יום הזיכרון לשואה ולגבורה

מפקד גולני שחזר פצוע אל חייליו, ידליק משואה בעצרת ה-60 ליום הזיכרון לשואה ולגבורה

0
0

ביום ג’ תתקיים בבית לוחמי הגטאות העצרת ה-60 לעצרת ההיסטורית שקיימו לוחמי גטו ורשה בקיבוצם ב-1949 ◄ עצרת זו, יזמו מנהיגי המרד ובהם אנטק צוקרמן וצביה לובטקין, נקבעה על ידם ביום פרוץ המרד בגטו ורשה
מפקד גולני שחזר פצוע אל חייליו, ידליק משואה בעצרת ה-60 ליום הזיכרון לשואה ולגבורה
מפקד גולני שחזר פצוע אל חייליו, ידליק משואה בעצרת ה-60 ליום הזיכרון לשואה ולגבורה

ערב גדוש סמלים וסגירת מעגלים צפוי בעצרת יום השואה שתתקיים ביום ג’ (21.04) בבית לוחמי הגטאות. העצרת, שהיא העצרת הגדולה בישראל, ’סוגרת’ 60 שנה מאז העצרת ההיסטורית יזמו מורדי גטו ורשה עצמם ובהם אנטק צוקרמן וצביה לובטקין.

עצרת זו, התקיימה כאשר במדינת ישראל עוד לא נקבע כלל יום לציון השואה וכשעוד לא הוקם מוזיאון השואה יד ושם. שרידי מרד גטו ורשה יזמו אותו והחליטו לקיימו ביום פרוץ המרד שהם היו חלק ממנו – במטרה להבליט את הגבורה, המאבק והמרד בשואה.

לימים אמצה מדינת ישראל את מועד העצרת בקיבוץ הקטן בגליל המערבי, כיום הרשמי להנצחת זכר השואה במדינת ישראל. העצרת הראשונה ההיא קבעה גם את אופיו של בית לוחמי הגטאות, כמוזיאון שואה שמציב בראש את סדר היום את אומץ הלב, את המאבק בנאצים ואת המרד והלחימה של היהודים בימי חשכת השואה.

אחד מרגעי השיא בעצרת ה-60 לעצרת שקבעה את יום השואה במדינת ישראל יהיה רגע הדלקת המשואה על ידי אל”מ אבי פלד, מפקד חטיבת גולני, שחזר פצוע אל חייליו במהלך מבצע “עופרת יצוקה”. אל”ם פלד, יסגור ברגע הדלקת המשואה מעגלים קשים וכואבים בהיסטוריה המשפחתית שלו. תשעה מבני משפחת סבו וסבתו נספו בשואה. אחרים מבני משפחתו נאבקו בנאצים בשורות הפרטיזנים.

שמחה שטיין מנכ”ל בית לוחמי הגטאות, אומר: “הבחירה באל”מ אבי פלד מבטאת את רוח בית לוחמי הגטאות, אנו מדגישים כאן את גבורת היהודים בשואה ואת המאבק והמרד בנאצים. מנכ”ל בית לוחמי הגטאות, שמחה שטיין אומר: “אנו רואים באבי פלד סמל להמשכיות הגבורה היהודית, שהתגלמה במרד גטו ורשה ואשר ממשיכה להתקיים בתוכנו יום יום, שעה שעה ובאה לידי ביטוי גם בעצם הימים הללו, שרבים נוטים לצבוע במשיכות מכחול ציניות וכשנדמה שהמציאות חלולה ונטולת אידיאה והקרבה אישית”.

שר הביטחון אהוד ברק, יהיה הנואם המרכזי בעצרת.

בית לוחמי הגטאות, שהוא מוזיאון השואה הראשון בעולם והמוזיאון היחיד בעולם שהוקם בידי ניצולי השואה עצמם, סוגר בעצרת 60 שנות פעילות להנצחת השואה, המרד וההתנגדות היהודית. העצרת פותחת את שנת ה-60 של הבית.

עוד על מעגלי הגבורה והשכול של אל”מ אבי פלד

מפקד חטיבת גולני, אלוף משנה אבי פלד, מדליק המשואה השישית בעצרת בבית לוחמי הגטאות, סוגר בערב זה מעגל משפחתי כואב ומגלה מעט משורשי המוטיווציה שלו, רוח הלחימה שלו והמנהיגות יוצאת הדופן שגילה במהלך מבצע “עופרת יצוקה.

סבתא של אביו, ארנה לבית וורמן, נולדה בווינה בשנת 1922, למשפחה בת 5 נפשות. ב- 1939, לאחר כיבוש אוסטריה, ברחה המשפחה לצ’כוסלובקיה, ומשם לפולין.

בפולין הופרדה ארנה מהוריה ונשלחה לגטו לודז’. בסוף המלחמה שבה לווינה לחפש את משפחתה. היא מצאה רק את אחותה מלבינה. הוריה נרצחו. 50 שנה נוספות חלפו עד שנודע לה, כי האחות השלישית, לוטה, חיה ברוסיה. ב-1998 התאחדו שלוש האחיות בישראל.

סבו של אל”מ אבי פלד – אלי פלד, נולד בפולין בשנת 1922. הוא היה בן למשפחה בת 8 נפשות. בגיל 16, לאחר הפלישה הגרמנית לפולין, נמלט אלי לבדו לרוסיה, הצטרף לצבא האדום ולחם בגרמנים. אחר כך הצטרף לפרטיזנים, ובתום המלחמה חזר לוורשה, לחפש את משפחתו. בשלב זה נודע לו האמת המרה: הוא נותר לבדו. שבעת בני משפחתו לא שרדו את התופת.

אלי פגש את ארנה באוסטריה. הם התחתנו ועלו לישראל באניית מעפילים. ארנה ואלי גרים בעיר בת ים ולהם שני נכדים וחמישה נינים. הנכדים הם אל”מ אבי פלד, מח”ט גולני, ואחיו ת. משרת בשב”כ.

אל”מ אבי, נפצע במהלך מבצע עופרת יצוקה, ושב לפקד על גולני למרות פציעתו. הוא נשוי לרונית, ואב ל- 3 ילדים.

0
0



אודות הכותב

כתב כאן ישראל

כתב כאן ישראל | כאן נעים, הוא חבר מערכת ו/או מידע שהובא / נשלח על ידי פרטיים ואו מוסדות ואו על ידי כותב שבחר להישאר בעילום שם ונבדק לפני פרסומו על ידי מערכת האתר. פניות בדואר האלקטרוני אל כתב אתר כאן נעים: kanisrael2018@gmail.com

Add Comment

Click here to post a comment

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.

ארכיון כתבות ‘כאן ישראל’

ברכת ראש הממשלה נתניהו ליום העצמאות ה-75

הדלקת המשואות ופתיחת חגיגות יום העצמאות

דבר ראש הממשלה ביבי נתניהו

דילוג לתוכן