזהות שינויים פיזיולוגיים, המחקר הנוכחי, ביקש לבדוק אם פעולת השקר, גורמת לשינויים קוגניטיביים.

ההנחה של גישה זו גורסת, כי פעולת השקר, ובמקרה זה – כתיבת דבר שקר, מצריכה משאבים מיוחדים וגורמת ל”עומס” קוגניטיבי שפוגם בביצוע פעולות שהיו מבוצעות לולא כך באופן אוטומטי.
במהלך המחקר, התבקשו הנבדקים לתאר בשתי פסקאות אירוע מעברם.

פעם אחת הם התבקשו לתאר אירוע אמיתי שאכן התרחש ובפעם השנייה לשקר, ולתאר אירוע שלמעשה כלל לא התרחש. הנבדקים, כתבו את הדברים בעזרת עט אלקטרונית, על דף נייר שהונח על לוח אלקטרוני. הנתונים נאספו ונותחו בעזרת תוכנה שפותחה לפני מספר שנים על ידי ד”ר רוזנבלום.

ד”ר גיל לוריא

המערכת מאפשרת קבלת נתונים שאינם ניתנים למדידה בצורה ידנית כמו מידת הלחץ שהופעל על הדף, קצב ומהירות הכתיבה, הזמן וכמות הפעמים שהעט נמצא באוויר לעומת הזמן והפעמים שהוא על הנייר ועוד.

מן הממצאים, עולה, כי הלחץ שמופעל על הדף בעת כתיבת דבר שקר, גבוה, באופן מובהק מאשר בכתיבת דבר אמת, והסדירות של משיכת היד בעת כתיבת שקרים, כפי שהתבטאה בגובה ובעובי של האותיות, שונה גם היא באופן מובהק מאשר בעת כתיבת דברי אמת.

לדברי החוקרים, ממצאי המחקר, מראים, כי בעת כתיבת שקר, פעולות שהן בדרך כלל אוטומטיות הופכות להיות מבוקרות יותר על ידי המוח, ולכן תהליך הביצוע משתנה, והדבר בא לידי ביטוי בערכים שונים של מימדי הזמן, המרחב והלחץ של הכתיבה השקרית.

“לגלאי שקרים, דרך כתיבה, יש יתרונות רבים על גלאי שקר, הקיימים, מכיוון שמדובר בדרך מאיימת פחות, הרבה יותר אובייקטיבית ושאינה נסמכת על פרשנות אנושית. כמו כן, המערכת מספקת מדדים שלאדם עצמו קשה מאוד לשלוט בהם בעת הביצוע. בכל מקרה, ברור שמדובר בשיטה שיכולה לשפר – יחד עם הגלאים הקיימים – את היכולת שלנו לזהות שקרים”, סיכמו החוקרים.

0
0



אודות הכותב

כתב כאן ישראל

כתב כאן ישראל | כאן נעים, הוא חבר מערכת ו/או מידע שהובא / נשלח על ידי פרטיים ואו מוסדות ואו על ידי כותב שבחר להישאר בעילום שם ונבדק לפני פרסומו על ידי מערכת האתר. פניות בדואר האלקטרוני אל כתב אתר כאן נעים: kanisrael2018@gmail.com

Add Comment

Click here to post a comment

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.

ארכיון כתבות ‘כאן ישראל’

ברכת ראש הממשלה נתניהו ליום העצמאות ה-75

הדלקת המשואות ופתיחת חגיגות יום העצמאות

דבר ראש הממשלה ביבי נתניהו

דילוג לתוכן